Prevažanje rezervnega kolesa polne velikosti ali vsaj rezervnega kolesa je praktično, saj lahko v primeru predrtja ali poškodbe platišča kolesa po zamenjavi nadaljujete vožnjo. Predrtje pnevmatik je redko, zato avtomobil večinoma prevaža "rezervno" kolo le kot breme, kar poveča težo avtomobila in s tem njegovo porabo goriva ter emisije ogljikovega dioksida.
Že nekaj let ima zato večina novih avtomobilov v prtljažnem prostoru namesto rezervnega kolesa ali zasilne pnevmatike komplet za popravilo pnevmatik. Njegova prednost je, da ga je enostavno shraniti v avtomobilu in zavzame manj prostora kot rezervna ali zasilna pnevmatika. Komplet za popravilo tehta tudi bistveno manj kot rezervna pnevmatika in zato ne poveča porabe goriva. Poleg tega pa je v času pojava hibridnih in električnih avtomobilov oblikovalcem in inženirjem omogočil boljši izkoristek prostora za namestitev visokonapetostnih baterij in drugih električnih komponent. Upoštevati je treba tudi spretnost voznikov. Kolesa ne more zamenjati vsak. Uporaba kompleta za lepljenje je zaradi navodil lažja in ni fizično zahtevna.
Kako preprečiti odpoved pnevmatike
- Nadzirajte tlak pri hladnih pnevmatikah enkrat na 14 dni. Ne zanašajte se na morebitni vgrajeni TPMS sistem.
- Preverjajte profil pnevmatik in stranski del. Bodite pozorni na izbokline, nepravilno oziroma neenakomerno obrabo. Slednje nakazuje na napake podvozja.
- Bodite previdni pri vožnji v bližini pločnikov, čez cestne grbine ali luknje. Prevozite jih počasi, če je le mogoče, pa se jim izognite.
- Če se že zgodi defekt pnevmatike, najprej poskrbite za lastno varnost. Če imate rezervno gumo jo zamenjajte. Kit za popravilo, ki ga imajo številni novodobni avti, strokovnjaki bolj kot ne odsvetujejo, raje pokličite asistenco oziroma avtovleko. Na avtocesti se ne lotevajte popravila na odstavnem pasu, to je smrtno nevarno!
Slaba stran je, da pnevmatika, napolnjena s tesnilnim sredstvom za pnevmatike, omogoča le prevoz na krajše razdalje. Če začasno zatesnjena pnevmatika zanesljivo zadržuje zrak, se lahko s popravljeno pnevmatiko vsaj previdno odpeljete do najbližje delavnice.
Obstajata dve glavni vrsti kompletov za popravilo predrtih pnevmatik: komplet s tesnilno maso in pršilo v plinski jeklenki. Prva možnost je dražja, vendar komplet s tesnilno maso vključuje kompresor, tako da je mogoče pnevmatiko napolniti do zadostnega tlaka. Kar zadeva pršila za pnevmatike, so nekatera zasnovana le za kolesa do 16 palcev in pnevmatiko napihnejo le do 1,5 bara.
Vendar pa ni mogoče vsake poškodbe pnevmatike popraviti s kompletom tesnilne mase. Pravilo je, da mora biti puščanje na tekalni plasti in ne sme biti večje od 4 do 5 milimetrov. Vendar pa po popravilu ne smete voziti več kot 80 km/h, treba pa je čim prej obiskati vulkanizerski servis.
Kaj o tesnilni masi pravijo vulkanizerji?
Nič kaj pozitivnega. Pred časom smo se na Žurnal24 pogovarjali s kranjskim vulkanizerjem Iztokom Boltezom, ki nam je na vprašanje, kaj kot vulkanizer meni o tem pripomočku, najprej povedal, da pri njih v delavnici vulkanizerji, ko vidijo gumo, ki je bila zatesnjena s priborom, najprej komentirajo: "O, kakšna svinjarija."
Zasilno zatesnjeno pnevmatiko, v kateri je še ostanek tekočine, morajo namreč sneti s platišča, pri čemer se tekočina razlije po stroju, potem pa jo morajo oprati in seveda popraviti. Boltez dodaja, da je s tehničnega vidika takšna tekočina učinkovita, če gre za majhno poškodbo na tekalni površini. Vprašanje pa je, kako velika je poškodba pnevmatike in, če jo bo tekočina lahko res zapolnila in zamašila. Na koncu je lahko veliko truda povsem zaman.
Glede na število prevoženih kilometrov je izpraznitev pnevmatike med vožnjo danes precej redkejši pojav kot nekoč, prav tako je dogodek manj dramatičen, kot mislijo številni. Ob nenadnem padcu pritiska voznik in voznica največkrat začutita tresenje, avto postane slabo vodljiv. Največ, kar lahko storite v tistem trenutku, je, da se mirno in varno ustavite ob robu ceste ter ustrezno zavarujete sebe in avto.
Boltez pravi, da so s takšnimi pribori za popravilo pnevmatik večinoma opremljeni novejši avtomobili, pri katerih imajo lastniki večinoma sklenjeno asistenco. Svetuje, da v primeru, da zaradi poškodbe pnevmatike obstanemo ob cesti, raje pokličemo asistenco, ki v Sloveniji odlično deluje. Vprašanje je, če bomo v času, preden se pripelje asistenca, zares lahko poškodbo odpravili s priborom za popravilo, saj vsak to načeloma dela prvič in mu lahko tudi spodleti.
Pribor za popravilo pnevmatike je zato zares le bolj začasna rešitev, za takrat, ko smo na poti in nimamo druge možnosti. Dodaja, da je obisk vulkanizerske delavnice potreben v vsakem primeru, tudi če jo je na terenu popravil mehanik iz asistence. Kar nekaj primerov so namreč imeli, ko je mehanik iz pomoči na cesti prišel in v luknjo potisnil preveliko injekcijo, ker manjše ni imel pri sebi. V začetku je bila na tekalni površini morda le majhna luknja, a jo je mehanik še povečal, s tem pa je povečal tudi poškodbo pnevmatike. Tudi avtomehaniki se takšnih popravil lotijo neradi in so pri delu lahko površni.
Zato je bolje, da se po popravilu pnevmatike na terenu oglasite še v vulkanizerski delavnici, kjer bodo preverili stanje pnevmatike. Zasilne rešitve so namreč dobre zato, da lahko nadaljujete vožnjo, pozneje pa sta potrebna še korenitejši pregled in morebitno popravilo pnevmatike, pravi Boltez.
Sem šofer stare šole in kljub tistim zgoraj naštetim pomankljivostim , prisegam na rezervno kolo.
Jaz se čudim in smejim. V svojem starem avtu imam rezervno gumo na železnem platišču, največjih homoloziranih dimenzij. Običajno so …
Das 10€ po gumi vec in mas samozalivne gume in resen problem. Investicija povrnjena takoj.