Morda Slovenci spadamo med tiste evropske voznike, ki najbolj cenijo Renaultovo odločitev, da v prodajne salone vrne renault 5. Tako kot smo pred leti cenili Fiatovo odločitev za fiat 500, ki ga v nostalgičnem zanosu še vedno zmotno imenujemo "fičko".
Renault 5 je bil, predvsem v "slovenski" izvedbi campus, v marsikateri slovenski garaži in marsikateri mladenič in mladenka sta si na njem nabirala zgodnje vozniške in še kakšne druge izkušnje. In zraven sanjala o renaultu 5 GT turbo, ki je bil bolj ali manj nedosegljiv. Marsikdo pa je na njem celo opravil vozniški izpit. Da o odmevnih uspehih v reliju, katerih del je bil tudi renault 5, niti ne govorimo.
Slovenci imamo torej dovolj razlogov, da se veselimo vrnitve renaulta 5, pa čeprav marsikdo doda, da bi lahko naredili tudi bencinskega. Dodaten razlog je tudi ta, da so klasični renault 5 z motorji z notranjim zgorevanjem do leta 1996 izdelovali tudi v Sloveniji, torej je pomemben del naše industrijske dediščine.
Vendar pa bi težko rekli, da sodobni električni renault 5, ki se s polnim imenom imenuje renault 5 E-tech electric, izhaja neposredno iz njega. Novomeški renault 5 campus, kot smo ga poznali v Sloveniji, je bil namreč posodobljena različica legende, ki je na ceste zapeljala že leta 1972. Mimogrede povejmo, da so prvi renault 5 izdelovali kar 13 let, drugega pa 12 let. Toliko o življenjski dobi generacij nekoč in danes.
Vintage videz, sodobna vsebina
Na zunanjosti novega električnega renaulta 5 je namreč bolj ali manj vplivala kombinacija obeh starodobnih prednikov. Njun vpliv se ne odraža le v osnovnih oblikovnih linijah, s katerimi so se pri Renaultu neverjetno dobro približali starodobnemu izvirniku, ampak tudi po različnih podrobnostih, kakršni so prednji žarometi, ki v osnovi posnemajo oglate žaromete daljnega prednika. Detajle z referenco na preteklost lahko najdemo tudi drugje, denimo na zadku, kjer so visoke zadnje luči deloma urejene tam, kjer je na starem renaultu 5 bila črna zaščitna plastika, deloma pa tudi nižje, kjer so dejansko bile luči.
Vendar pa kljub temu ob pogledu na električni renault 5 ne pomislite, da gre za zvesto kopijo starodobnika, saj gre nezmotljivo za sodobni avtomobil. Tako kot denimo današnja omega moonwatch tehnično ni enaka tisti, s katero so se astronavti sprehajali po Luni.
In če je starodobni renault 5 ustrezal tedanjim predstavam o živahnem majhnem mestnem avtomobilu, električni renault 5 gotovo ustreza sodobnim predstavam o živahnem električnem mestnem avtomobilu, ki bo aktualen kar še nekaj časa. Renaultovi oblikovalci so očitno dobro opravili svoje delo, za kar so si vzeli tudi veliko časa.
V notranjosti je bolj kot na zunanjosti prisoten predvsem oblikovni vpliv renaulta 5 prve generacije in manj druge. Predvsem ko gre za uporabo materialov in ureditev določenih elementov. Kljuke in stikala na vratih sicer spominjajo na druge sodobne modele znamke, tu so se očitno oblikovalci zatekli k varčevalnim ukrepom, vendar to opazite šele na drugi pogled.
Preostali deli vratnih oblog so namreč izdelani iz tkanine retro videza, ki popolnoma zasenči zgoraj omenjeno, in to na pozitivni način, kar velja tudi za sedeže, ki se zgledujejo po sedežih športnih različic starodobnika. Oko se ustavi tudi na stropni oblogi, ki so ji prav tako namenili lep karirast retro vzorec, najbolj retro pa gotovo izpade mehka obloga armaturne plošče, ki se razteza čez celo širino avtomobila. Ta je lahko tudi iz umetnega usnja, a v testnem avtomobilu je bila iz enake tkanine kot sedeži. Zanimivo je, da je bila notranjost testnega avtomobila v pastelnih hladnih naravnih odtenkih, a je v spominu ostala kot zelo živahna.
Digitalno okolje
Na to je gotovo vplivalo tudi vozniško okolje, ki sicer ni urejeno nostalgično, ampak čisto digitalno, vendar z zelo pisano grafiko zaslonov, s katero se, čeprav v osnovi deluje podobno, renault 5 kljub vsemu razlikuje od drugih renaultov. Prikazi so gotovo bolj pestri in barviti ter z grafiko spominjajo na čase prvega renaulta 5, torej "plesoča sedemdeseta leta", in tudi zelo intuitivni, ko gre za upravljanje.
To je seveda urejeno z dvema širokima zaslonoma ter sklopom ročic, ki večino upravljanja, vključno s pogonom, koncentrirajo v okolici volanskega obroča. Škoda, da upravljanje pogonskega sklopa ni urejeno na sredinskem grebenu,tako kot smo to lahko videli v "športnem renaultu 5", alpine A290 namreč, ki smo ga preskusili celo pred "pravim" renaultom 5 E-tech electric.
V električnem renaultu 5 se kljub historičnemu videzu sedežev sedi povsem sodobno, podobno kot v večini majhnih avtomobilov zadnjega časa. Vozniku in sovozniku sta namenjena udobna sedeža, ki telesi dobro zadržujeta tudi v hitreje prevoženih ovinkih in sta dovolj vsestransko nastavljiva, da ne bo težav z iskanjem udobnega položaja. Tudi pregled naprej je dober, pogled nazaj pa je, povsem nepresenetljivo, odvisen od vzvratnih kamer.
Zadnja klop je povsem v skladu s pričakovanji. Dva potnika na izrazito oblikovanih sediščih sedita udobno, a precej utesnjeno. Majhna nevšečnost je, tako kot v večini majhnih avtomobilov, da stopala odraslih težko najdejo prostor pod vozniškim in sovozniškim sedežem.
Kar se tega tiče, je renault 5 pač tipičen majhen avtomobil, ki so ga pri Renaultu, česar ne skrivajo, zasnovali predvsem za dva ali kratke skoke po mestu. Kdor bi rad več, bo lahko izbral malce večji in bolj družinsko prevozniško zasnovan renault 4 E-tech electric, ki z obliko seveda spominja na legendarno katrco.
Enako velja tudi za prtljažnik, ki je tudi "retro". Z osnovnim volumnom 326 in povečljivostjo na 1.106 litrov je za ta avtomobilski segment solidno prostoren. Starodobni pridih pa mu da dejstvo, da po zlaganju naslonjala zadnje klopi v njem, ostane stopnička, in da je nakladalni rob preprosto velikanski. Domači prevozniki bodo zato malce razočarani, a resnici na ljubo velja tudi, da pri odlaganju nakupovalnih vrečk višine nakladalnega robu niti ne bodo opazili.
Šibkejša različica pogona
Renault 5 E-tech electric torej z videzom in ureditvijo bolj ali manj izpolni, kar obeta. Vendar pa to ni dovolj, če pričakovanj ne izpolni tudi, ko gre za pogonsko tehniko in to, kako se pelje. Dobra novica je, da se pelje tako dobro, kot tudi obljublja z videzom. Renault ga je namreč opremil s platformo za majhna električna vozila "AmpR Small", ki so jo sestavili iz cliove prednje in australove zadnje preme, vmes pa je enaka, kot večja Renaultova platforma, torej z nizko sredinsko vgrajeno baterijo ter elektromotorjem in pogonom spredaj.
Vozna tehnika je torej, vsaj zadaj, kjer je na voljo tudi večvodilna prema, skoraj predimenzionirana za tako majhen avto. In to se seveda odraža v zanesljivih voznih lastnostih, ki renault 5 naredijo vrednega dinamičnim oblikam tudi ko gre za šviganje med ovinki, ali bolje rečeno po mestnih ulicah. Z renaultom 5 se boste zaradi tega vedno počutili suverene in kljub majhnosti se odlično obnese tudi na avtocestnih odsekih.
Renault 5 techno 120 urban range
Motor: električni, sinhroni
Največja moč: 90 kW (122 KM)
Največji navor: 225 Nm
Kapaciteta baterije: 40 kWh
Zmogljivosti: 150 km/h; 9 s do 100 km/h
Dimenzija (D x Š x V v mm): 3.922 x 1.774 x 1.498, medosna razdalja 2.540
Prtljažnik (v litrih): 326 – 1.106
Poraba: 14,6 kWh/100 km (kombinirani cikel WLTP), doseg 312 km
Renault 5 E-tech electric je za zdaj na voljo v dveh kombinacijah baterije in elektromotorja, tretjo, najšibkejšo, pa še čakamo. Močnejši razpolaga s kombinacijo 112-kilovatnega elektromotorja in baterije s kapaciteto 52 kilovatnih ur. Na testu nismo vozili tega, ampak različico z manj zmogljivo kombinacijo, ki jo sestavljata 90-kilovatni sinhroni elektromotor in baterija s kapaciteto 40 kilovatnih ur.
Ta je pri večini ljudi, s katerimi sem se pogovarjal, vzbujala nekaj nezaupanja, češ: "Ali z njim sploh lahko kam prideš?" Dvomljivci so lahko pomirjeni. Za preskus sem namreč baterijo napolnil do 80 odstotkov kapacitete in se odpeljal na "dolgo pot", ki me je iz Ljubljane najprej vodila do Planine (pri Planinskem polju) in nazaj, naslednji dan pa še do Kočevja in nazaj. Po dobrih 230 prevoženih kilometrih je bilo v bateriji še približno 10 odstotkov preostale kapacitete in to kljub temu, da nisem vozil ravno "varčevalno".
Renault sicer obljublja povprečni doseg 312 kilometrov, kar pomeni, da je ta podatek kar blizu resnici, saj sem med omenjeno vožnjo pravzaprav porabil dobrih 70 odstotkov kapacitete baterije. Če bi vozil po avtocesti, bi bila poraba sicer večja, s tem pa tudi doseg manjši. To priznajo tudi pri Renaultu, saj so prikazovalnik predvidenega dosega opremili z dvema podatkoma, enim za mestne vožnje, in drugim za vožnje po avtocestah, ki je za dobro tretjino manjši.
Učinkovito polnjenje
Med uporabo renaulta 5 sem na zahtevnem vzponu na Krvavec preskusil tudi moč rekuperacije, ki se je izkazala za zelo solidno. Med Cerkljami in spodnjim koncem smučišča je kapaciteta v bateriji s 50 padla na dobrih 30 odstotkov. Med spustom z veliko motornega zaviranja pa se je s 30 spet dvignila na 40 odstotkov. S preudarno vožnjo lahko torej na gorskih prelazih obnovite veliko elektrike, kar navsezadnje bolj ali manj velja tudi za mestno okolje, kjer ima renault 5 največji doseg.
Baterija te različice renaulta 5 se lahko na hitri DC polnilnici polni z močjo do 80 kilovatov. Ko je baterija prazna, to tudi drži, ko pa se napolnjenost dvigne nad 50 odstotkov, pa začne moč hitro padati, a ne toliko, da baterija ne bi bila v dobre pol ure spet pri 80 odstotkih kapacitete.
Vendar pa vam, če boste večinoma vozili v mestnem okolju, hitrega polnjenja ne bo treba pogosto uporabljati. Povsem solidno namreč deluje tudi AC polnjenje. Na trifaznem priključku z močjo 22 kilovatov je lahko baterija do 80 odstotkov polna v malo manj kot treh urah, na 7,4-kilovatnem enofaznem priključku bodo za to potrebne štiri ure in pol. Najbolje pa bo polniti doma, na 3,7-kilovatnem ali šuko priključku, da bo baterija napolnjena preko noči.
Renault 5 E-tech electric je torej dobro premišljen električni avtomobil, ki s šibkejšim pogonskim sklopom morda največ obeta v mestnem okolju, nikakor pa ne razočara tudi izven njega. Prej nasprotno. Navduši pa tudi z obliko in voznimi lastnostmi,s čimer gotovo odlično izpolni velike čevlje svojih konvencionalnih predhodnikov.
Renault 5 E-tech electric v osnovni, solidno opremljeni različici, stane 27.190 evrov, testirana različica techno 120 urban range pa v osnovi stane 29.690 evrov, za dodatno opremljeno pa bi bilo treba odšteti 32.140 evrov. To za majhen avtomobil ni ravno malo, vendar pa velja, da za ta denar električni renault 5 tudi precej ponuja, tako s smislu estetike kot tudi udobja in uporabnosti.
Velja tudi omeniti, da je upravičen do subvencije eko sklada, po kateri se cena lahko spusti na dobrih 25 evrskih tisočakov. To se pa že bolje sliši, mar ne? Vsekakor pa z veseljem pričakujemo tudi tretjo, cenovno ugodnejšo in najšibkejšo različico renaulta 5 E-tech electric.
Električna 5ka ne bo nikoli prišla niti do gležnja klasiki. Dobra stara 5ka je samo ena in edina. Rabil si …
V tabeli je napaka pri moči: 90 kW (1220 KM).