V naslednjih tednih bo na cestah masaker, boste sodelovali?

Foto: Profimedia
Foto: Profimedias
S pomladjo prihaja obdobje, ko bo na cestah množična selitev malih živali. Ponekod v tujini že bijejo plat zvona, da je pomor na cestah med glavnimi vzroki za izginjanje vrst. Kako boste vi varno obvozili žabo?
Oglej si celoten članek

Iz Velike Britanije prihaja zaskrbljujoča vest, da se je populacija ježev na Otoku v zadnjih 13 letih zmanjšala za 30 odstotkov in po ocenah znaša le še milijon primerkov, medtem ko je še pred 50 leti po vrtovih in travnikih lomastilo 36 milijonov teh uničevalcev žuželk. 

Nizozemska študija "The effect of roads and traffic on hedgehog (Erinaceus europaeus) populations" (Vpliv cest in prometa na populacijo rjavoprsega ježa) navaja, da populacija ježa na nekem območju prometa upade za 35 odstotkov, kar močno vpliva na možnost obstoja populacije na tamkajšnjem območju. 

Žabe plačujejo največji davek

Podoben primer je z žabami pri prečkanju prometnic, ko se iz svojega običajnega življenjskega okoliša premikajo do mlak in jezer na parjenje, a množično poginjajo pod kolesi vozil. 

Problematiko prepoznavajo tudi pri Agenciji za varnost v prometu (AVP), kjer ugotavljajo, da je samo na državnih cestah (mreža občinskih cest je še precej bolj razvejana) okoli tisoč črnih točk za dvoživke. Nekoliko problem ublažijo posebne ograje, ki usmerjajo žab čez cesto preko podhodov, ponekod so postavljeni tudi znaki, ki voznike opozarjajo na previdnost, pojavljajo se tudi akcije prostovoljcev, ki prenašajo žabe prek ceste. 

Varnost je prva, ampak tudi brez povoženja gre

Vozniki smo si različni, nekateri bi raje zapeljali s ceste kot povozili žabo, drugi jih zanalašč ciljajo, da "šprica". 

"Ne vem, če sem v življenju povozil več kot par žab," je za Žurnal24 povedal Jure Pohovnikar iz murskosoboškega Prometno-varnostnega centra Španik.  "Takšnim živalim, ki prečkajo cesto, se je mogoče s predvidevanjem izogniti na varen način. Važno je le, da jo ne zadanemo s kolesi, sicer pa je lahko že nekaj centimetrov spremenjene linije dovolj, da z avtom zapeljemo prek nje brez posledic," pravi inštruktor varne vožnje.

Foto: Profimedia Žabe na cesti Ampak varnost ljudi mora biti vedno na prvem mestu, zato je bistveno za izogibanje brez trka, da žival pravi čas opazimo in imamo na voljo dovolj prostora. "Boljše je žival povoziti kot se nevarno umikati. Denimo da bi se umaknili na drugo stran ceste, da nam nasproti pripelje drug avto. Ali pa da bi zaradi sunkovite reakcije izgubili nadzor nad avtom."

"Dobro je, da na takšne točke voznike opozarjajo znaki, žal pa jih mnogi hitro spregledajo," opozori inštruktor na nezbrano vožnjo in dodaja, da je potrebno biti na odsekih, kjer je po cestišču mnogo povoženih dvoživk, previden zaradi možnosti spolzkega asfalta. 

En povožen jež, velika škoda naravi

Če boste povozili ježa, bo to običajno minilo brez posledic za avto, saj bodice ne morejo predreti gume. Profesor Boris Krystufek iz Prirodoslovnega muzeja Slovenija pa pojasnjuje, da ježi po prometni nesreči, četudi jo sprva preživijo, dobijo zelo hude poškodbe. 

"Obe vrsti ježev sta v Sloveniji zavarovani, zato je ranjenim primerkov dolžni pomagati azili za divje živeče živali. Ježi, ki jih je prizadel promet, imajo navadno zelo težke notranje poškodbe (večkratne zlome lobanjskih kosti ipd.), zato jih moramo čimprej in čim manj stresno odnesti do veterinarja (v azil). Pogosto je najboljša rešitev evtanazija. Ježi, ki okrevajo, pa imajo po izpustu razmeroma dobro možnost, da se uspešno vključijo v naravo - uspe približno enemu od treh."

Foto: Profimedia Jež na cesti

"Jež je plenilec različnih členonožcev, deževnikov in polžev, Vrtnarji ga smatrajo za koristno žival," lastnosti ježa, ki je sicer v Sloveniji prisoten kot beloprsi jež (splošno razširjen) in rjavoprsi jež (Goriška), opisuje Krystufek.

Medtem ko v Veliki Britaniji in na Nizozemskem, ki sta sicer zelo prepredeni s prometnicami, izvajajo stalni monitoring nad ježi, pri nas natančnih podatkov nimamo, zato ni mogoče s podprtimi dokazi odgovoriti niti na to, ali populacija raste ali upada. Tudi zato za obe vrsti na lestvici ogroženosti živalskih vrst pri nas velja razmeroma ugodna ocena glede ogroženosti.

"Jež je domorodna vrsta, ki sodi v to okolje in pomeni zelo majhno kolesce v velikem stroju narave. Izguba enega samega kolesca morda ne pomeni veliko, kolesc pa vseeno ne moremo izgubljati v nedogled, ker bo enkrat 'obstal' cel stroj," opozarja profesor na pomen človekove odgovornosti pri varovanju živali, vključno s tistimi, ki prečijo cesto.

andrej.leban@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.