Koda 69: Bomo kmalu pihali pred vsako vožnjo?

Foto: Profimedia
Z alkoholnimi ključavnicami bi dokazano lahko zmanjšali število prometnih nesreč.
Oglej si celoten članek

5. februarja 2016 je takratni minister za infrastrukturo Peter Gašperšič obljubil, da bo Slovenija "še letos" dobila alkoholne ključavnice. Pri naših severnih sosedih so jih medtem uvedli, povratniki za zagon motorja pihajo že od novembra lani, pri nas pa je stanje podobno, kot je bilo pred tremi leti. 

Alkoholne ključavnice v avtomobilih so po mnenju stroke način, kako tiste voznike, ki so izgubili izpit zaradi vožnje pod vplivom alkohola na varen način znova vključiti v promet, in dokazano prispevajo k zmanjševanju števila nesreč. Uporabljajo jih v številnih državah, dolgoletne izkušnje z njimi imajo Skandinavci, ki so z njihovo pomočjo na dolgi rok precej znižali odstotek voznikov, ki so po vračilu izpita oziroma odsluženi kazni znova sedli za volan. 

Avto Alkoholne ključavnice v avtih le vprašanje časa

WHO priporoča njihovo uporabo

Njihovo uvedbo za zmanjšanje škodljive rabe alkohola priporoča tudi Svetovna zdravstvena organizacija. "Evropski akcijski načrt 2012 med drugimi naštetimi ukrepi svetuje tudi uporabo alkoholnih ključavnic v kombinaciji z obvezno udeležbo v rehabilitacijskih programih," razlagajo pri ministrstvu za zdravje, ki ga vodi Samo Fakin. "Priporočajo se tako v primeru vožnje pod vplivom alkohola (alternativno kaznovanje) kot v preventivne namene, na primer pri poklicnih voznikih."

Alkoholne ključavnice uporabljajo številne evropske države, med njimi Švedska, Velika Britanija, Nizozemska in Finska. Na Švedskem in Finskem so obvezno vgrajene v avtobuse, ki vozijo otroke.

Avto Pri sosedih bodo že lahko pihali za zagon avtomobila

Foto: Profimedia Alkoholna ključavnica

Glede na mednarodna priporočila in dokaze o učinkovitosti tako na ministrstvu za zdravje ocenjujejo, da je v kombinaciji z ostalimi naštetimi ukrepi smiselno razmišljati tudi o uvedbi alkoholnih ključavnic, predvsem za t. i. povratnike in poklicne voznike. "Tak ukrep pa je po našem mnenju predmet zakonodaje o varnosti v cestnem prometu in tudi predmet medresorne uskladitve in umestitve v širši kontekst tako varnosti v cestnem prometu kot preprečevanja zdravstvene in druge z alkoholom povezane škode," poudarjajo pri ministrstvu. 

Koda 69 na vozniškem dovoljenju

Na ministrstvu za infrastrukturo, ki je pristojno za urejanje zakonodaje in predpisov s področja prometa, in ga po novem vodi Alenka Bratušek, pojasnjujejo, da so v letu 2016 s sprejetjem Pravilnika o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vozniških dovoljenjih v slovenski pravni red prenesli enotne kode dodatnih informacij in omejitev, ki jih mora voznik upoštevati pri vožnji vozila v skladu z evropsko direktivo o vozniških dovoljenjih. 

Med enotnimi kodami dodatnih informacij in omejitev, ki se uporabljajo od 1. januarja 2017, je tako tudi koda z omejeno uporabo "69 ALKOHOLNA ZAPORA", ki določa omejitev na vožnjo vozil, opremljenih z alkoholno zaporo. "Če je uporaba alkoholne zapore za voznika obvezna, se le ta v vozniškem dovoljenju označi z enotno kodo," pojasnjujejo pri ministrstvu. 

Ključavnice že letos! Že letos bodo vozniki pihali v alkoholne ključavnice

Dodajajo, da so s ciljem oblikovanja skupnih rešitev za uvedbo uporabe alkoholnih ključavnic oktobra 2016 ministrstvu za pravosodje in zdravje poslali dopis, v katerem sta obe ministrstvi pozvali k medsebojnemu sodelovanju pri preučitvi sistemske rešitve, in sicer z vidika prekrškovne in zdravstvene zakonodaje. 

Kaznovanje ali preventiva?

Pri ministrstvu za pravosodje, ki ga vodi Andreja Katič, poudarjajo, da mora stališče, ali je smiselno vpeljati alkoholne ključavnice v slovenski pravni red glede na resorno pristojnost prvenstveno prevzeti ministrstvo za infrastrukturo. "Slednje mora proučiti tudi trenutno stanje in posledice vožnje pod vplivom alkohola in ureditve tujih držav, ki tovrsten institut poznajo," pravijo pri pravosodnem ministrstvu. "Ob tem je treba še posebej proučiti, ali je vožnja z alkoholno ključavnico ukrep kaznovalne narave ali upravni ukrep, ki lahko sledi na primer izreku prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja."

Foto: Profimedia Alkoholna ključavnica

Dodajajo, da morajo biti morebitna razmišljanja ob uvedbi alkoholnih ključavnic, glede na to, da že imamo koherenten sistem obravnavanja kršiteljev cestnoprometnih predpisov v okviru prekrškovnega prava ter glede na možnost izreka (stranskih) sankcij oziroma varnostnih ukrepov v kazenskem postopku, zato toliko bolj premišljena, saj instituta ne gre (brez vrednostne umestitve v obstoječi sistem) preprosto prenesti v pravni naš red. 

Slovenija Občina Ivančna Gorica kot prva v šolske avtobuse vgrajuje alkoholne ključavnice

Žalec Žalec: Šolski avtobus vozil pijan. Na avtobusu sedeli otroci.

"Po razpoložljivih informacijah (iz tujine) gre namreč za relativno drag institut, ki je namenjen zelo ozkemu krogu prepovedanih ravnanj, ob tem pa se je treba zavedati, da bi vpeljava alkoholnih ključavnic pomenila relativiziranje načela ničelne tolerance do alkohola v cestnem prometu, kar pa po našem mnenju zagotovo ni sporočilo, ki bi ga želeli z uvedbo alkoholnih ključavnic sporočiti," poudarjajo pri pravosodnem ministrstvu. 

Lahko postanejo "žrtev lastnega uspeha"

Poleg navedenega menijo, da bi institut vožnje z alkoholno ključavnico skoraj zagotovo postal "žrtev lastnega uspeha", če bi storilci poleg izjemno visokih glob, plačila zdravniških pregledov in delavnic, morali nositi še visoke stroške uporabe alkoholnih ključavnic. "Vožnja z alkoholno ključavnico bi v tem primeru bolj kot preventivni mehanizem delovala kot dodatna kazen, ki pa jo je mogoče preprosto obiti," ocenjujejo pri pravosodnem ministrstvu. "Po naši oceni bi osebe v tem primeru raje sprejele prenehanje veljavnosti vozniškega dovoljenja, morebitno odvzeto vozilo pa, kot je že sedaj praksa, nadomestile z drugim (poceni) vozilom, kar bi na koncu pomenilo, da bi kljub prizadevanjem zakonodajalca na cestah še vedno vozili nevarni (vinjeni) vozniki."

Kaznovalno naravo alkoholnih ključavnic bi bilo seveda mogoče omiliti na način, da bi stroške alkoholnih ključavnic krila država, pri čemer pa po mnenju ministrstva ponovno pridemo v konflikt z načelom ničelne tolerance do vinjenih voznikov. "Nevarnih oseb si nihče ne želi v prometu," poudarjajo pri ministrstvu. "Vendar bi po drugi strani država financirala drag preventivni ukrep, ki je glede na ekonomsko stanje Sloveniji po vsej verjetnosti nesorazmeren glede na učinke, ki bi jih sicer prinesel."

Varna vožnja Popolna treznost 0,0 mg/l za vse voznike?

Foto: Volvo Alkoholna ključavnica

Pri ministrstvu za zdravje sicer ocenjujejo, da med najučinkovitejše ukrepe za zmanjševanje škode zaradi alkohola sodijo ukrepi za zmanjševanje dostopnosti alkohola, davki in zvišanje cen alkoholnih pijač, ukrepi za omejevanje tržnega komuniciranja alkoholnih pijač, kratko svetovanje tistim, ki tvegano in škodljivo pijejo ter ukrepi za preprečevanje vožnje pod vplivom alkohola.

Kaj vse dokazano pomaga?

Publikacija Svetovne zdravstvene organizacije "Evidence for the effectiveness and cost-effectiveness of interventions to reduce alcohol-related harm" prav za področje alkohola in prometa navaja, da obstajajo jasni dokazi, da bi lahko nesreče pod vplivom alkohola preprečili, če bi za voznike znižali dovoljene meje koncentracije alkohola v krvi, izvajali redna in naključna preverjanja vožnje pod vplivom alkohola, uveljavili odvzem vozniškega dovoljenja v primeru vožnje pod vplivom alkohola in uvedli druge podporne ukrepe, kot so obvezna rehabilitacija oz. zdravljenje v primeru odvisnosti od alkohola, spodbujanje uporabe alternativnih možnosti prevoza in javnega prevoza ter široke medijske kampanje za ozaveščanje celotne populacije in posameznih skupin z večjim tveganjem za škodljivo in tvegano rabo alkohola. 

Ista publikacija navaja tudi, da obstajajo dokazi, da tudi alkoholne ključavnice prispevajo k zmanjšanju prometnih nesreč.

dezurni@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 12

  • 13:33 23. November 2018.

    Župevec je zadel. Pa tudi kazni za alkohol za volanom je treba napisati v višini, ki je npr. 10.000 Eur …

  • 13:12 23. November 2018.

    Nekako me ne prepriča tole, kaj če bo pihal sopotnik ki je trezen, nalit pa bo vozil ?

  • 11:40 23. November 2018.

    Naredil bom 86 evrov na uro od doma. Bil sem šokiran, ko je moj sosed rekel, da je povprecje 95 …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.