Geni prispevajo kakšno tretjino

Foto: Profimedia
Foto: Profimedias
Uspeh v šoli je pomemben, a hkrati tudi ni vse, opozarjajo slovenski strokovnjaki.
Oglej si celoten članek

Po besedah profesorja sociologije na filozofski fakulteti v Mariboru Sergeja Flereta so za šolski uspeh odločilni predvsem procesi v zgodnjem otroštvu, manj pa podedovani geni. Ti po njegovem k uspehu prispevajo kakšno tretjino, morda največ polovico, medtem kot preostali del prispeva socializacija.

Foto: Profimedia Učenci v šoli

Pomembno za uspeh je po njegovem tisto, kar se dogaja v šoli, prav tako pa so pomembni starši."Ti morajo znati slediti otroku, morajo biti usklajeni v vzgoji, prav tako pa morajo imeti določen kulturni kapital, kar pomeni, da imajo vedenja in da vedenja vrednotijo," pravi sociolog.

Na uspeh v šoli vpliva tudi spol

Flere, ki je skupaj s sodelavci v okviru projekta Kdo je uspešen v slovenski šoli? za pedagoški inštitut raziskoval uspešnost slovenskih srednješolcev, ugotavlja, da na uspešnost v šoli vpliva tudi spol.

"Dekleta imajo po vseh raziskavah v šoli boljši uspeh, predvsem na področjih, ki so povezana z jezikom. Zakaj je temu tako, ni popolnoma pojasnjeno. Predvidevali smo, da je razlog za to večji samonadzor, česar pa nekatere raziskave, ki smo jih opravili, niso potrdile."

Čeprav so mnogi prepričani, da je inteligenca, ki prav tako vpliva na učni uspeh, prirojena, Flere opozarja, da slednje drži le delno. "Okoli polovica inteligence je prirojene, druga polovica pa se oblikuje v procesu zgodnje socializacije," pravi. Dodaja, da je inteligenca tesno povezana z samonadzorom: "Višji je samonadzor, višja je inteligenca".

Uspeh v šoli ima po mnenju Flereta pomembno vlogo za poznejše življenje, ne pa nujno tudi odločilne. "Tukaj ni meritokracije (nauk, da je posameznik uspešen zaradi svoje izobrazbe) v dobesednem pomenu. Velikokrat je namreč poznejši uspeh odvisen od naključnih dejavnikov ali kakšnih ozadij, denimo da imajo starši podjetje in otrok zgolj nadaljuje dejavnost," pravi Flere. Foto: Profimedia Učenci v šoli

Uspeh v šoli pomembno vpliva na počutje

Po oceni socialne pedagoginje Jeriček Klanščkove, sicer avtorice številnih knjig o duševnem zdravju in stresu, je šolski uspeh pomemben dejavnik zdravja in življenjskega sloga, na kar kažejo tudi raziskave.

"Slovenski mladostniki s slabšim šolskim uspehom so v mednarodni raziskavi iz leta 2014 poročali o manjšem zadovoljstvu z življenjem, slabšem zdravju, več psihosomatskih simptomih in več poškodbah. Pogosteje so poročali tudi o kajenju tobaka in pitju alkoholnih pijač, pogostejši komunikaciji s prijatelji prek elektronskih medijev ter o pogostejšem druženju s prijatelji ob večerih," pravi.

Na drugi strani so po njenih besedah mladostniki z boljšim učnim uspehom v raziskavi poročali o lažji komunikaciji z mamo, očetom in prijatelji, poleg tega pa tudi o boljši telesni samopodobi ter prehranjevalnih navadah.

"Če je torej otrokov učni uspeh v skladu tako s pričakovanji staršev kot otroka samega, to pomembno vpliva na počutje, življenjske navade, odnose v družini in z vrstniki," ugotavlja Jeriček Klanščkova z Nacionalnega inštituta za javno zdravje.

Otroka je treba sproti spremljati

Foto: Anže Petkovšek konec šole

Da starši ob koncu šolskega leta ne bodo negativno presenečeni nad otrokovim učnim uspehom, je po besedah socialne pedagoginje pomembno, da njegovo delo spremljajo sproti.

V nasprotnem primeru jih lahko uspeh negativno preseneti, na kar lahko reagirajo z jezo in očitki, usmerjenimi na otroka ali na učitelje. "V ozadju takšne reakcije pa se lahko skrivajo občutki krivde, da so namenili otroku premalo pozornosti," pravi.

Nikoli ne bodo vsi odličnjaki.

Je pa po njenem pri vsem skupaj pomembno, da se starši in vsi zavedamo, da smo si različni in da nikoli ne bodo mogli biti vsi odličnjaki, s čimer tudi ni nič narobe

 "Otrokom in mladostnikom ne smemo vsiljevati previsokih zahtev glede učnega uspeha in ocen, saj to lahko pomeni vir stisk, stresa in slabe samopodobe za učenca. Posebej, ker otroci na doživljanje velikih obremenitev in z njimi povezanega stresa v mlajšem obdobju niso najbolje prilagojeni," pravi.

Preprosta in v večini primerov učinkovita tehnika, ki jo starši lahko uporabijo, kadar je otrok v stiski, je pogovor, dodaja. Foto: Žurnal24 Albert Einstein je ugotovil, da sta masa in energija ekvivalentni.

Tudi sicer po njeni oceni učni uspeh ni vse. "Veliko genijev v šoli ni bilo uspešnih, pa so vseeno dosegli svetovno slavo," pravi.

Bolj od učnega uspeha je po njenem pomembno, da vzgajamo in izobražujemo otroke v zdrave, srečne, vesele, zadovoljne ter takšne, ki znajo izražati svoje občutke, komunicirati, se učiti in prispevati v različne skupnosti ... "Vedno pa imamo tudi možnosti, da znižamo naša pričakovanja in potem nismo razočarani," dodaja.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

  • bP
    13:14 26. Junij 2016.

    Geni so pomembni, sploh če podeduješ kakšno tovarno.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.