V devetletki so ukinili zunanje preizkuse znanja, ker naj bi učitelji dajali prevelik poudarek
pripravam na uspešno reševanje testov. Učenci so se učili zaradi ocen in ne zaradi znanja samega.
Ne glede na uspešnost tega ukrepa učenje za ocene ostaja najbolj pomembno ob zaključku osnovne
šole, da o srednji šoli in maturi niti ne govorimo. Temu dodajajo svoje še starši, ki otrokom
obljubljajo nagrade, in to ne za trud in izkazano zanimanje. Ne. Šteje samo končna ocena, številka,
ki jo otrok lahko pridobi na različne, tudi goljufive načine. Tako nagrajevanje seveda ne povečuje
radovednosti, vedoželjnosti in ustvarjalnosti pri otrocih. Spodbuja pa iznajdljivost. Vprašamo se
lahko, katere od teh spretnosti so bolj zaželjene v naši družbi.
Uspeh
Otroci vidijo pri starših, da niso uspešni tisti, ki imajo znanje. Do statusa in višje plače
napredujejo iznajdljivi, tisti, ki imajo
''le'' diplomo, pa se borijo za osnovne plače. Tega se zavedajo tudi starši, ki so otroke
spodbujali h pridobivanju znanja, zatakne pa se pri izbiri študija:
''Saj vem, da te je vedno zanimala zgodovina, ampak kje boš dobil delo kot arheolog?"
Kajti denar in življenjski slog, ki ga denar prinaša, sta vrednoti v naši družbi. Malo je takih, ki
se tem opozorilom uprejo in si rečejo:
''Vem, da bom moral delati dvakrat bolj kot kdo drug za dvakrat manj denarja. A pripravljen sem
to sprejeti, da bom le lahko delal, kar si želim." Včasih takim tudi uspe. Zanje pravimo, da
so sledili svojemu srcu, pozabimo pa, da ga vsak nosi v sebi.
41
ogledov
Kaj ti bo znanje, če pa plače nimaš?
Učili naj bi se zaradi znanja, delali pa zaradi denarja.