Leto 1951. Britanci že več kot 20 let niso dosegli omembe vrednega uspeha na dirki 24 ur Le Mansa.
Jaguar se je odločil stvari prevzeti v svoje roke. Nekdanji Bentleyjev inženir Walter Hassan je
naredil tekmovalni dirkalnik XK 120 C ali C-type. Čeprav sta dva od treh dirkalnikov C-typa
odstopila, je tretji uspešno tekmoval vseh 24 ur, zato so lahko pri Jaguarju analizirali in
spoznali slabe in tudi dobre strani dirkalnika. Težave so reševali postopoma in leta 1954
predstavili junaka naše zgodbe: D-type.
D-type je v resnici temeljil na C-typu, vendar pa je imel ključno konstrukcijsko prednost:
cevasta konstrukcija školjke iz enega kosa je bila lažja in bolj trdna od tiste pri predhodniku ter
tudi dobremu delu konkurence. Šasijo so v začetku varili, kasneje pa ojačali s posebnimi spojkami,
zato jo je bilo mogoče menjati in popravljati v času dirke. Da bi dosegli večjo stabilnost, so za
voznika postavili zakrilce, prednji konec pa še dodatno podaljšali, da bi bila linija čim bolj
aerodinamična. D-type je bil eden prvih avtomobilov, ki je uporabljal zavorne diske, in prav pri
zaviranju konkurenco puščal zadaj, oprostite – pred seboj. Motor iz C-typa so ojačali z
inovacijami, kot so povečanje ventilov in izboljšavami na posodi za olje. Pri Jaguarju so dobili
zanesljivega zmagovalca.
D-type je prvo leto v Le Mansu nastopil s 3,4-litrskim motorjem in ni bil kos 4,9-litrskemu
ferrariju. Vseeno je v cilj pridrvel kot drugi z več kot 40 miljami prednosti pred tretjeuvrščenim
aston martinom. Dirko je zaznamovala največja nesreča v zgodovini avtomobilizma, ko je goreči
mercedes 300 SLR končal med gledalci, pri čemer je življenje izgubilo 80 ljudi. V letih, ki so
sledila, od 1955 do 1957, je D-type prevladoval na dirki 24 ur Le Mansa, hitrosti, s katerimi je
prehiteval konkurenco, pa so presegale 280 km/h. Glede na to, da ni imel najmočnejšega motorja, je
bil za vse nedotakljiv zaradi odlične aerodinamike prednjega dela, idealne porazdelitve teže in
velikanskega stabilizatorja ali repa, ki se je po letu 1957 začel pojavljati tudi pri cestnih
različicah avtomobilov.
Tudi sam D-type je doživel svojo cestno različico. Ko so se odločili, da ne bo več namenjen
dirkam, so ostali mnogi njegovi deli – predvsem šasije in motorji. Padla je odločitev, da se
naredi cestni avtomobil z dvema sedežema in platneno streho. Poimenovali so ga jaguar XKSS. Usoda
je hotela, da so proizvedli vsega 16 primerkov. Tovarna je namreč z vsemi deli v požaru pogorela do
tal, od česar si Jaguar ni opomogel nadaljnja štiri leta. Oblikovalske in tehnološke rešitve D-typa
pa so živele vse do leta 1974 v modelu E-type, ki so ga proizvajali od leta 1961 do 1974.
Jaguarjeva zmagovalna formula
V svojem kratkem, a razburljivem življenju je jaguar D-type slavil zmago na številnih dirkah, doživel serijsko proizvodnjo cestne različice, pogorel in postavil oblikovalske smernice za celo desetletje.