Nadzor stabilnosti vozila – kaj je to in kako deluje?

Foto: Audi
Foto: Audi
Danes so vsi avtomobili opremljeni s sistemi za nadzor stabilnosti vozila, ki jih poznamo pod trgovskimi imeni ESP, ESC, ASR in podobno, ob tem pa se marsikomu postavlja vprašanje, kako ti sistemi sploh delujejo in če, oziroma kdaj jih lahko izključimo.
Oglej si celoten članek

Od leta 2011, torej zadnjih deset let,  mora biti vsak novi avtomobil, ki se proda v Evropski uniji, serijsko opremljen s sistemom za nadzor stabilnosti vozila, a tudi tedaj niso bili nekaj novega, saj jih je večina avtomobilskih proizvajalcev začela v svoje avtomobile vgrajevati že veliko prej, nekateri celo v okviru serijske ponudbe.

Jubilej Avtomobili so se pred 25 leti povsem spremenili

Proizvajalci premiumskih vozil so začeli sisteme za stabilizacijo na avtomobile vgrajevati že v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, vendar ti niso bili dovolj zanesljivi, da bi se uveljavili. Do širše vgradnje v vozila je zato prišlo šele konec osemdesetih in v začetku devetdesetih let. Z razvojem elektronike in poenostavitvijo komponent so sisteme začeli vgrajevati vse pogosteje in končno so postali obvezen del vsakega novega avtomobila.

Foto: Bosch 25 let ESP

Sistem za nadzor stabilnosti je torej nekaj, kar v avtomobilu jemljemo že kar za samoumevno in se njegove prisotnosti večino časa za volanom niti ne zavedamo, a je lahko v določenih situacijah življenjskega pomena. Avtomobil s sistemom za nadzor stabilnosti je gotovo varnejši od tistega, ki ga nima.

NAKUP AVTOMOBILA 10 sistemov, ki jih mora imeti vaš novi avtomobil

Sistem za stabilizacijo vozila je - preprosto povedano – elektronski sistem, ki lahko zmanjša ali pa povsem prepreči zdrs koles. Ko kolo zdrsne namreč izgubi stik s podlago, kar lahko privede do nadkrmarjenja vozila z zadnjim pogonom, ko zadek zdrsne iz ovinka in se lahko avtomobil zasuka  okrog navpične osi, ali podkrmarjenja vozila s prednjim pogonom, ko se avtomobil ne odzove dovolj na voznikove ukaze z volanom in s prednjim delom sili iz zavoja.

Kako deluje

V svoji najbolj osnovni obliki sistem za stabilizacijo vozila zazna, da je pogonsko kolo izgubilo stik s podlago in se začelo hitreje sukati, potem pa upočasni ali ustavi njegovo vrtenje. Pri tem si pomaga s tipali sistema ABS, ki v tem primeru sicer ne zaznavajo, da je določeno kolo blokirano, kar je njihov osnovna naloga, ampak zaznavajo, da se je eno od koles začelo vrteti veliko hitreje od ostalih, kar pomeni, da je izgubilo oprijem.

Foto: Bosch 25 let ESP

Ko elektronska tipala zaznajo prehitro vrtenje enega od koles, računalnik za trenutek zmanjša moč motorja, da kolo upočasni sukanje in spet pridobi oprijem. V nekaterih avtomobilih voznik to občuti kot rahlo obotavljivost pri razvoju moči ali pa celo kot »cukanje« motorja, v večini sodobnih avtomobilov pa niti tega ne. Postopek delovanja sistema je sicer enak ne glede na to, če ima avtomobil prednji, zadnji ali štirikolesni pogon.

Video Dacia sandero boljša na losovem testu od golfa!

Večina avtomobilov je danes opremljena z veliko bolj sofisticiranimi elektronskimi sistemi za nadzor nad stabilnostjo vozila, ki si pomagajo tudi s tipali vrtilnega momenta, s katerimi zaznajo, da se je avtomobil začel gibati okoli navpične osi. Takšni sistemi si pomagajo tudi tako, da trenutno zavirajo s posameznimi kolesi in avtomobil spet stabilizirajo, nekateri pa tudi prenašajo več moči na pogonska kolesa, ki imajo največ stika s podlago.

Kako pa vemo, da sistem deluje? Kot večina drugih varnostnih sistemov, je tudi sistem za stabilizacijo opremljen z lučko, ki se ob zagonu motorja prižge za kratek čas, prav tako pa tudi tedaj, ko sistem deluje. Če lučka po zagonu motorja ne ugasne, je s sistemom nekaj narobe in je treba njegovo delovanje čim prej preveriti na servisu, saj nedelovanje stabilizacijskega sistema velja za resno okvaro.

Foto: Bosch 25 let ESP

Kdaj lahko sistem za stabilizacijo vozila ugasnete?

Vse sisteme za stabilizacijo vozila je možno tudi izključiti, vendar to med običajnimi vožnjami ni priporočljivo, saj sistem zdrs avtomobila v vsakem primeru prepreči hitreje kot še tako dober voznik. Vendar pa pride do situacij, ko je izklop sistema za stabilizacijo smiseln.

V snegu "Ali naj med vožnjo v snegu izklopim ESC sistem?"

Med vožnjo po zasneženi ali blatni podlagi, ko je oprijem koles močno omejen, bodo ta rada zdrsnila, sistem, ki bo poskušal ustaviti njihovo sukanje, pa jih lahko popolnoma ustavi, s tem pa tudi vozilo. V takšnem primeru lahko prav hitro vrtenje koles lahko pripomore k napredovanju vozila, torej je dobro, če sistem za nadzor stabilizacije izključite. To storite s pomočjo posebnega gumba, ki ga označujejo kratice ASR, TSC, ESP, ESC in podobno ali a ikona avtomobila s krivuljo pod seboj: nekateri avtomobili danes sicer nimajo več neposrednega gumba za izklop sistema, ampak to storite v meniju na zaslonu infozabavnega sistema.

Foto: Žurnal24 barca2008_prviovinek_afp

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.