Testirali so 390 črpalk za gorivo, toliko jih je merilo napačno ...

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24
Natančni in nenapovedani inšpekcijski testi so pokazatelj, zakaj lahko kupci zaupajo merilnim napravam na bencinskih servisih.
Oglej si celoten članek

Na Uradu za meroslovje v sklopu letošnjega dneva meroslovja, ki ga bodo praznovali konec maja, javnost prek različnih prispevkov seznanjajo z ozadjem meritev. Natančne meritve časa, prostornin, mase in drugih količin so osnova delovanja gospodarske proizvodnje, trgovine, znanosti in medicine, pa tudi vsakdanjih življenj.

Vse naprave za merjenje pa morajo biti umerjene v skladu z mednarodno dogovorjenimi standardi. Da je ena sekunda "trajanje 9.192.631.770 nihajev elektromagnetnega valovanja, ki ga odda atom cezija 133 v nemotenem osnovnem stanju ob prehodu med dvema hiperfinima energijskima nivojema," se morda sliši suhoparno, a ta definicija velja za vse naprave v vesolju, ki kakorkoli merijo čas. Podobno velja za vse ostale merske enote.

Promo Tako lahko podaljšate življenje vašega avtomobila

V Sloveniji se skozi števce pretoči za 3,6 milijarde evrov goriv

Številni vozniki vseeno trdijo, da so jih na kateri od bencinskih črpalkah že ogoljufali, saj da je točilna naprava na črpalki naračunala višjo iztočeno količino od dejanske.  

Dušanka Škrbić, vodja sektorja za meroslovni nadzor na uradu, pojasnjuje, da so merilne naprave na bencinskih servisih zakonska merila, zato morajo izpolnjevati zahteve Zakona o meroslovju in pravilnika o merilnih instrumentih. "Te merilne naprave so ena izmed najbolj nadziranih meril v Sloveniji, saj gre za merila, preko katerih se na letni ravni opravi okoli 2.036 kiloton letnega prometa v vrednosti okoli 3,6 milijarde evrov. Zato je iz vidika varstva potrošnikov kot tudi javnega interesa stalni nadzor teh meril nujen in zelo pomemben."

Foto: Anže Petkovšek hofer črpalka bencin tankanje

Izven meje dovoljenega le vsaka stota

Merilne naprave za točenje goriva na bencinskih servisih so tudi edine merilne naprave pri katerih se pri vsakem inšpekcijskem nadzoru izvede preskus točnosti naprav. Škrbićeva pojasnjuje, da inšpektorji opravijo v povprečju tri do štiri nadzore na teden, na leto pa testirajo oziroma preskusijo točnost okoli 400 merilnih naprav na črpalkah. "Vsi nadzori so nenapovedani, tako da dobavitelji ne vedo, kdaj se bo inšpektor pojavil pri njih in katere merilne naprave bo testiral," zatrjuje.

Pri napravah za točenje goriva je dopustni pogrešek za merila v uporabi +/- 0,5 odstotka. Pri redni overitvi pa je ta pogrešek pri maksimalnem pretoku še nižji in znaša 0,3 odstotka. To pomeni, da je merilo v uporabi skladno s predpisi, če pri 50 litrskem rezervoarju natočimo do največ 250 ml (mililitrov) več ali 250 ml (mililitrov) manj goriva.

Točilna naprava mora imeti pred dajanjem v promet in uporabo ugotovljeno skladnost meril s predpisi, hkrati mora biti vidno označena ter zaščitena pred posegi z žigi, zaščitnimi nalepkami ali s programsko opremo. Ko so takšna merila enkrat v uporabi, jih je potrebno v določenem časovnem obdobju ponovno overjati. Rok za redno overitev bencinskih servisov je eno oziroma dve leti, odvisno od tega, kdaj je bila merilna naprava dana v promet.

V letu 2019 so inšpektorji opravili 69 inšpekcijskih pregledov in pri tem testirali okrog 390 točilnih merilnih naprav. "Pri tem smo odkrili, da so bile le štiri merilne naprave netočne," pravi Škrbićeva. Kot netočna velja tista rabljena naprava, ki meri izven območja največjega dovoljenega pogreška nad 0,5 odstotka.

"Vse ostale merilne naprave pa so bile pri preskusu točne, znotraj največjih dovoljenih pogreškov, česar smo zelo veseli. To potrjuje, da je tovrstni trg urejen in potrošniki ter širša javnost varni."

V zadnjih 10 letih ...

Urad prejme letno največ pritožb potrošnikov prav na področju merilnih naprav na bencinskih servisih, nekje 15 do 20 letno. "V zadnjih desetih letih smo samo v enem primeru ugotovili, da je bila pritožba upravičena, ker je šlo dejansko za pokvarjeno merilno napravo. V vseh ostalih primerih so bile pritožbe potrošnikov neupravičene," pojasnjuje Škrbićeva.

Najpogostejši razlog, da vozniki čutijo ogoljufane, je vpliv ekspanzijske posode oziroma drugih posebnosti v rezervoarjih goriv, ki lahko sprejmejo več goriva od nominalnih vrednosti, kot jih navaja proizvajalec vozila. Ampak avto dejansko sprejme vse gorivo, števcu na črpalkah pa gre zaupati.

dezurni@zurnal24.si

 
Obišči žurnal24.si

Komentarjev 19

  • 13:17 11. Maj 2020.

    Samo so vse umerjene na minus %, niti ena na plus, v tem je problem! Ker sem imel tudi sam …

  • 14:32 10. Maj 2020.

    Tisti, ki naredi malo več kilometrov in je pozoren na koliko litrov tanka, je že vsak opazil, da so na …

  • 13:31 10. Maj 2020.

    natočil 57L v 55L rezervar.se še pripeljal na petrol v savcu

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.