Hibridi: Mehki, samopolnilni ali priklopni?

Foto: Saša Despot
Foto: Saša Despot
Dober dan. Rad bi hibrida. Ga lahko polnim doma? To je pogosto vprašanje, na katerega naletijo prodajalci hibridov. Ford pa ponuja kar tri bolj ali manj hibridizirane kuge, blagi hibrid, polni hibrid in priključni hibrid. Kakšna je razlika?
Oglej si celoten članek

V Fordovi ponudbi poleg priključnega hibrida najdemo tudi »navadni« samopolnilni hibrid, prav tako pa tudi blagi hibrid, v kombinaciji s turbodizelskim motorjem. Kateri je najboljši in za koga, to je vprašanje, ki so ga gotovo postavlja vsak, ki razmišlja o nakupu avtomobila.

Kuga PHEV in mHEV Elektrificirane Fordove kuge: Namesto vas bomo naredili domačo nalogo

Foto: Saša Despot primerjalni test Ford Kuga

Najosnovnejša hibridna možnost, ki jo ponuja Ford na kugi, je blagi hibrid, ki ga označujejo s kratico MHEV (Mild Hybrid Drive) in deluje v kombinaciji s turbodiozelskim motorjem, kateremu pomaga predvsem k temu, da porabi manj goriva, posledično pa v zrak izpušča manj ogljikovega dioksida in drugih škodljivih plinov.

Integrirani starter/generator

Obstaja sicer več različic konstrukcije blagega hibrida, saj je elektromotor, ki deluje tudi v vlogi generatorja za električni tok, lahko denimo vgrajen tudi neposredno v menjalnik. Na fordu kugi ni tako, saj je opremljen z integriranim starterjem/generatorjem ISG, ki je vgrajen ob ohišje motorja in z njim povezan z jermenom. Gre za napravo, ki v eni komponenti združuje vlogi konvencionalnega zaganjalnika in alternatorja, namesto z 12-voltnim tokom pa deluje s pomočjo 48-voltnega toka, ki se shranjuje v posebni litij-ionski bateriji.

Foto: Saša Despot primerjalni test Ford Kuga

Elektromotor blagega hibrida motorju na notranje zgorevanje, v kuginem primeru je to 2-litrski turbodizelski motor z močjo 110 kilovatov (110 'konjev'), pomaga pri pospeševanju, a ne le tedaj. Ko bi motor na notranje zgorevanje deloval le z nizkimi vrtljaji ali pa celo miroval, ga lahko sistem izključi in konstantno hitrost za nekaj časa celo vzdržuje elektromotor, ko je to potrebno, pa ga sistem ISG lahko takoj spet ključi. Za to potrebuje vsega 300 milisekund.

Starter/generator seveda svojo vlogo odigra tudi v službi sistema start/stop, prav tako pa med pojemki avtomobila odvečno energijo pretvarja v električno in jo shranjuje v baterijo za tedaj, ko je spet potrebna. Še nekaj je pomembno: blagi hibrid lahko svoje delo opravlja v kombinaciji s samodejnim ali ročnim menjalnikom.

Prava hibrida

Če je prva možnost hibridizacije pri fordu kugi blaga, bi za ostali težko to rekli, saj sta obe ostali hibridni kugi povsem prava hibrida, le da eden brez, drugi pa z možnostjo priključitve na električno omrežje.

Foto: Saša Despot Ford Kuga mHEV

 Samopolnilni hibrid ali polni hibrid, ki ga pri Fordu označujejo s kratico FHEV (Full Hybrid Electric Drive), je naslednja stopnja hibridnega pogona pri znamki. Sicer deluje na podoben način kot blagi hibrid, le da so njegove komponente bolj prilagojene redni hibridni rabi in z baterijo, ki razpolaga s kapaciteto 1,1 kilovatne ure, lahko opravi tudi zaresne električne vožnje, četudi bolj kratkega daha.

Avto Fordova večna mladenka s tehniko prihodnosti

Pri Fordu tega sicer ne povedo na glas, a tudi ne skrivajo, da gre za tehnologijo, ki so jo za forda mondea prevzeli od Toyote, torej sklop, ki se za uspešnega kaže že vsaj dve desetletji, saj je, seveda v zelo zgodnji razvojni fazi, poganjal že toyoto prius prve generacije.

Foto: Saša Despot primerjalni test Ford Kuga

Sodelovanje motorjev

Za osnovni pogon hibridne kuge, ki razpolaga s sistemsko močjo 140 kilovatov (oziroma 190 'konjev') tako skrbi 2,5-litrski atmosferski bencinski štirivaljnik, ki deluje v bolj gospodarnem Atkinsonovem ciklusu. Bencinski motor ima zato na spodnjem območju vrtljajev manj navora, ki pa jih zgladi elektromotor, ki z visokim navorom razpolaga že pri najnižjih vrtljajih.

Avto Hibrid ali dizel: Dobili smo zmagovalca

Da vse skupaj lepo deluje, poskrbi planetni menjalnik v vlogi razdelilnika navora, ki navor razporeja med bencinskim in električnim pogonskim  motorjem ter pomožnim elektromotorjem, ki skrbi za zagon bencinskega motorja in proizvodnjo električne energije med rekuperativnim zaviranjem.

Foto: Anže Petkovšek Ford Kuga

Kugin hibridni pogon se uvršča med tako imenovane vzporedne hibride, kar pomeni, da lahko pri pogonu glede na potrebo sodelujejo vsak posamezni ali pa kar vsi pogonski agregati. Še nekaj je, kar Fordov hibrid dela drugačnega od blagega hibrida.

Če pri blagem hibridu za pogon vedno skrbi motor na notranje zgorevanje in mu je elektromotor na voljo le za pomoč, »pravi« hibrid vedno spelje z elektriko, bencinski motor pa se v dogajanje vključi šele, ko avto že pelje, če je baterija polna, pa lahko vozi tudi zgolj na elektriko

Najbolj električna kuga

Najbolj elektrificirana je seveda priključno hibridna kuga, ki je tudi najmočnejša, saj njen pogonski sklop razvija sistemsko moč 165 kilovatov (oziroma 225 'konjev'). Dodatna moč, ki kugo PHEV dela tudi najmočnejšo kugo sploh, je še kako potrebna, saj kuga PHEV nima le močnejšega elektromotorja oh »navadne« hibridne, ampak tudi večjo in s tem težjo baterijo ter električni polnilnik zanjo, ki kugo PHEV še najbolj razlikujeta od kuge FHEV.

Litij-ionska baterija, ki razpolaga s kapaciteto 14,4 kilovatne ure, se na priključnem hibridu (v nasprotju s samopolnilnim hibridom) lahko napolni tudi iz električnega omrežja  ter omogoči tudi precej električne vožnje. Pri fordu za kugo PHEV obljubljajo do 56 kilometrov električnega dosega brez pomoči bencinskega motorja, kar pomeni, da je lahko kuga PHEV večino dni tudi povsem soliden električni avtomobil.

Kateri je pravi?

Vsi hibridni sklopi so torej zanimivi, vendar pa si marsikdo postavi vprašanje, katerega izbrati. Verjetno je pravilni odgovor na to vprašanje, da je izbira odvisna od tega, kako bomo avtomobil uporabljali in kje se bomo vozili.

Foto: Saša Despot primerjalni test Ford Kuga

Pri Fordu pravijo, da je blagi hibrid, ki je v drugih modelih poleg kuge na voljo tudi v kombinaciji s trubobencinskimi motorji, primeren predvsem za voznike, ki se pogosto vozijo na krajših razdaljah v mestu in z nizkimi hitrostmi, saj s svojo pomočjo motorju na notranje zgorevanje delo olajša predvsem med mnogimi pospeševanji z mesta, trenutno pa gre za stroškovno najbolj ugoden vstop v električno mobilnost. Poleg tega se vožnja avtomobila z blagim hibridom v povsem ničemer ne razlikuje od vožnje avtomobila z dizelskim motorjem.

Mad Max Preizkusili smo razvpiti športni poltovornjak

Polni hibrid je že korak bliže električnim vozilom in bo ustrezal tudi tistim, ki bi radi v večji meri izkoristili elektriko na krovu, vendar zaradi bivanjskih ali drugih pogojev nimajo dostopa do električnega priključka, torej bi doma težko polnili baterije, na javni polnilnici pa tudi ne bi bilo praktično. Kljub temu lahko v veliki meri izkoristijo dobrobiti električnega dodatka, predvsem ko gre za porabo goriva, ki je lahko v kombinaciji z bencinskim motorjem vsaj enaka če ne bolj ugodna od dizelske, kar velja predvsem za mestno okolje z veliko pospeševanji in zaviranji.

Foto: Saša Despot Ford Kuga mHEV

Priključno hibridni avtomobil je po drugi strani namenjen tistim, ki so že danes tako rekoč pred vstopom v popolno električno mobilnost, vendar pa si še vedno ne želijo ali ne upajo opustiti fleksibilnosti, ki jo v primerjavi z električnim pogonom še vedno omogoča bencinski.

Novi časi Novi časi: Ford od leta 2030 v Evropi le še na elektriko

Predvsem če lahko avtomobil čez noč ugodno polnijo na domačem električnem omrežju in se dnevno vozijo v službo in po opravkih v okolici doma, lahko po zaslugi priključnega hibrida teden bolj ali manj preživijo z električnim avtomobilom, čez konec tedna ali med počitnicami pa izkoristijo možnost bencinskega podaljšanje dosega.

Foto: Saša Despot primerjalni test Ford Kuga

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.