Spor zaradi Petrovega spolovila

Foto: Žurnal24 Pravkar restavrirano Križanje svetega Petra bo še naprej imelo krpo, ki je Miche
V 16. stoletju je Michelangelo s fresko Križanje sv. Petra v vatikanski kapeli Paolina ustvaril neponovljivo umetnino. Kmalu po tem je Vatikan popravil "spotakljivo mesto", pri čemer vztraja še danes.
Oglej si celoten članek

Svet še ni padel s tečajev. Vsaj ne v kapeli Paolina, eni od treh zasebnih kapel v Vatikanu, v kateri je papež Benedikt XVI. daroval prvo mašo po več kot pet let trajajočih restavratorskih delih, med katerimi so obnovili znamenito fresko z motivom križanja apostola Petra. Po mnenju kritikov je bila izgubljena še ena priložnost, da bi renesančni mojstrovini vrnili prvotno podbo, in sicer že tako razgaljenemu prvemu Jezusovemu apostolu odvzeli še tisto borno krpo oziroma brisačo, ki zakriva njegovo spolovilo.

Michelangelo (1474–1564) je svetega Petra, po izročilu prvega papeža, naslikal v Adamovi obleki. Povsem golega. Krpo v sramnem predelu je v 16. stoletju naknadno dodal neznani slikar po naročilu papeža. Takšne korekture "pohujšljivih" mojstrovin v imenu katoliške spodobnosti so bile v obdobju protireformacije nekaj povsem običajnega. Najbolj znan je seveda popravek Michelangelove freske Poslednja sodba v znameniti Sikstinski kapeli, ki stoji tik ob kapeli Paolina. Papež Pavel IV. je imel sprva celo namen, da bi Poslednjo sodbo zaradi množice povsem razgaljenih teles v celoti odstranil, a so ga kardinali od tega odvrnili. Pavel IV. se je vdal in popravo freske zaupal Daniellu (Ricciarelliju iz Volterrre). Ta je fresko večkrat popravil in si s tem pridobil svetovno slavo – vsekakor bolj kot ne negativno. Oprijel se ga je vzdevek Braghettone, kar bi lahko prevedli s "slikarjem hlač".

Protireformatorska mrzlica pa naj bi po mnenju kritikov preganjala tudi trenutnega Petrovega naslednika, ki naj bi onemogočil, da bi Michelangelova freska v Paolini dobila izvirno podobo. Navedbe je že zavrnil Antonio Paolucci, direktor vatikanskih muzejev, ki pravi, da je bila odločilna "sodobna teorija restavriranja", ki v določenih okoliščinah priznava kasnejše preslikave kot ohranitve vredne zgodovinske pričevalce.

Protireformacija odkrila sram
A kot opozarja umetnostni zgodovinar Leo Steinberg, avtor knjige z naslovom Seksualnost Jezusa Kristusa v renesančni umetnosti in v pozabi modernosti, je Jezus na veliki večini upodobitev, ki so nastale v obdobju po poznem 13. stoletju, gol. Po njegovih besedah zato, da bi bilo njegovo učlovečenje tako bolj očitno. Šele protireformacijsko usmerjeni udeleženci tridentinskega koncila – predvsem v njegovi četrti fazi leta 1563 pod vodstvom že omenjenega papeža Pavla IV. ki je izdal dekret o upodobitvah svetnikov – naj bi "odkrili sram", kajti zakrivanje Jezusa (in svetnikov) ni nič drugega kot njegovo odtujevanje od vsega zemeljskega in zagotavljanje bolj božje podobe, kar je ustrezalo času protireformacije in krepitvi položaja Rimskokatoliške cerkve.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.