Ozadja nesreče, zaradi katerih zaledeni kri

Foto: Profimedia
Opozorila so se vrstila že pred meseci.
Oglej si celoten članek

Več mesecev pred letalsko nesrečo letala boeing 737 max 8 družbe Ethiopian Airlines, v kateri je v nedeljo umrlo 157 ljudi, so se piloti pritoževali oblastem zaradi letala Boeing 737 max 8, poroča New York Post. Pritožbe so podali piloti, ki so z letalom leteli konec lanskega leta.

Glede na pisanje Dallas Morning Newsa so v pritožbah med drugim navajali, da "to letalo zahteva ogromno opravil", težave z avtopilotom naj bi se pojavljale že med vzletanjem, ki naj bi se takoj po vzletu nos obrnil proti zemlji.

Čeprav je preiskava nesreče v Etiopiji še dokaj v začetni fazi, je sum že padel na tehniko. Več letalskih družb, med njimi Ethiopian Airlines, je prizemljilo te tipe letal, več držav pa je prepovedalo njihovo letenje v svojem zračnem prostoru. Za to se je v torek odločila tudi Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA).

Tragedija Strmoglavilo letalo s 157 ljudmi na krovu

Sporen varnostni sistem

Po nesreči skoraj novega letala se preiskava vse bolj usmerja na varnostni sistem, ki naj bi preprečil, da bi letalo izgubilo vzgon. Sistem s kratico MCAS naj bi poskrbel, da letalo ne bi izgubilo aerodinamičnega vzgona pod krili, kar se običajno zgodi, če leti s premajhno hitrostjo. Tedaj letalo začne nenadzorovano padati, kar je predvsem pri potniških letalih lahko zelo nevarno.

Da se to ne bi zgodilo, sistem MCAS poskrbi, da se še pred tem pojavom letalo usmeri proti tlom, da dobi hitrost in tako znova zadosten vzgon pod krili. A okvara tega sistema bi lahko povzročila tudi to, da pošlje letalo v tla.

Tako etiopsko letalo, na katerem je bilo 157 ljudi, kot letalo družbe Lion Air, ki je strmoglavilo oktobra lani v Indoneziji in na katerem je bilo 189 ljudi, bi se lahko ponesrečili zaradi napake na tem sistemu. Obe letali sta doživeli nenavadno strme vzpone in spuste ter večje spremembe hitrosti že kmalu po vzletu.

Svet Umrla, še preden ji je lahko odgovoril

Zaradi novih, varčnejših motorjev

Ameriški letalski gigant Boeing je sistem MCAS uvedel na svoja nova letala 737 max 8, ker je na njih namestil varčnejše motorje z manjšo porabo goriva, ki pa so težji in so spremenili aerodinamiko sicer stare zasnove letal tipa 737. Zaradi teže teh motorjev nos letala zdaj teži k dviganju, sistem MCAS pa naj bi pomagal pilotu pri vzdrževanju vodoravnega leta in torej avtomatično potiska nos navzdol, še posebej, če bi lahko prišlo do izgube vzgona. Sistem to počne s pomočjo senzorjev na letalu in glavnega računalnika, ki skrbi za letenje.

Pri Boeingu pojasnjujejo, da sistem MCAS ne vodi letala med normalnim letenjem, ampak "izboljšuje obnašanje letala med nenormalnimi situacijami". Te pa bi očitno za sistem lahko bile tudi med bolj strmim vzpenjanjem letala, na primer ob vzletu, ko se letalo vzpenja z zakrilci in še nizko hitrostjo, blizu tisti, ko letalo lahko izgubi vzgon.

Svet Ker je dve minuti zamudil, je preživel

dezurni@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 4

  • 13:26 13. Marec 2019.

    Po drugi strani pa so nehali s proizvodnjo najvecjega airbusa, ki je cudo tehnike in letalo na mestu. Za dobro …

  • 12:14 13. Marec 2019.

    In to naj bi bilo najboljše letalo na svetu?! To so leteče truge - boeing, jajca od jajc. važno, da …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.