Ford puma je eno najlepših presenečenj Forda v zadnjih letih. Že ob prihodu na trg pred petimi leti je presenetila s svojo agilnostjo na eni strani ter vsakdanjo uporabnostjo na drugi. Predvsem je iz konkurence izstopala po svojevrstni rešitvi glede zmogljivosti prtljažnika, saj je zaradi 'megabox' rešitve pod prtljažnim dnom dovoljevala prevoz več prtljage od večine konkurentov oziroma enostavno ločevanje umazanih rekvizitov. Luknja sprejme kar 80 litrov, skupaj pa prtljažnik 456 litrov - ob postavljenih naslonjalih zadnjih sedežev.
A s tem se inženirji pri Fordu niso zadovoljili. Pri nedavni medgeneracijski prenovi modela puma so izkoristili dejstvo, da lahko malega križanca poleg hibridnega poganja tudi zgolj električni pogon. Pri modelu puma gen-E, kot se imenuje, smo imeli priložnost preizkusiti še povečano luknjo pod prtljažnim dnom. Dobila je novo, sicer neuradno ime - 'gigabox'.
Res potrebujem večjega?
Vse več kupcev se danes upravičeno sprašuje, ali res potrebuje vedno večji družinski avto. Najprej gre seveda za vprašanje cene nakupa in vzdrževanja, tako glede goriva kot potrošnega materiala (pnevmatike ...) in servisov. Kot drugo imajo manjši avti s kompaktnimi merami veliko prednost pri manevriranju po zavitih cestah, mestnih ulicah ali po nakupovalnih središčih. Nenazadnje je manjši avto neprimerno lažje parkirati, kar praviloma še toliko bolj cenijo predstavnice nežnejšega spola in zreli uporabniki.
Na drugi strani pa je dilema, da mora imeti družinsko uporaben avto dovolj prostora za prevoz otrok, na daljši poti pa tudi vse družinske prtljage.
V praksi sem želel preizkusiti, ali bi lahko s pumo gen-E odšel tudi na daljšo pot in s seboj vzel, kar tipična štiričlanska družina potrebuje na poletnem oddihu.
Na enem kupu sem zbral veliki letalski kovček in še dva manjša kabinska. To bi moralo zadostovati za vse obleke in še kaj poleg. Tudi če so poleg mene tri sopotnice. Na morju ali jezeru bi zelo prav prišel sup, zato je sodil zraven. Ne gre brez pripomočkov za plavanje, zelo radi s seboj jemljemo tudi prenostni badminton set.
Kar naenkrat imam doma še karavana, ne le križanca
Ob pogledu na kup stvari bi si želel, da bi pred mano stal karavan. Pa ni, tu je bila le 4,2 metra dolga puma, ki sodi med manjše križance. Resnično sem podvomil, kam s prtljago glede na osnovni cilj, da mora biti prostor za zadnje potnike v naloženem avtu nedotaknjen, prtljažno prekrivalo pa pokriti vsebino prtljažnika in jo tako skriti pred nepooblaščenimi očmi.
Ko so se prvič odprla električno pomična prtljažna vrata na novi pumi gen-E, je bil dvom v uspešnost misije še večji. Na prvi pogled je bil prtljažnik velikostno povsem v povprečju s tistim, kar zmorejo tudi pumini neposredni konkurenti. Nato pa sem z dvigom prtljažnega dna razkril pumin najnovejši zaklad - tako imenovani gigabox.
Ker ima električni avto baterijo vgrajeno v dno pod potniškim delom, se je sprostil dodaten prostor, sicer namenjen bencinskemu rezervoarju. Če je megabox meril okoli 80 litrov, je gigabox zdaj bistveno večji, po prostornini skoraj za dvakrat. Pri tem pa ne gre za nek kompromis majhnih nepravilnih prostorčkov, temveč za enoten prostor pravilne škatlaste oblike. Celotni prtljažnik pod zgornjo linijo naslonjal tako v električni pumi meri 523 litrov, do strehe pa se poveča na 570 litrov.
Kako velike so te vrednosti, pokaže primerjava s pred časom upokojenim karavanom mondeo turnierjem - za dva razreda večji klasični družinski avto (dolžina 4,87 metra) je imel prtljažnik s 525 litri prostornine. Omenjena prostornost je tudi več, kar danes zmore marsikateri moderni SUV iz razreda višje.
Če bi želeli še večji prtljažnik od tega v pumi gen-E, potem je treba poseči po večjem SUV-u kot je ford kuga ali morda C karavanu, če ga sploh še najdete v proizvodnji.
Kaj gigabox zmore v praksi?
Najprej ima odlično rešitev, da je mogoče prtljažno dno prilagajati na dveh višinah. Ko želim dostopati do gigaboxa, pa ga je mogoče poševno zatakniti, da lahko uporabim obe roki.
'Klet' je tako kot pri pumah pred prenovo izdelana iz trdne pralne obloge, kar pomeni, da jo lahko zelo enostavno čistim s krpo. Ali pa kar z vodno cevjo! Puma namreč ohranja originalno rešitev posebnega zamaška na dnu gigaboxa, prek katerega umazanijo zelo enostavno speremo iz avta. Gigabox je torej še naprej izvrstna možnost za vsakodnevni prevoz manj čistih stvari, kot so umazane superge ali dres po otrokovi tekmi. Le pozabiti ga ne gre v avtu ...
Mene je čakala naloga, da avto naložim za odhod na dopust. Z goro prtljage je šlo precej bolj enostavno, kot sem pričakoval. V klet sta izginila manjša kovčka in športni rekviziti, zgornji del prtljažnika je udobno sprejel letalski kovček in zložen srednje velik sup. Ostalo je še kar nekaj prostora za razne drobnarije, nahrbtnike ...
V nekaj minutah je bila naloga končana - vsa prtljaga je bila v kompaktnem križancu naložena tako, da jo je prtljažna polica povsem skrila pred nepovabljenimi pogledi, potniška kabina pa še vedno namenjena samo potnikom.
Pohvalno so pri razvoju električnega modela pomislili tudi na polnilne kable. Puma gen-E se tako lahko pohvali s 'frunkom' oziroma prtljažnikom tudi pod prednjim pokrovom. Nad kompaktnim sklopom električnega motorja so našli ravno dovolj prostora za vgradnjo 43-litrskega prostora, v katerega lahko uporabnik skrije polnilni kabel in še kakšno malenkost, ki bi sicer zajedala prostor v prtljažniku.
Zelo dobro je poskrbljeno za udobje potnikov, seveda delno tudi od stopnje opreme. Zelo pomemben dejavnik pa je tudi digitalizacija v obliki dveh zaslonov, od katerih je srednji po prenovi prevzel določene funkcije fizičnih gumbov. Občutek lepo zaokroži zmogljivi infozabavni sistem Sync 4 s številnimi modernimi funkcijam, vključno z nadzorom na daljavo in digitalnim ključem.
Ampak z električnim avtom na dopust ... Prepričan?
Baterija s kapaciteto 43 kWh naj bi zadostovala za okoli 350 kilometrov poti, je pa jasno, da po avtocesti tako daleč ne bo šlo.
A ne bi smelo biti težav. Puma gen-E se zanaša na učinkovit električni sklop (naše meritve so potrdile, da je mogoče tudi z avtocestno rabo držati porabo na okoli 16 kWh/100 km) in hitro polnjenje. Za polnjenje baterije z 10 do 80 odstotkov zadostuje vsega 23 minut, vendar to ni najbolj pomemben podatek. Pri Fordu so se namreč močno posvetili ohranjanju visoke povprečne polnilne moči, tako da tri četrtine tega časa polnilna krivulja vztraja na praktično maksimalnih vrednosti 100 kW, šele nato se postopoma spusti.
Električna puma je sicer nekoliko težja od bencinsko-hibridne alternative, vendar pa s pridom izkorišča nizko težišče zaradi umestitve baterije. Poleg tega se zanaša na 124-kilovatni elektromotor (168 KM), ki mu zagotavlja več kot spodobne pospeške. Skupaj s prilagojenim podvozjem je puma gen-E na cesti zelo dinamičen avto, kot smo bili vajeni od številnih Fordovih modelov v preteklosti.
Posebnost pume gen-E je nenazadnje njena cena. Začetna je po ceniku 32.188 evrov, v primeru popustov in financiranja pa 28.990 evrov. Ob vključitvi državne subvencije v enačbo, ki trenutno za ta razred vozil znaša 7.200 evrov, je najnižja cena za pumo gen-E 21.790 evrov. To pa je 1.100 evrov manj od klasične bencinske pume s samodejnim menjalnikom.
Vprašanje, ali družina res potrebuje kaj večjega in dražjega, je še kako na mestu.