Avto
4342 ogledov

125 let inovacij, ki so spremenile avtomobile in mobilnost

125 let inovacij v podjetju Goodyear
1/38
Goodyear
Letos praznujemo 125. obletnico podjetja, ki je svet avtomobilizma in mobilnosti zaznamovalo v času kočij in ga z inovacijami zaznamuje tudi ob prehodu v dobo električnih vozil. Pokukali smo v bogato zgodovino Goodyeara.

Letos praznujemo častitljiv jubilej ene najbolj prepoznavnih blagovnih znamk v ZDA in na svetu nasploh. Goodyear, proizvajalec pnevmatik za vse, od avtomobilov, letal do lunarnih roverjev, je obletnico praznoval v velikem slogu, med drugim s preletom znamenitih cepelinov nad domačim mestom Akron v Ohiu.

Goodyear je bil ustanovljen leta 1898, ko je FA “Frank” Seiberling kupil dve prazni tovarni v takrat majhnem središču Akrona v ZDA. Podjetje so poimenovali po Charlesu Goodyearu, kemiku, ki je leta 1839 odkril postopek vulkanizacije. Za logotip podjetja so izbrali krilato stopalo rimskega boga Merkurja.

125 let inovacij Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

Podjetje je v sosesko prineslo na tisoče delovnih mest. Tam deluje še danes, več kot sto let pozneje, je pa leta 2014, le nekaj ulic stran od sedeža podjetja, zgradilo svoj novi dom. Poimenovali so ga Innovation Way.

Podjetje kot domače okolje

Podjetje je približno v istem času v Akronu zgradilo tudi svoj največji inovacijski center in eno od treh baz za zračne ladje. Obrati v Akronu vključujejo tudi tovarno, ki proizvaja dirkalne pnevmatike, testno stezo, ki podjetju pomaga pri razvoju in uvajanju inovativnih izdelkov na trg, in še veliko več – vse na mestu, ki ga je prvotno imenovalo dom.

125 let inovacij Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

Zeleni načrti za prihodnost

Podjetje Goodyear si je za cilj postavilo, da do leta 2030 predstavilo pnevmatiko 100-odstotno izdelano iz trajnostnih materialov. V začetku leta so razkrili demonstracijsko pnevmatiko, ki vsebuje 90 odstotkov trajnostnih materialov in je odobrena za uporabo v cestnem prometu.

Seiberling je sam razvil sosesko, imenovano Goodyear Heights, ki je zaposlenim v podjetju ponujala cenovno ugodna stanovanja in je še danes priljubljeno zgodovinsko okrožje. Takrat je bil zgrajen prvi mestni avtobusni sistem, ki je pripeljal delavce v središče mesta do tovarne, Goodyearovi prvi voditelji pa so zgradili okoliške okrožne javne parke.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

Vse od ustanovitve je Goodyear vedno dajal prednost lokalnemu zaposlovanju in si prizadeval za pripravo zaposlenih na dolgo in produktivno službovanje v podjetju. To je bila osnova za vse inovativne dosežke, ki so zaznamovali svet avtomobilizma in mobilnosti.

Vlaganja v tovarno v Kranju

Goodyear je globalna znamka, ki deluje tudi v Sloveniji. Goodyear je letos zaključil razširitveno naložbo v Kranju, ki omogoča za četrtino večjo proizvodnjo vrhunskih pnevmatik za osebna vozila s platišči večjega premera. Povečana proizvodna zmogljivost omogoča do 1,8 milijona dodatno proizvedenih pnevmatik na letni ravni. V sklopu 94-milijonske naložbe so v Kranju zgradili nove poslovne prostore ter ustvarili približno 160 novih delovnih mest. V podjetju so zapisali, da ob tem ostajajo predani ciljem trajnostne prihodnosti, v sodelovanju z lokalnimi skupnostmi pa so izvedli številne prostovoljske projekte. Podjetje je bilo ponovno nagrajeno z laskavimi priznanji za vrhunsko kakovost pnevmatik.

Precej po naključju je bilo podjetje ustanovljeno na zori avtomobilske dobe. Posel z gumo se je začel razvijati v zgodnjem 20. stoletju, ko so proizvajalci avtomobilov v Detroitu izdelovali vozila.

21. novembra 1898, le nekaj tednov po ustanovitvi podjetja (29. avgust 1898), so v Goodyear Tire and Rubber Company že začeli izdelovati pnevmatike za vozove na konjsko vprego in bicikle. Po podatkih Goodyeara se je prva zabeležena prodaja podjetja zgodila 1. decembra 1898 z računom za 25,80 ameriških dolarjev.

125 let inovacij Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

Leto pozneje je Goodyear začel proizvajati avtomobilske pnevmatike, čemur je sledilo stoletje in četrt tehnološkega razvoja, ki je spremenil način gibanja po svetu. Vse ostalo je zgodovina.

1903: Goodyear patentira prvo pnevmatiko brez zračnice, vendar je do sredine stoletja niso začeli tržiti.

1906: Goodyear razvije hitro snemljivo pnevmatiko, revolucionarno zasnovo, ki je olajšala demontažo pnevmatik s platišča in preprečila ureznine na gumi ob platišču. Avtomobili so začeli nadomeščati konjsko vprego, zato je bil to velik korak naprej na področju varnosti in udobja.

1908: Goodyear predstavi prvi model celoletne pnevmatike. Ta dezen z bloki v obliki rombov se je z le nekaj manjšimi spremembami uporabljal skoraj 40 let.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

1927: Goodyear predstavi Airwheel, pnevmatiko z nizkim polnilnim tlakom, ki je bila prvotno razvita za letala, kasneje pa so jo prilagodili uporabi na osebnih vozilih. Te »balonske pnevmatike« so v kombinaciji s platiščem manjšega premera omogočale veliko mehkejše pristajanje letal, avtomobilom pa prinesle udobnejšo vožnjo po cesti. Tri leta po začetku prodaje so jih pričeli kot prvo opremo vgrajevati v forde in chevrolete. 

1934: Goodyear predstavi pnevmatike z bloki za blato in sneg. Pnevmatike z bodicami (t. i. ježevke) so bile desetletja privzeta rešitev za vožnjo v ekstremnih zimskih razmerah, zlasti na ledu, dokler ni podjetje v sedemdesetih letih 20. stoletja razvilo radialne pnevmatike F32 All Winter, pozneje, konec 20. stoletja, pa še serijo UltraGrip Ice za nordijske in arktične trge.

1937: Goodyear v ZDA proizvede prvo pnevmatiko iz sintetičnega kavčuka. Podjetje je bilo na področju proizvodnje sintetičnega kavčuka v ospredju, saj so želeli zmanjšati vpliv na naravne vire.

1938: Goodyear predstavi LifeGuard, varno pnevmatiko z »vgrajeno rezervo«. Pnevmatika, ki je bila dejansko predhodnica pnevmatik run-on-flat, je imela ob tekalni plasti in platišču ločene zračne komore, da se v primeru predrtja ne bi popolnoma izpraznila. Te varne pnevmatike, poznane tudi kot Double Eagle, je NASCAR tedaj uporabljal kot standardno opremo.

 

1947: Goodyear Super Cushion postavi nove standarde udobja med vožnjo. Pnevmatika je načelo blaženja »balonske pnevmatike«, kot je Airwheel, združila z možnostjo vožnje z občutno nižjim polnilnim tlakom. Pnevmatika se je zato manj segrevala, zaradi česar je bila dlje uporabna. V šestih mesecih je Goodyear dobavil 3,5 milijona pnevmatik Super Cushion.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

1955: Skoraj pol stoletja po podelitvi patenta Goodyearove pnevmatike brez zračnice postanejo nekaj običajnega. Zaščita LifeGuard je voznikom omogočala, da v primeru predrtja prevozijo še do 160 kilometrov (100 milj). 

1958: Predstavljena je Goodyearova pnevmatika Unisteel z radialno jekleno karkaso ter s tremi jeklenimi pasovi. Serija Unisteel je v naslednjih desetletjih slovela po vzdržljivosti in velikem številu prevoženih kilometrov. 

1962: Goodyear predstavi pnevmatike Super Single za prikolice zglobnih tovornjakov. Ena sama široka pnevmatika namesto dvojčkov je zmanjšala težo tovornjakov, kar jim je omogočilo večjo nosilnost. 

1973: Pnevmatika Goodyear Custom Steelguard je uspešna na ameriškem trgu prve opreme, saj je bila edina radialna pnevmatika z jeklenimi pasovi, ki so jo odobrili vsi štirje avtomobilski proizvajalci v ZDA.

1984: Goodyear evropskemu trgu predstavi celoletno pnevmatiko, prvo različico serije Goodyear Vector. Od takrat si Goodyear vztrajno prizadeva za razvoj pnevmatik, ki se obnesejo vse leto, tako na soncu kot v dežju ali na snegu. Ta osredotočenost se obrestuje: pnevmatike Goodyear Vector so zmagale na več testih celoletnih pnevmatik kot pnevmatike katere koli druge znamke.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

1992: F1 na cesti: Za kultni superavtomobil McLaren F1 Goodyear razvije pnevmatike Eagle F1, ki obvladujejo moč 620 KM 6,1-litrskega motorja V12. V prvotnem McLarnovem sporočilu za javnost je bil poudarjen pomen Goodyearovega prispevka: “Že v začetni zasnovi McLarna F1 smo v kompleksnih izračunih vodljivosti in udobja pnevmatiko obravnavali kot ključen element vzmetenja. Pomembni dejavniki so bili teža, varnost, hrup in dinamične vozne lastnosti.”

1994: Pnevmatike Goodyear Eagle F1 postavijo standard zmogljivosti. Ponudbo so z značilnim modelom Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport - Directional) in pozneje z GS-D3 razširili na druge super- in športne avtomobile. Izrazit, usmerjen dezen teh pnevmatik je postal zelo priljubljen pri voznikih zmogljivih avtomobilov in izvajalcih nastavitev vozil (car tuning), saj združuje odlične vozne lastnosti v suhem vremenu z izvrstnim oprijemom v dežju. 

1997: Goodyear s predstavitvijo pnevmatike s podaljšano mobilnostjo – Goodyear Eagle F1 GS Extended Mobility (EMT) – za corvette, zdaj znane kot RunOnFlat, povzroči revolucijo v tehnologiji pnevmatik in odpravi potrebo po rezervni pnevmatiki in dvigalki.

2001: Pnevmatika Goodyear GT3, prva pnevmatika na svetu, izdelana iz zmesi, pridobljene iz koruze, je predstavljena na avtomobilskem salonu v Ženevi.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

2005: Na trg pride Goodyear DuraSeal, ki med vožnjo omogoča takojšnjo zatesnitev predrte tovorne pnevmatike. 

2006: Pri tovornih pnevmatikah je uvedena tehnologija Goodyear Fuel Max, ki vključuje napredno zgradbo in zmes, ki zmanjšuje kotalni upor pnevmatik, kar pri vožnji tovornjakov na velike razdalje omogoča prihranek pri gorivu.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

2007: Serija Goodyear Eagle F1 doživi najbolj dramatično spremembo dezena. Z značilnega usmerjenega dezena Goodyear preide na popolnoma nov asimetričen dezen, da bi ob vse večji teži, navoru in moči športnih avtomobilov povečal zmogljivost v zavojih in izboljšal občutek vodljivosti.

2021: 
•    Goodyear predstavi SightLine. Ta globalna platforma za zbiranje podatkov o pnevmatikah je bila zasnovana za prepoznavanje in reševanje morebitnih težav, povezanih s pnevmatikami, ter za prenos informacij, ki jih lahko zaznajo le pnevmatike. 
•    Goodyear predstavi NexTrek, izvedbo pnevmatike brez zraka, ki so jo na terenu začeli preizkušati na avtonomnih vozilih. Goodyear verjame, da lahko pnevmatike brez zraka predstavljajo alternativo, ki je trajnostna, ne zahteva vzdrževanja in ima daljšo življenjsko dobo.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

2022: Pnevmatike Goodyear za prvo opremo so izbrane za približno 50 odstotkov v Evropi izdelanih električnih vozil, kar kaže, da vodilni avtomobilski proizvajalci zaupajo Goodyearovim tehnologijam in izdelkom.

125 let inovacij v podjetju Goodyear | Avtor: Goodyear Goodyear

2023: Goodyear razkrije predstavitveno pnevmatiko, izdelano iz 90 odstotkov trajnostnih materialov, ki v 12 različnih komponentah pnevmatike vsebuje 17 posebnih sestavin. Goodyear vztrajno napreduje pri doseganju svojega cilja, da do leta 2030 predstavi prvo pnevmatiko v svoji panogi, izdelano iz 100 odstotkov trajnostnih materialov.

dezurni@styria-media.si