Avto
3273 ogledov

Evropa zategnila ročno, tega materiala ne bo prepovedala

Karbon, ogljivokova vlakna, BMW M3, sedež BMW
Iz osnutka nove direktive je izginil material, na seznamu prepovedanih materialih pri izdelavi avtomobilov ni več ogljikovih vlaken.

Veliko razburjenja je povzročila vest, da v Evropski uniji z letom 2029 resno razmišljajo o prepovedi karbona oziroma ogljikovih vlaken. Ta lahki in zelo trden material je v zadnjih letih vse pogosteje v rabi pri izdelavi avtov, predvsem tam, kjer je ključno zmanjševanje skupne mase. 

Na drugi strani pa lahko pri razgradnji oziroma razpadanju ogljikovih vlaken prihaja do sproščanja zdravju izredno škodljivih delcev, kažejo nekatere raziskave. 

Vest, da EU s prenovo direktive o razgradnji vozil razmišlja o prepovedi karbona v vozilih, so lansirali japonski mediji, kar ni naključje, saj gre za domovino treh največjih proizvajalcev ogljikovih vlaken na svetu s pomembnim deležem v avtomobilski industriji. 

Karbonska vlakna, karbon, ogljikova vlakna | Avtor: Alpine Alpine

Šlo je za osnutek, karbon je že izginil iz besedila

Očitno pa se juha ne bo pojedla tako vroča, kot je bila skuhana. Italijanski portal Motor1.com je pridobil informacije neposredno iz Evropskega parlamenta, kjer so pojasnili, da je šlo za prezgodnji alarm. 

Dokument Odbora za okolje, podnebje in varnost hrane Evropskega parlamenta je konec januarja spisal dokument, ki je šele predlagal vključitev ogljikovih vlaken na seznam snovi, za katere je potrebna regulacija. 

Ker pa je šlo le za osnutek, ni bilo še nič dokončno sprejetega oziroma so ogljikova vlakna vmes že črtali s seznama škodljivih materialov v avtih, kamor na primer spadata svinec in živo srebro. Po letu 2029 se torej glede uporabe ogljikovih vlaken v avtih ne bo spremenilo nič bistvenega.

mclaren MP4/1 | Avtor: Dave Hamster/Wikimedia Dave Hamster/Wikimedia

Prvi avto, ki je prevzel takrat še dokaj sveži material, je bil dirkalnik formule 1 mclaren MP4/1 iz leta 1981. Njegova monocoque zasnova iz karbona je bila velikanska novost, ki pa so jo hitro začeli posnemati tudi tekmeci. Ogljikova vlakna so sicer v formuli 1 že nekaj let pred tem začeli uporabljati za krilca, potem ko se je aluminij izkazal za premehkega za tako velike obremenitve.

Ogljikova vlakna, ki so danes množično v uporabi v letalstvu in pri izdelavi vetrnih turbin, so nato postopoma zajela tudi komercialne avtomobile, predvsem razred superšportnikov z monocoque zasnovo. Zadnja leta je material množično v uporabi tudi v "cenejših" avtomobilih pri izdelavi streh, sedežev, usmerjevalnikov zraka in celo platišč.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 1
  • Toma 16:18 17.april 2025.

    Verjetno so ga zamenjali za premog ;-)