Avto
722 ogledov

Ford T – avtomobil, ki je spremenil svet

Razstavljeni model T pred londonskim muzejem oblikovanja Žurnal24 main
V steklenem "akvariju" pred londonskim muzejem za oblikovanje in znamenitim spomenikom Tower Bridge v ozadju stoji avtomobil, ki je spremenil svet – ford T.
 

Lastnosti osnovnega modela

Motor: 2,9-litrski, bencinski
Moč: 15 kW (20 KM)
Navišja hitrost: 72 km/h
Poraba: 11,1–18,7 l/100 km

S takšnim pristopom razstave Fordovega modela T muzej oblikovanja v središču britanske prestolnice izkazuje priznanje pomembnosti prvega avtomobila, sestavljenega na proizvodnjem traku, s čimer je Amerika prevzela primat v napredku industrije in dobila "mobilno" družbo.

 

Razstavljeni primerek sega v leto 1919 in je del Fordove britanske zbirke (Ford of Britain Heritage Collection) v Fordovi tovarni Dagenham ob reki Temzi . Model T, ljubitelji so ga poimenovali Tin Lizzie, je kmalu po prvi predstavitvi oktobra leta 1908 postal najbolj prodajan avtomobil na svetu.

 

15 milijonov v 19 letih
Začetek proizvodnje sega v leto 1908. Proizvajali so ga v Detroitu, v prvi Fordovi britanski tovarni v Trafford Parku v Manchesteru in še številnih drugih tovarnah po vsem svetu. Ford T je na avtomobilski sceni prevladoval skoraj 20 let. Samo v Detroitu so izdelali več kot 15 milijonov primerkov modela T. Zadnji, 15.007.033., je bil narejen 27. maja leta 1927.

 
 

To bo poceni avtomobil, ki si ga bo lahko privoščil vsak moški z dobro plačo in tako s svojo družino užival ure blagoslova na poti po božjih prostranstvih.

Henry Ford

 

Štirikolesnik krasijo izvirna, preprosta in robustna oblika, 2,9-litrski motor s štirimi valji z najvišjo močjo 15 kW/20 KM in dvostopenjski planetarni menjalnik. Medosni razmik šasije je bil sto inčev (2,54 metra). Kot drugi avtomobili tistega časa je bil opremljen z bobnastimi zavorami.

 

 

Prve primerke so sestavili v Piquette Parku v Detroitu, pri Fordu pa so zaradi prostorske stiske že leta 1911 odprli tovarno v Highland Parku. V prvi seriji modela T so bili touring avtomobili z odprto streho, ponudbi pa so dodali različne karoserijske različice, kot so roadster, kupe in town cars, ki so jim sledile še komercialne različice. V začetku je bila cena za model T 850 dolarjev, a je padla, ko je Henry Ford dokazal, da bodo zaradi preprostosti proizvodnje padli tudi stroški.

 

 


Manj kot uro in pol
Prvi proizvodni trak, na katerem so sestavljali avtomobile, je bil postavljen leta 1913 v Highland Parku. Pred tem so model T sestavljali 12 in pol delovnih ur, po uvedbi tekočega traku pa se je čas zmanjšal na manj kot uro in pol. Nekaj let je bil kupcem avtomobil na voljo le v črni barvi, saj se je sušila veliko hitreje od drugih znanih barv. V tem času so pri Fordu zvišali plače delavcev, kar je pomenilo, da so si tudi delavci lahko hitreje privoščili lastni model T.

 
 

Kupec lahko izbere katerokoli barvo, da je le črna.

Henry Ford

 

Do leta 1917 je prodajna cena modela runabout padla na 345, touring car pa je stal le 360 dolarjev. Seznam opreme se je počasi širil. Elektrika je namesto oljnih svetil prišla na vrsto leta 1915, snemljiva platišča so sledila leta 1919. Prodaja in proizvodnja sta vztrajno rasli. Leta 1914 so proizvedli skoraj 250 tisoč vozil, leta 1925 je sledilo več kot milijon vozil, rekordno pa je bilo leto 1925, ko je s proizvodnega traku zapeljalo skoraj dva milijona vseh različic modela T. Cene so rekord po dostopnosti dosegle ravno leta 1925, ko je bilo treba kupcu za model T-runabout odšteti le 260 dolarjev.

 

 


Proizvodnja tudi tostran luže
Razstava v sklopu londonskega muzeja na pravi način odraža mesto modela T v avtomobilski industriji kot prvega Fordovega avtomobila, narejenega v Veliki Britaniji. Prvi model T je bil pravzaprav konstruiran v tovarni v Trafford Parku v Manchestru, 23. oktobra leta 1911. Bil je najbolj prodajan avtomobil v 20. letih prejšnjega stoletja. V Trafford Parku so vse do konca proizvodnje leta 1927 izdelali več kot tristo tisoč avtomobilov.

 

 

Britanski model T si je zgradil zavidljiv sloves tako v miru kot v vojni. Med prvo svetovno vojno so model T uporabljali kot šasijo za izvidniške avtomobile, nosilce pušk, še posebej pa za sanitetne potrebe. Do novih pravil, ki so se nanašala na moč motorja in ki so zelo prizadela model T, je ime Fordov štirikolesnik v Združenem Kraljestvu kar 40-odstotni delež med avtomobili.

Številni primerki modela T so preživeli vse do danes. Tako v Veliki Britaniji kot drugje po Evropi in svetu je veliko specializiranih klubov, ki nadaljujejo tradicijo slavnega Fordovega modela.

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.