Avto
5982 ogledov

Kdaj bom v slovenskem predoru lahko poslušal svojo priljubljeno komercialno postajo?

DARS predor avtocesta šentvid Saša Despot
Slej kot prej. A domačo nalogo morajo narediti vsi vpleteni.

V Sloveniji je mogoče v predorih praviloma spremljati le signal nacionalnih radijskih postaj, torej tistih, ki spadajo pod okrilje RTV.

Slišnost nacionalnih radijskih frekvenc na dovolj visokem tehničnem nivoju od upravljavca omrežja, torej Darsa, zahteva evropska direktiva, zakon o nacionalni RTV in uredba o normativih za gradnjo cestnih predorov. Tak radijski sistem v primeru nesreč v predoru namreč deluje tudi kot komunikacijsko sredstvo za obveščanje ujetih voznikov ali za komunikacijo med reševalnimi službami. Da je torej (nacionalni) radio v predorih slišen, je stvar obveze, ne dobre volje Darsa oziroma dajanja prednosti RTV postajam.

Če bi si želel nemoteno slišnost v določenem daljšem predoru zagotoviti tudi kateri od komercialnih radiev, bi moral v ta namen na lastne stroške vgraditi v obe cevi predora vso potrebno tehnično opremo za FM signal in jo tudi vzdrževati, kar seveda ni poceni. In še to bi s tem pokril samo enega od 21 avtocestnih predorov pri nas. Po podatkih Darsa se je za takšno rešitev odločil Radio Capris, zelo poslušana radijska postaja na Obali. Ta radio je mogoče brez prekinitev poslušati tudi med vožnjo skozi skoraj nov predor Markovec med Koprom in Izolo. 

Prelom pri slišnosti komercialnih radijskih postaj v naših predorih pa se obeta zaradi tehnologije digitalnega radijskega signala DAB+. RTV, ki je upravitelj prvega in za zdaj edinega tovrstnega multipleksa pri nas, je namreč napovedal, da bo po predvidevanjih že letošnjo jesen zagotovil slišnost vseh DAB+ postaj v predoru Šentvid pri Ljubljani. V letu 2020 pa bo sledilo še opremljanje ostalih predorov na avtocestnem omrežju, najprej v osi Maribor - Koper. Ustrezen sporazum z Darsom je bil sklenjen že pred časom, so nam sporočili iz RTV. 

V prvi radijski multipleks je poleg štirih RTV programov vključenih še 14 komericialnih radijskih postaj. Za sodelujoče nenacionalne radijske postaje bo DAB+ signal v predorih pomenil velik preskok naprej v primerjavi z možnostjo vgrajevanja FM tehnologije. "To bo za radijske postaje nedvomno enostavneje, saj projekt opremljanja prevzame operater omrežja ter najbrž tudi cenovno ugodneje, saj se strošek porazdeli med vse v omrežje vključene radijske postaje," nam je pojasnil David Vrtin, tehnični direktor pri družbi Next Media, lastnici Radia Center in Rock Radia. 

DAB radio | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Vrtin pa opozarja na drug trenutni problem DAB+ signala pri nas, ki je za manjše radijske postaje pereč, in sicer pomanjkanje manjših regionalnih DAB+ omrežij. "Trenutno edino, ki obratuje, je nacionalno, kar pa – ob tem da v njem ni dovolj prostora za vse – predstavlja tudi večji mesečni strošek za vključitev," poudarja Vrtin.

Agencija za komunikacijska omrežja in storitve (Akos) je sicer meseca maja zaključila s sprejemanjem ponudb za podelitev dveh dodatnih pravic razširjanja radijskega programa v digitalni tehniki, morda celo treh. Gre za idejo, da bi en dodaten multipleks pokrival zahod države, drugi pa vzhod, odprta pa je tudi možnost, da bi lasten multipleks namenili zgolj oddajanju DAB+ signala za območje Ljubljane. Interesa za upravljanje z dodatnimi multipleksi je bilo očitno veliko, saj je Akos prejel 11 ponudb. 

Za razširjenost bi lahko z malo truda veliko več storila tudi država

Uvajanje DAB+ tehnologije bo pospešeno steklo v naslednje leto, ko bo s koncem 2020 postala vgradnja DAB+ sprejemnikov obvezna za vse novo prodane avtomobile v EU. Vrtin ob tem pričakuje tudi več aktivnosti naše države, saj so v sosednji Italiji obvezno vgradnjo določili že s 1. januarjem, v številnih državah Z Evrope pa je DAB+ sprejemnik že dolgo del standardne opreme. 

"Ker se avtomobili kupujejo za daljše časovno obdobje in ker hkrati uvozniki nove modele avtomobilov naročujejo tudi po več kot leto dni vnaprej, predstavlja to zelo pomemben signal za vse deležnike na slovenskem avtomobilskem trgu, kot tudi za vse, ki sodelujejo pri pripravi slovenske zakonodaje. Bilo bi smiselno, da se čimprej soočimo s tem izzivom tudi pri nas. Da bodo tudi v Sloveniji DAB+ sprejemniki čimprej postali del osnovne opreme avtomobilov, s čimer bodo, v večje zadovoljstvo njihovih lastnikov, ti kompatibilni z neizogibno digitalno prihodnostjo radijskega etra."

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 4
  • bojči 11:29 02.julij 2019.

    in zakaj je potrebno poslušat rtv slovenija v predorih, ko tako nima nič, sam strošek,saj niste zdravi, tistih nekaj sto metrov pa res ni problem bit brez blesavih komentarjev RTV, da pa tudi izbor glasbe je vse prej kot kul----spet ...prikaži več lobiranje za krajo denarja...

  • izy 10:15 02.julij 2019.

    Pri nas pa vsako jutro poslušam v tunelih vremensko napoved za 100 krajev po Sloveniji, kot da bi bili narazen več tisoč kilometrov, razlika v stopinjah(razen Kredarica) je pa max.3 stopinje celzija.

  • sam50 09:23 02.julij 2019.

    V državah,s katerimi se vedno tako zelo radi naši politiki primerjajo,to deluje že par desetletij,oziroma že od takrat,ko smo balkanci imeli še radije na elektronke....