Avto > Na Štrom
5600 ogledov

Ukrep Eko sklada bo imel ob krizi še bolj negativne posledice

Prima električni avti PRIMA
Znižanje subvencij za električne avtomobile in ukinitev subvencije za priključne hibride bo ob nizkih cenah na področju pogonskih energentov Slovenijo spravilo v zagato.

Eko sklad je na začetku marca sprejel odločitev o znižanju spodbud za nakup električnega vozila. V uradnem listu in na svoji spletni strani so objavili nova javna poziva za dodeljevanje spodbud za nakup električnih vozil za občane in pravne osebe. Spodbuda za električne osebne avtomobile se je z novim pozivom znižala s 7500 evrov na 6000 evrov, ukinjena pa je bila spodbuda za priključne hibride.

Slavko Ažman poudarja, da je dobra novica v zvezi z novim razpisom za fizične osebe ta, da je odpravljen birokratski zaplet pri subvencioniranju nakupa testnih vozil. Potrošniki po novem ne bodo več izgubili pravice do subvencije, če ne bodo kupili testnega vozila v šestih mesecih od prve registracije. Ta rok se sedaj podaljšuje za tri mesece, kar bi moralo zadostovati.

Slavko Ažman | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Razlog za manjše spodbude je naraščanje obsega spodbud za ta ukrep v zadnjih letih, saj je število spodbujenih vozil vsako leto večje za od 60 do 80 odstotkov, so sporočili iz Eko sklada. Da se zagotovi kontinuiteta spodbud in se pozivi ne bi zapirali sredi leta, je treba spodbude znižati, so prepričani pri Eko Skladu in se tem močno poslabšali možnosti za hitrejši prehod na emisijsko manj obremenjujoča vozila, kar je tudi zahteva EU, ki proizvajalcem vozil nalaga drastično zmanjšanje izpustov CO2 novih avtomobilov, zahteve pa bo do leta 2030 še dodatno zaostrovala.

"Preuranjen ukrep"

Slavko Ažman, ki je vodja delovne skupine za davke pri Sekciji za osebna motorna vozila, pravi, da je znižanje finančnih spodbud za električna vozila in njihova odprava za priključne hibride preuranjen ukrep, ki bo imel zagotovo negativen vpliv na prodajo tovrstnih vozil. »Avtomobilski trgovci že dlje časa opozarjamo, da je treba zagotoviti dodatna sredstva za subvencioniranje električnih vozil, če Slovenija želi doseči cilje, ki si jih je zadala s Strategijo za alternativna goriva in z Nacionalnim podnebnim in energetskim načrtom. Brez dodatnih sredstev za subvencije pa je njihovo znižanje na žalost edina možnost, če želimo, da so na voljo celotno leto. Vpliv na prodajo električnih vozil bi bil namreč še bistveno večji, če bi subvencije sredi leta pošle.«

PRIMA test električnih avtomobilov | Avtor: PRIMA PRIMA

A to je z izbruhom zdravstvene krize, ki je močno prizadela avtomobilsko industrijo, ki tudi v luči zahtev EU po manjših izpustih hiti s predstavitvami novih, povsem električnih ali priključno-hibridnih vozil zdaj zelo težko. Sploh zato, ker se je tudi cena nafte spustila na rekordno nizko raven v zadnjih 10 letih.

Nizke cen goriv bodo pustile posledice

Ažman pravi, da se je trenutna zdravstvena kriza že v polnosti odrazila na trgu osebnih in lahkih dostavnih vozil. Vlada je namreč z odlokom med drugim prepovedala tudi prodajo osebnih vozil fizičnim osebam. Prodaja osebnih vozil podjetjem je sicer še dovoljena, a ker teh vozil ni mogoče registrirati, se je tudi prodaja v tem segmentu popolnoma ustavila. »Upamo, da bo vlada prepoved prodaje in registracij čim prej odpravila, saj vsak dan nastaja ogromna gospodarska škoda. Zelo dobro pa se zavedamo, da tudi odprava prepovedi ne bo dovolj za vzpostavitev normalne prodaje.« Prepričan je, da se bo splošna negotovost ter zmanjšanje kupne moči zagotovo še dolgo poznali na prodajnih rezultatih. »Ker so električna vozila za zdaj še dražja od klasičnih vozil, pa lahko pričakujemo, da bo prodaja električnih vozil še bistveno bolj prizadeta kot prodaja ostalih novih vozil,« pravi Ažman in dodaja, da je bil pri prodaji električnih avtomobilov eden od zelo močnih argumentov poleg ekologije in občutka pri vožnji tudi njihova gospodarnost.

Ker so električna vozila kljub subvenciji še vedno dražja od klasičnih vozil, se njihova stroškovna prednost odraža pri servisiranju in še zlasti pri stroških njihove uporabe. Ko cene goriv naraščajo, je ta prednost primerjalno večja, pri zelo nizkih cenah goriv pa seveda lahko tudi povsem skopni. »Kljub temu pa je pri nakupnih odločitvah treba gledati bolj dolgoročno. Avta ne kupujemo za pol leta in če nas kaj učijo izkušnje iz preteklosti, je zagotovo to, da cene goriva nikoli niso dolgo na zelo nizki ravni,« še pravi sogovornik.

MINI SE električni polnilni kabel | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Težko bomo sledili zahtevam EU

Po njegovih besedah pa ostaja dejstvo, da bo Slovenija ob znižanih in ukinjenih subvencijah še bistveno težje dosegala cilje državne strategije za področje alternativnih goriv in Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta. »Upamo, da bo Eko sklad v luči trenutnih razmer ponovno proučil svojo odločitev. Država, ki si je v strateških dokumentih zadala zelo ambiciozne cilje glede deleža električnih vozil, bi brez dvoma morala poskrbeti, da se bodo kupci električnih vozil lahko zanesli na to, da bodo po nakupu subvencijo tudi dobili. Višina subvencije pa bi morala biti znana vsaj za eno leto naprej,« se zavzemajo pri Sekciji za motorna vozila. 
Za zdaj namreč ostajajo v veljavi zahteve EU za povprečje emisij CO2 (95 gramov) na prodano vozilo. »Dejstvo je, da bo trenutna kriza še dodatno otežila prizadevanja proizvajalcev za njihovo doseganje. Problemi so deloma čisto praktične narave. Zaradi preventivnih ukrepov v mnogih evropskih državah prihaja namreč do zamud pri meritvah in homologacijah novih tipov vozil, ki bi zato lahko prišli z zamudo na trg,« zaključuje Ažman.

Komentarjev 3
  • Mani 10:46 21.april 2020.

    Vsi avti na fosilna goriva skupaj ne onesnažujejo okolja, kot Teš Šoštanj. Torej zastruplajmo ubogo rajo iz Saleške doline, da pridobimo čisto energijo za elektične avte premožnih Slovencev.

  • Marcelko 09:18 21.april 2020.

    Ko bo e-vozilo v cenovnem rangu fosilnega, takrat bo šele konkurenčno.

  • wolfyy 18:34 20.april 2020.

    če je elektrika tolk super ne bi rabli nobenih vzpodbud...