V jesenskem času se dan krajša, pogostejša je megla, vremenske razmere povzročajo slabše razmere na cesti. Vse te okoliščine zahtevajo od voznikov, da so med vožnjo bolj zbrani in previdni. Zaradi tega je še toliko bolj pomembno, da je vozilo tehnično brezhibno in ustrezno opremljeno. Le na takšen način je tudi v slabih vremenskih razmerah omogočena varna udeležba v cestnem prometu.
Tehnični inštruktor pri Toyoti Sandi Štukel je v okviru projekta Priprava avtomobila na zimo podal nekaj ključnih nasvetov, s katerimi zavarujete najbolj ključne komponente vozila pred morebitnimi okvarami, vožnja pa bo zaradi tega bolj varna in udobna.
Trije ključni sistemi
V hladnejših razmerah so na udaru predvsem trije ključni sistemi: 12 V baterija in električni sistem, zavorni sistem ter podvozje (vključno s pnevmatikami).
VIDEO: Na poligonu varne vožnje na Vranskem smo preizkusili zaviraje na spolzki podlagi s tremi različno velikimi Toyotami. Rezultati so nas presenetili. Več v članku tukaj.
Nizke temperature zmanjšajo zmogljivost 12 V baterije, medtem ko vlaga in sol pospešujeta korozijo zavornih elementov ter obremenitev gibljivih delov podvozja, poudarja Štukej in dodaja, da nizke temperature vplivajo na viskoznost motornega olja, ki se takrat »zgosti«, kar povzroči večji upor pri gibanju gibajočih komponent ob hladnem zagonu. To se odraža v večji porabi električne energije pri zaganjanju motorja, zaradi česar 12 V baterija pozimi bolj oslabi.
Toyota servis Ljubljana
Posebno pozornost zahtevajo tekočine v vozilu. Pri Toyoti svetujejo, da preverite ustrezno koncentracijo hladilne tekočine v hladilnem sistemu (za zaščito pred zmrzovanjem in korozijo) ter dodate zimsko tekočino za pranje vetrobranskega stekla. S tem preprečite zmrzovanje v posodi za to tekočino, pa tudi poškodbe črpalke za brizganje te tekočine in posode same.
Kako kot uporabnik pravočasno prepoznam pešajoče stanje akumulatorja?
Tehnični inštruktor pri Toyoti Sandi Štukel svetuje: Pešajoče stanje 12 V baterije se najpogosteje kaže skozi počasnejši in otežen vžig motorja, še posebej po daljšem mirovanju ali v mrzlem jutru. Drugi znaki vključujejo oslabljeno delovanje električnih komponent (npr. luči ali radijski sprejemnik delujejo slabše ob zagonu ali že celo samo ob vklopljenem kontaktu), opozorilna lučka akumulatorja na armaturni plošči (lahko signalizira tudi težave z alternatorjem) in vizualni znaki, kot so korozija na priklopnih polih ali deformacija ohišja. Najbolj zanesljiva metoda je testiranje kapacitete 12 V baterije pri serviserju s profesionalno diagnostično opremo, ki izmeri njegovo stanje napolnjenosti in preostalo zagonsko moč ob hladnem zagonu (CCA oz. »Cold Cranking Amps«).
Pregled brisalcev
Ne pozabite očistiti podvozja
V slabši vidljivosti in ob padavinah je vidljivost ključna za varno vožnjo. Štukelj poudarja, da preverite stanje gumic brisalcev, jih po potrebi zamenjajte in s tem omogočite optimalno delovanja. "Gumice brisalcev so pozimi bolj obremenjene zaradi večje količine padavin, snega, zmrzovanja, večje količine posipnih sredstev in soli, kar negativno deluje na njihovo stanje, poslabša sposobnost videnja in predvidevanja v prometu," pravi Štukelj, ki pred zimsko sezono priporoča tudi temeljito čiščenje vozila, vključno s podvozjem ter zaščito plastičnih in gumijastih delov vozila, kot so tesnila na vratih. S tem preprečite »lepljenje« vrat na vozilo v primeru zmrzovanja.
Toyota servis Ljubljana
Zimske razmere močno vplivajo tudi na podvozje. Nizke temperature povzročijo, da gumijasti in elastični materiali (puše komponent podvozja, manšete zglobov in gredi, tesnila) postanejo trši, bolj krhki in manj prožni, kar zmanjša njihovo sposobnost blaženja udarcev in pospeši razpoke. "Sol in vlaga sta primarni vzrok za korozijo kovinskih delov, kot so nihajne roke, vzmeti in ohišja blažilnikov. Zglobi (npr. kroglični zglobi, končniki) so občutljivi, saj sol in umazanija lahko uničita zaščitne manšete, kar omogoči izpiranje maziva in vdor nečistoč, ki povzročijo hitro obrabo in povečano zračnost," pojasnjuje Toyotin strokovnjak.
Kontrola tlaka v pnevmatiki
Kateri so "grehi", ki jih uporabniki avtov z vozilom po vaših izkušnjah počnemo v hladnejših mesecih, pa bi se jim morali izogniti?
- Agresiven zagon in takojšnja visoka obremenitev motorja. Hladno motorno olje potrebuje čas, da doseže optimalne (tudi mazalne) lastnosti, zato je priporočljivo prvih nekaj kilometrov voziti z zmernim številom vrtljajev.
- Kratke vožnje. Te ne omogočajo, da se motor, 12V baterija in izpušni sistem v celoti segrejeta, kar povzroča kondenzacijo, pospešuje korozijo, predvsem pa ne omogočajo zadostne dopolnitve 12 V baterije po padcu kapacitete po vsakokratnem zagonu motorja.
- Nepravilno odstranjevanje ledu in snega. Uporaba vročega curka vode za odmrzovanje vetrobranskega stekla lahko povzroči poškodbe stekla, praskanje s trdimi predmeti pa poškoduje lak.
- Zanemarjanje pranja vozila. Sol in pesek sta izjemno abrazivna in korozivna. Redno pranje (vključno s podvozjem) je ključno za zaščito laka in kovinskih delov.
Sosed ima en JAP strup, s katerim so včasih dirkali. Ima okoli 400 pravih konjev. Zjutraj tudi poleti ga vžge, počaka do ene minute in se počasi odpelje. Ko pa je topel potem pa veste da leti.
Sicer lepo povedano, moti pa me izraz "12 V baterija". Klasični avtomobili z motorjem na notranje izgorevanje še vedno uporabljajo (svinčeno-kislinski) "akumulator" za zagon motorja in napajanje električnih sistemov.