Avto
57 ogledov

Nekdanji minister "padalec" med padalci

jadralno padalo Shutterstock
Po večmesečnih bitkah je padalcem in zmajarjem uspelo doseči delno zmago, da je ministrstvo za infrastrukturo vsaj zamrznilo sporni pravilnik. Ta je med drugim predvideval, da bi bila Slovenija edina država v Evropi z obveznim registriranjem in označevanjem padal ter zmajev, kar bi praktično uničilo tovrstni turizem.

Ministrstvo za infrastrukturo, ki ga vodi Peter Gašperšič, je namreč jeseni brez vključitve združenja padalcev, Agencije za civilno letalstvo ali Letalske zveze Slovenije pripravilo pravilnik o oznaki državne pripadnosti, registrskih in drugih oznakah, ki je v enem od členov zahteval: "Oznaka državne pripadnosti in registrska oznaka za balone brez posadk, modele, jadralne zmaje in jadralna padala ter za vsak drug zrakoplov z največjo dovoljeno lastno maso, vključno z gorivom, ki ne presega 70 kg, morajo biti na identifikacijski ploščici."

Predstavniki zveze za prosto letenje so skočili v zrak, saj bi to pomenilo, da bi moralo biti vsako rekreativno padalo ali zmaj označeno podobno kot so denimo čolni, sicer ne bi smelo leteti na našem nebu. Na ta način naj bi po mnenju ministrstva dosegli več varnosti v zraku, čeprav so padalci in zmajarji že doslej podvrženi rednim tehničnim pregledom o brezhibnosti svojih zrakoplovov.

Zahteva pa bi hkrati pomenila, da pri nas ne bi več mogli leteti tuji padalci in zmajarji. Vsako leto pa se na posamezna področja, med njimi so denimo Posočje, Vipavska dolina in Karavanke, zgrne na tisoče letalcev od drugod, pri nas se izvajajo tuja državna prvenstva, padalci in zmajarji so zelo dobri gostje. Samo v Posočju tako prispevajo več kot petino vseh nočitev in dohodkov lokalnih turističnih delavcev.

Življenjska doba padala kratka, a registracija vseeno

A domačim letalcem je prekipelo tudi zaradi očitnega ozkega birokratskega pogleda na tovrstni šport. Kot so v dopisu opozorili ministrstvo, vsak jadralni padalec "poseduje vsaj dve padali, mnogi tudi več - skladno z različnimi nameni uporabe (padala za v hribe, za prelete, za akrobacije, ...). Življenjska doba tekmovalnega jadralnega padala za prelete je največ eno sezono, zaradi izgube vrhunskih letalnih lastnosti se neredko menja tudi med sezono. Uvedba registracij bi pomenila ogromno birokratsko delo, povezano tudi z velikimi stroški. Jadralna padala in jadralni zmaji niso registrirani nikjer v Evropi. Na vsakem krilu je našita etiketa, kjer je naveden tip, serijska številka, leto proizvodnje in varnostni test. Uporablja se predvsem za nadzor ustreznosti letalne naprave (test) in pa za nadzor plovnosti (tehnični pregled na dve leti). Prosimo vas, da predlog registracije jadralnih padal in zmajev umaknete," so rotili ministrstvo.

Decembra so bili padalci kljub temu znova zavrnjeni s strani Sektorja za letalstvo, ki ga vodi nekdanji obrambni minister Alojz Krapež, saj da se v skladu z Zakonom o letalstvu smatra jadralno padalo in jadralni zmaj kot zrakoplov, vsak zrakoplov pa mora biti vpisan v register zrakoplovov RS ali drugo ustrezno evidenco. Pravilnik je tako kljub protestom celo stopil v veljavo, kar je pomenilo, da bi bil po 7. januarju vsak padalec, ki ne bi imel ustrezno označenega padala na slovenskem nebu, v prekršku. 

Kot je za zurnal24.si pojasnil Srečko Jošt, predsednik slovenske zveze za prosto letenje, je Krapež kot argument za registracijo padal in zmajev neprestano omenjal določbe čikaške mednarodne konvencije, čeprav vse države EU upoštevajo predpisano izjemo v aneksu konvencije, po kateri do 70 kilogramov težkih zrakoplovov ni potrebno registrirati. 

"Nesmisli, sami sebi namen"

Šele konec januarja, ko so pri Zvezi birokratom predstavili tudi opozorila turističnih delavcev ter mnenje mednarodne zveze za letalce in zmajarje, o nesmislu pa so pričeli odgovorne v DZ spraševati tudi v poslanci, so se na ministrstvu napovedali spremembe oziroma trenutno zgolj zamrznitev pravilnika. 

Kot so pojasnili za zurnal24.si, se prične določba spremenjenega člena Pravilnika o registrskih oznakah, oznaki državne pripadnosti in drugih oznakah na civilnih zrakoplovih uporabljati šele 1. januarja 2016, kar pa verjetno ne bo zadovoljilo padalcev. 

Odziv Jošta to dokazuje. Kot pravi, želijo v zvezi še naprej aktivno delovati pri izboljšanju varnosti v prostem letenju, še posebej pa pri letenju tujcev pri nas. "Ostro pa bomo nasprotovali vsem administrativnim in birokratskim nesmislom, ki so sami sebi namen in hkrati nepotreben strošek državljanov, ter to tudi zagovarjali z dokazi in argumenti. Zato tudi pričakujemo, da bo ob koncu leta umaknjena zahteva iz 19. člena spornega pravilnika  glede registrske oznake za jadralna padala in jadralne zmaje."

Komentarjev 12
  • Džouži Veldin 18:04 16.december 2016.

    Tisti, ki je dal to objavo , tudi ni nevem kako brihten! Ni mi jasno zakaj je dal fotografijo padalca, ki je skočil iz letala in opisuje dogodke v zvezi z zmaji in jadralnimi padalci!

  • dragec 17:45 07.marec 2015.

    ja SSDSS

  • dragec 17:45 07.marec 2015.

    Misliš na vlado SSDSS