Avto
108 ogledov

Ni pravilnika o znakih, ni eksperimenta

Puščica v križišču Žurnal24 main
Pet let po uveljavitvi zakona, ki je to prvič dovolil, se pri nas še vedno ne izvaja eksperimentalnih prometnih ureditev, ki bi omogočale uvajanje novih dobrih praks v običajno urejanje pretočnosti in varnosti prometa.

Zakon o pravilih cestnega prometa iz leta 2010 je predvidel možnost, da bi za določeno obdobje od treh mesecev do enega leta lahko na nekem odseku dovolili prometno ureditev, "ki je lahko v nasprotju s prometnimi pravili, določenimi s tem zakonom. Eksperimentalna prometna ureditev mora biti označena s predpisano prometno signalizacijo na način, ki omogoča vsem udeležencem cestnega prometa nedvoumno in varno udeležbo v cestnem prometu."

Na ta način bi lahko prometni strategi testirali nove ideje po urejanju prometa in tudi vpeljali v slovenski prostor rešitve, ki so se denimo v nekaterih državah izkazale za dobre, a jih trenutno zaradi omejitev v predpisih ni mogoče prenesti na naše ceste. Med najbolj aktualnimi morebitnimi rešitvami bi bila denimo možnost, da bi v križiščih, če bi bilo to varno za ostale udeležence, lahko dovolili vozilom zavijati desno, čeprav bi na semaforju gorela rdeča luč, in če bi bila smer prosta. Ta način je že desetletja uporabljen denimo v Nemčiji, Kanadi in ZDA ter omogoča precej večjo pretočnost prometa v križiščih, a mora biti ta možnost predpisana s posebno oznako. V primeru Nemčije je to tabla z zeleno puščico, ki jo je predvidil tudi prihodnji slovenski pravilnik o signalizaciji. Ustrezni predpis o signalizaciji je namreč pogoj, da se sme neka oznaka tudi uporabiti v prometu.

In prav pri pravilniku se je zapletlo, saj je po letu in pol, odkar je bil prvič v javni obravnavi, še vedno le mrtva črka na papirju, potem ko so na infratrukturnem ministrstvu še pod vodstvom takratnega ministra Sama Omerzela umaknili predlog zaradi kritik različnih interesnih skupin. Od takrat naprej na ministrstvu, ki ga danes vodi Peter Gašperšič, le ponavljajo obljubo o skoraj predstavljenem popravljenem predlogu. 

Sredi Ljubljane puščice gotovo še ne bo 

Pa tudi po sprejemu pravilnika bo potrebno za vsako eksperimentalno ureditvijo za izvedbo pripraviti ustrezne elaborate. Poleg tega pogoja izvajanje omenjenih ureditev, zakon pogojuje še s podrobnejšimi pogoji za način izvedbe eksperimenta in vsebino elaborata eksperimentalne prometne ureditve, ki jih predpiše minister pristojen za promet.

Profesor Tomaž Tollazzi iz mariborske gradbene fakultete opozarja, da je potrebno eksperimentalne rešitve uvajati z veliko mero previdnosti in najprej tam, kjer prometa ni veliko, da se lahko opazuje reakcije voznikov in se ti navadijo na novost. Na ta način so se v Sloveniji uvajala tudi danes vse pogostejša krožna križišča. "Slepo plonkanje tujih ureditev je lahko nevarno, saj nekaj, kar odlično deluje drugod, še ni nujno dobro za slovenski tip cest in voznikov." Tollazzi glede križišč, ki bi omogočala prosto pot v desno, opozarja predvsem na varnost slabše vidih enoslednih vozil. 

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 6
  • McClain 07:13 22.april 2015.

    mal se zamislimo kaki loji smo, da nekaj kar zna vsak amerikanček brez osnovne šole Slovenca ne moreš naučit... Tragikomično. Mi pa stojimo na križiščih in delamo gužvo tam, kjer je gotovo ni treba

  • Skippy 06:05 22.april 2015.

    A v tujini pa vse to lahko obvladamo? V tujini nikoli pešec ne tvega svojega življenja in stopi pred avtomobil, češ imam prednost, kot to počno v naši državi.

  • zkvazdjkrregistracijozahtevate 23:51 21.april 2015.

    "Slepo plonkanje tujih ureditev je lahko nevarno, saj nekaj, kar odlično deluje drugod, še ni nujno dobro za slovenski tip cest in voznikov." Kako pa to da se je pri slabi banki to nardil takoj brez mečkanja? ko je ...prikaži več treba dnar stran metat ste takoj za, ko se pa lahk izboljša kvaliteta življenja državljanov se pa mečka do amena.