Avto
224 ogledov

Pravi štirikolesni pogon

Pred nakupom vozila na štirikolesni pogon razmislite, v kakšne namene ga boste u Žurnal24 main
Ker je vrst štirikolesnih pogonov toliko, kolikor je vrst motorjev, je treba pred nakupom avtomobila na tovrstni pogon vedeti, kaj potrebujete.

Šele na osnovi tega lahko izberete pravega terenca, ki v zadnjem času postaja vse bolj trendovski; priljubljen je predvsem kot vsestranski družinski avto.

Stalen, občasen, ročen
Glavna prednost štirikolesnega pogona sta vsekakor večja varnost in mobilnost, saj nam omogoča vožnjo po terenu, na katerem navadni avtomobili obtičijo. Zato je treba pred nakupom razmisliti, kje in kako pogosto boste tovrstni pogon potrebovali, saj je od izbire med različnimi štirikolesnimi pogoni močno odvisna tudi cena. Zasnova stalnega štirikolesnega pogona je razmeroma preprosta, saj je motorni navor v vsakem trenutku speljan enakovredno med prednjo in zadnjo os ter med levo in desno polovico posamezne osi. Vozilo je zato v vsakem trenutku sicer optimalno krmiljeno, je pa poraba večja. Nekateri se zato raje odločijo za priključljivi štirikolesni pogon, pri katerem elektronsko krmiljena mehanska hidravlična zapora diferenciala (sredinska, sprednja, zadnja ali kombinacija zadnjih dveh) omogoča prenos motornega pogona po potrebi na prednjo ali zadnjo os, v primeru prednjega in zadnjega diferenciala pa kar na kolo z najboljšim oprijemom. Pri elektronsko krmiljenih štirikolesnih pogonih nad razmerami na cesti bedi krmilna enota, ki v sodelovanju s številnimi senzorji zazna izgubo podlage na posameznem kolesu, mu doda potrebno količino navora, v povezavi s sistemom ESP pa vzame navor tam, kjer ga je dovolj oziroma preveč.


Audijev vzpon na skakalnico na Finskem ob 25. obletnici © Audi

 
Glavna razlika med posameznimi štirikolesnimi pogoni je torej v tem, ali je pogon stalen ali se priključi po potrebi in motorni navor tako po potrebi preskakuje na kolo, ki ga v danem trenutku najbolj potrebuje. Vsekakor pa noben pogon ni vsemogočen in voznikovih napak ali nenadnih sprememb na cestišču ne izničuje popolnoma, temveč le do neke mere. Varnost je tako še vedno popolnoma v vaših rokah; na to, da vas bosta elektronika ali pogon gotovo rešila iz zagat, povzročenih zaradi neprilagojene vožnje, se ne kaže povsem zanašati.

Tradicija
Najdaljšo tradicijo in prvo mesto pri izdelavi avtomobilov s štirikolesnim pogonom ima Audi. Začetki segajo v sredino sedemdesetih let, v leto 1977, in k terenskemu vozilu iltis, 1. marca 1980 pa je na ženevskem avtomobilskem salonu sledil prvi športni kupe audi quattro. Quattro je danes sopomenka za Audijev štirikolesni pogon, z njim pa je opremljen že vsak tretji audi.

X-drive
Bavarski BMW je pred časom predstavil najnaprednejši štirikolesni pogon, imenovan x-drive, ki s kombinacijo sistemov dynamic drive in active body control ponuja optimalne vozne lastnosti na vseh podlagah in v vseh trenutkih. Omenjeni pogon BMW vgrajuje v večino svojih modelov od serije 3 do 7 in seveda izdelkov iz serije X (X3 in X5).


Puščice kažejo delovanje sistema pri izpeljavi ovinka. © BMW

 

Kako deluje štirikolesni pogon?
Sile, ki poganjajo vozilo, se prenašajo prek stika pnevmatik s cestiščem, zato morajo biti čim bolj uravnotežene, sicer lahko pnevmatike zdrsnejo in vplivajo na nepredvideno gibanje vozila. Glede na to, da se vsak avtomobil cestišča dotika s štirimi pnevmatikami, je očitno, da je za uravnoteženje sil pomembno pogonsko silo čim bolj enakomerno porazdeliti med kolesa, še posebno ob slabem oprijemu cestišča. Razlika v uravnoteženosti sil med vozilom z dvokolesnim in vozilom s štirikolesnim pogonom je tem bolj opazna, čim nižji je prag oprijema, ki ga imajo pnevmatike na cestišču.
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.