Avto
62 ogledov

S pravilno izbiro olja prihranki ogromni

Motorno olje
1/6
Gregor Prebil
Motorji, ki se uporabljajo v tovornih vozilih delajo pod večjimi obremenitvami in pritiski in vsebujejo več proti obrabnih aditivov, imajo tudi višjo visoko temperaturno ter strižno viskoznost (HTHS) in imajo tudi daljše intervale menjave kot osebna vozila.

Ena od pomembnejših karakteristik motornega olja za dizelske motorje, še zlasti tistega, ki je namenjeno za tovorna vozila, je, da ščiti motor pred korozijo, ki jo izzove prisotnost kislin, ki nastajajo pri zgorevanju goriva z visoko vsebnostjo žvepla. Olja za dizelske motorje, še posebej za motorje tovornih vozil morajo imeti povišano skupno bazno število (TBN- Total Base Number), ki predstavlja sposobnosti olja za nevtraliziranje kislin. "Še bolj pomembno je, da se povišan TBN obdrži skozi celotno življenjsko dobo olja. Takšne lastnosti omogoča posebna Shellova tehnologija aditivov ki vpliva na TBN," pravi Ivan Špehar, vodja tehnične službe pri podjetju Actinia, ki je nacionalni distributer maziv Shell.

Čeprav imajo nekatera novejša motorna olja za tovorni program tudi odobritve za uporabo v bencinskih motorjih osebnih avtomobilov je potrebno upoštevati tudi razred viskoznosti, ki ga proizvajalec motorja predpisuje (kar se v veliko primerih ne ujema), poleg tega pa je vsebnost aditivov v teh oljih lahko v nasprotju z mejnimi vrednostmi kemične kompatibilnosti z različnimi sistemi omejevanja škodljivih izpušnih plinov (katalizatorji, filtri trdih delcev ...). Za optimalno delovanje modernih motorjev je potrebno upoštevati tudi učinek zmanjševanja porabe goriva z uporabo predpisanih specifikacij motornih olj, kar v primeru olj za tovorna vozila pri uporabi v osebnih vozilih težko dosežemo. "Priporočam, da se za optimalno delovanje motorja uporablja motorno olje, ki ustreza specifikacijam navedenih v navodilih za uporabo, saj se s tem tudi priznava garancija in omogoči dolga življenjska doba motorja," dodaja Špehar.

Poudarek razvoja na ekologiji

Razvoj na področju motornih olj za tovorni program je v zadnjem desetletju usmerjen v zmanjševanja emisij škodljivih snovi, konkurenčnih zahtev glede vzdržljivosti motorjev ter zahtev glede zmanjševanja porabe goriva ter s tem zmanjševanja emisij toplogrednih plinov (CO2).

Zaradi zahtev po zmanjševanju porabe goriva je opazen trend razvoja nizko viskoznih sintetičnih olj (5W-30) in odmik od tradicionalnih mineralnih olj viskoznosti 15W-40. Specifikacije posameznih proizvajalcev motorjev danes ponavadi precej presegajo zahteve generičnih specifikacij (ACEA, API). Prednost API ali ACEA specifikacije skupaj s specifikacijo oziroma odobritvijo proizvajalca motorja (OEM) vključuje dodatno zaščito na področju kontrole usedlin in zagotavljanja čistosti motorjev, zaščite pred obrabo ter zmanjševanjem porabe olja. Te prednosti se lahko dosežejo le z uravnoteženo izbiro aditivov in modifikatorjev viskoznosti glede na namen oziroma pričakovane zmogljivosti olja.

Prilagoditve za norme EU6

Proizvajalci motornih olj so zaradi uvedbe emisijskega standarda EU6 že prilagodili formulacije motornih olj, da lahko tudi sami prispevajo k nižjim emisijam, ki jih zahteva okoljska zakonodaja. Pri tem je ključno tesno sodelovanje med proizvajalci motornih olj in proizvajalci motorjev, da se doseže optimalne rezultate saj različni proizvajalci motorjev razvijajo različne tehnologije (tako motorjev kot sistemov omejevanja emisij) in temu se morajo proizvajalci motornih olj prilagajati.

Olja za pot v vroče in mrzle kraje

Za vozila, ki večji del časa delujejo v zelo hladnih razmerah je pomembno uporabiti olja s čim nižjim viskozitetnim razredom (5W-30), da se motor pri nizkih temperaturah lažje zažene in pri tem olje poskrbi za čim manjšo obrabo (hitreje steče po delih, ki jih maže in s tem varuje pred obrabo). Za vozila, ki delujejo večji del časa v zelo vročem podnebju, pa olja čim višjega viskozitetnega razreda, ki ga proizvajalec vozila še dovoljuje oziroma predpiše v navodilih za uporabo. Olje pri tem kasneje izgubi svoje mazalne lastnosti in s tem varuje pred obrabo motorja in oksidacijo olja.

Tudi do tri odstotke prihranka pri porabi goriva

Z uporabo kakovostnega sintetičnega motornega olja, kakor tudi sintetičnega menjalniškega in diferencialnega olja, se na osnovi testov ocenjuje prihranek pri porabi goriva okoli tri odstotke v primerjavi z uporabo mineralnih olj. "Glede na to, da cena goriva predstavlja daleč najvišji strošek prevoznika, je lahko prihranek treh odstotkov na letni ravni že pomembna postavka zaradi katere se splača preiti na sintetična motorna olja. Nadalje je možno stroške goriva zmanjšati tudi z uporabo gum z nizkim kotalnim uporom ter izboljšanjem aerodinamike vozila,“ pravi sogovornik.

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.