Avto > Testi
10651 ogledov

Pripomoček, zaradi katerega lahko privarčujete 400 evrov, večkrat

Parkirna kamera
1/13
Gregor Prebil
Na buško ali prasko na avtomobilu nikoli ni lep pogled, predvsem pa je boleč, ko nam avtoličar ali klepar izroči račun za popravilo. Marsikatero prasko in buško bi lahko preprečil pripomoček, ki smo ga preizkusili.

Kamere za nadzor okolice so aktualna tehnologija na področju varnosti v prometu. Pomagajo preprečevati trke na parkiriščih in poskrbijo za odličen pregled nad okolico vozil, ki so vse večja in manj pregledna. Na testu smo preizkusili sistem štirih kamer v Oplovem največjem SUV vozilu grandlandu X, ki omogočajo pogled okoli vseh vogalov vozila.

Največ škodnih primerov na parkirišču zavarovalnice uvrščajo prav v kategorijo poškodbe in uničenje, v to kategorijo pa ne sodi vandalizem. Kljub temu je teh poškodb na leto toliko, da jih zavarovalnice merijo v tisočih primerih. Povprečna škoda, ki nastane z dotikom neznanega motornega vozila v zadnjih letih narašča in je med 300 in 400 evri.

Po več letih raziskav in usklajevanj so ZDA letos sprejele odločitev, da morajo biti vsa vozila, lažja od 4.500 kilogramov, vključno z osebnimi avtomobili, avtobusi, kombiji in tovornjaki, opremljena s kamero za vzvratno vožnjo.

Opel grandland X Za dobrih 20.000 € Avto Opel grandland X je tipičen slovenski avto za dobrih 20 tisočakov

Brez kamere ne bo šlo

Ameriška Nacionalna agencija za varnost v prometu (NHTSA) je v prid odločitvi zapisala, da želijo s tem ukrepom preprečiti, da bi vozniki povozili pešce. V ZDA vsako leto zaradi neprevidne vožnje vzvratno umre 150 ljudi, od tega okoli 100 otrok, 15.000 pa jih je poškodovanih.

Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Smernicam s poudarkom na nič smrtnih žrtvah bo sledila tudi Evropa. Evropska komisija je maja letos predstavila paket ukrepov, ki so namenjeni posodobitvi cestnega prometa v članicah Evropske unije. Številni ukrepi se nanašajo na raznolika polja mobilnosti, v kar se vključuje tudi obvezna oprema v avtomobilih. Samo avtomobili in kombiji bodo morali v prihodnjih letih imeti serijsko vgrajenih kar 11 naprednih varnostnih pripomočkov. Eden od teh je kamera pri vzvratni vožnji.

Avto Opel grandland X z najbolj zmogljivim dizlom in 8-stopenjskim menjalnikom

Glede na to, da je slovenski vozni park še vedno starejši od devetih let, ko so bile kamere še "znanstvena fantastika" večino slovenskih avtomobilov tega pripomočka nima, kot smo spoznali v nekaterih naših akcijah, pa jih večina tudi sploh ne pozna.

Avtomobilski proizvajalci in prodajalci si že danes prizadevajo kupcem tehnologijo približati in jo ponujajo kot del serijske opreme, vendar v višjih in dražjih paketih opreme.

Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Premajhni parkirni prostori

Ena od negativnih posledic, ki so jo s seboj prinesli vse večji avtomobili, še posebej nov tip križancev in športnih terencev, so težave s parkiranjem. Za potrditev le tega je dovolj že bežen pogled na parkirišče – na večini parkirišč bi lahko na prste ene roke prešteli vozila, ki so parkirana »lepo« na sredi označenega mesta. V zadnjem desetletju so se namreč dimenzije povprečnega avtomobila močno povečala, tako v dolžino, širino, kot višino. Parkirišča in tudi garaže povsod pač ne.

Grandland X Avto Test: Opel grandland X

Velikost avtomobilov je le eden od vzrokov za trke na parkiriščih. Med najpogostejšimi vzroki za prometne nesreče na parkiriščih povzročene z neposrednim dotikom neznanega motornega vozila so tudi nezbranost, nepazljivost in nespretnost voznikov, ko speljujejo s parkirnega mesta. Mednarodna raziskava v Evropi (zajete so Italija, Nemčija, Španija, Francija in Velika Britanija) je pokazala, da je imel kar vsak tretji voznik v zadnjih petih letih nesrečo pri parkiranju.

Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Prav zato v zadnjih letih zavarovalničarji beležijo več tisoč škodnih primerov iz naslova parkiranja. Skupni imenovalec vzrokov za trk v neznano vozilo pa je človeška napaka. Ena od rešitev je kamera za pomoč pri vzvratni vožnji, ki so v zadnjih letih tako napredovale, da voznikom in voznicam omogočajo do centimetra natančno parkiranje tudi na najožjih parkirnih mestih.

Nič ne ostane skrito

Grandland X, ki smo ga preizkušali, je imel serijsko vgrajeno kamero s pogledom 360 stopinj na okolico vozila. V Sloveniji je tako danes že vsak četrti SUV grandland X opremljen s kamero, ki je pri opremi Ultimate del standardne opreme, so nam pojasnili pri slovenskem Oplu.

Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Oplov sistem kamer z vidnim poljem 360° sestavljajo štiri individualne kamere na vsaki strani vozila. Kamere so skrite na mesta, ki so zaščitena pred poškodbami, spredaj v masko vozila, pod vzvratni ogledali, na zadku pa najpogosteje pod logotip. Pri grandlandu X sta tako dve sta nameščeni na zunanjih ogledalih, ena spredaj na maski in ena zadaj za registrsko tablico.

Opel Experimental Concept Avto Opel razkril svojo prihodnost

Tehnologija štirih kamer vozniku s pomočjo slike na osrednjem zaslonu omogoča nadzor v celotnem krogu (360 stopinj) iz ptičje perspektive in znatno olajša vsak parkirni manever, tudi zato, ker je slika opremljena z gibljivimi črtami različnih barv, ki nam še preden zapeljemo na parkirni prostor nakazujejo ali bomo trčili v vozilo (oranžna barva črte) ali ne (zelena barva črte).

Kamera še posebej uporabna izven asfaltiranih poti

V praksi preizkušen sistem je deloval tako, da, ko smo prestavili prestavno ročico samodejnega menjalnika (enako velja za ročni menjalnik) v vzvratno prestavo, se je na osrednjem zaslonu na armaturni plošči samodejno pokazala deljena slika, na kateri smo hkrati opazovali dogajanje za vozilom (večja slika), kot tudi t.i. ptičji pogled, pri katerem smo na manjši sliki videli vidi vse ovire za, pred, in ob boku vozila.

Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Tudi nevarne stebričke ali cvetlična korita, tudi ponoči, ko kamere osvetlijo skrite predmete, ki jih drugače ne bi opazili. Slika iz kamere je razkrila celo ovire, ki jih parkirna tipala niso zaznala in bi lahko povzročila materialno škodo.

Prav v primerih, ko smo se s testim vozilom podali zunaj asfaltiranih cest, na gozdno pot v hribe, smo se izognili marsikateri skali ali drugi oviri. Ko smo se približali oviri so se sprožili vsi varnostni elementi, od rdečega klicaja na zaslonu, ki nas je na oviro opozoril slikovno, kot na glasnejše piskanja iz zvočnikov.

V teh primerih se je 360 stopinjska kamera pokazala za veliko boljšo rešitev kot, če bi imeli zgolj parkirna tipala.

Koliko je še spredaj prostora?

Kamera se je v pomoč izkazala tudi, ko smo parkirati vozilo z "nosom naprej“, saj lahko natančno vidimo, koliko smo med parkiranjem še oddaljeni od stene, količka, stebrička, drugega vozila ali zgolj visokega robnika. V mehanični delavnici so nam pojasnili, da kamere ne zahtevajo posebnega vzdrževanja. Prav tako redni servisni pregled ne zahteva posebnega pregleda kamer.

Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Parkirna kamera | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Nekaj težav se pokaže v slabem vremenu, ko se predvsem kamera zadaj lahko hitro umaže. Takrat slika na zaslonu ni dovolj jasna, zato je treba kamero očistiti. Enako smo zaznali v sončnem vremenu, ko lahko sence, ki padajo na kamero motijo sliko v notranjosti, ki je prevč svetla. Takrat je treba prilagoditi svetlost zaslona zunanjim vplivom.

Lažje je tudi speljevanje vzvratno s parkirnega mesta na nepregledno cesto, saj je kamera širokotna in razkriva, ali se vozilu s strani približuje avto ali kolesar, še dodatno pa na možnost trka opozarja sistem na prečni promet za vozilom. Sistem uporablja radarske senzorje v zadnjem odbijaču in z njimi zaznava predmete, ki se bližajo z razdalje do 20 metrov pod kotom 90 stopinj iz leve ali desne strani za vozilom, kar je zelo uporabno ob zmanjšani vidljivosti pri vzvratni vožnji s parkirnega mesta.

Kamere so, ko je govora o parkiranju, vsekakor zelo dober pripomoček, a je z njimi tako kot z vsemi ostalimi, vozniki ga morajo znati uporabljati. Same, brez človeške pomoči, ne bodo preprečile trka, čeprav predvsem v razredu premijskih vozil tudi že najdemo sisteme, ki sami med parkiranjem zavirajo pred oviro.

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.