Avto > Testi
5379 ogledov

Pri nas avto, ki vrača upanje na romantične čase

Citroen DSuper 5
1/45
Anže Petkovšek Starodobni Citoen DS 5
Avtomobilski novinarji ugotavljamo, da so časi avto-romantike, ko so predstavljali vozila kot je "žaba" oziroma DS že davno za nami. Morda pa ne? Žabi smo ob bok postavili avto, ki vrača upanje v romantične čase.

V skupini PSA so se pred leti odločili, da bodo obudili legendo iz preteklosti in to kar v okviru nove znamke DS Automobiles. Gre seveda za citroën DS, ki je kar dvajset let pomenil pojem francoskega avtomobilskega razkošja.

Ob prvi predstavitvi v Parizu oktobra 1955 se je citroën DS, ki si je pri nas hitro pridobil vzdevek »žaba«, mnogim zdel podoben vesoljski ladji in zato preveč nenavaden, da bi zares lahko uspel v svetu avtomobilizma. A so se zmotili, saj se je na zahtevnem avtomobilskem trgu obdržal kar dve desetletji in se v vsem tem času le malo spremenil.

DS7 Avto Razčistili smo s predsodki o avtomobilu, ki mu zaupa tudi francoski predsednik

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Ko je zapeljal na ceste, je svetu oglatih avtomobilov, ki so veliko oblikovnih lastnosti vlekli še iz časa pred drugo svetovno vojno, izstopal s precej nenavadnimi elegantnimi in izrazito aerodinamičnimi linijami, ki sta jih zasnovala italijanski kipar in industrijski oblikovalec Flaminio Bertoni in francoski aeronavtični inženir Andre Lefebvre.

DS 9, DS Automobiles Avto Admiralska ladja, kot se spodobi

A to ni bilo vse. Imel je tudi pogon na prednji kolesa, kar sicer za Citroën tedaj ni bilo nič novega, saj ga je že leta 1934 imel njegov prednik traction avant, a večja novost so bile prve serijske kolutne zavore, ki so jih nanj prvič vgradili serijsko. Izstopalo pa je predvsem udobno hidropnevmatsko podvozje s posamičnimi obesami koles, ki ga je za Citroën razvil francoski inženir Paul Mages.

citroen, psa, zgodovina, citroen 19_19, citroen ami_one, citroen XM, citroen DS, citroen 2CV, citroem CX, citroen SM, spaček, žaba Avto Vozil sem starodobnike, ki si jih lahko le želiš v svoji garaži

Izginuli gost evropskih cest

Citroën DS je bil zato v svojem času kar pogost gost predvsem evropskih cest, saj so jih v dveh desetletjih izdelali skoraj poldrugi milijon. A danes ga na cestah kljub temu vidimo bolj redko. Po eni strani zato, ker Francozi v tistem času niso dobro poskrbeli za korozijsko zaščito pločevine in je veliko avtomobilov preveč »zgnilo« že med redno uporabo, po drugi strani pa je bilo tudi vzdrževanje hidropnevmatskega sistema zelo zahtevno in pogosto nezadostno.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

A kljub temu se jih kar precej še vedno najde v garažah navdušenih ljubiteljev, ki lepo skrbijo zanje. Nekaj jih je tudi v Sloveniji in enega zelo lepo ohranjenega in v originalni rdeči barvi smo našli tudi v Ljubljani, pri članu Citroën Kluba Slovenije in ustanovitelja podjetja za prodajo avtomobilske opreme Janezu Potokarju, ki nam ga je tudi pokazal.

Citroen C3 Aircross Poskusili smo Avto Ducat jajc je preživel vožnjo

Kot pravi je njegov citroën DS letnika 1973 preden ga je pred dvema letoma kupil od bivšega lastnika, kar 33 let preživel v garaži, torej je imel zelo malo prevoženih kilometrov, predvsem pa je še vedno zelo avtentičen, saj ni doživel kakšne nestrokovne obnove, ki se je pogosto pripetila drugim predstavnikom tega modela. A če je pred tem več kot tri desetletja počival v garaži, je potem, ko ga je Potokar spet usposobil za vožnjo, prevozil veliko kilometrov, saj je z njim med drugim bil tudi v Bosni in Hercegovini, Črni gori, Albaniji, Makedoniji in Srbiji. A kljub temu je na števcu le 25.000 kilometrov.

Citroën C5 aircross Avto Česa takega od Citroëna nisem pričakoval

Sta si avtomobila iz različnih dob lahko enaka?

Citroën DS smo postavili ob bok sodobnega DS 7 crossbacka e-tense. Je avtomobila iz dveh časovno zelo oddaljenih obdobij sploh mogoče primerjati? Neposredno gotovo ne, lahko pa med njima postavimo določene vzporednice ali pa ugotovimo razlike.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Oba sta predstavnika razreda, ki ga danes imenujemo premiumski, čeprav vsak na svoj način. V času izvirne »žabe« namreč Citroën ni ravno slovel kot proizvajalec razkošnih avtomobilov, ampak je imel bolj ugled ljudske znamke, pri kateri pa so vedno znali izdelati tudi udobne velike limuzine. Takšen je denimo bil že predvojni traction avant, še bolj pa je to veljalo za citroën DS. In če bi ljudi tistega časa vprašali, kaj je premiumski avtomobil, bi nas verjetno samo debelo pogledali. Ta oznaka za avtombile, ki ponujajo »nekaj več«, je namreč še čisto sveža.

DS 7 crossback Nekaj posebnega Avto Vozil sem Macronov predsedniški avto

Prav tako kot tudi sodobni DS 7 crossback, predstavnik znamke DS Automobiles, ki so jo pri skupini PSA pred desetimi leti sprva uvedli kot bolj razkošno in bolje opremljeno linijo Citroënovih modelov, leta 2015 pa je v Evropi stopila na samostojno pot kot tretja znamka skupine PSA (na Kitajskem se je to zgodilo že leta 2012). In DS 7 crossback je za zdaj največji predstavnik te znamke. Ne bo pa dolgo, saj je bila javnosti že predstavljena velika limuzina DS9, ki bo v bistvu zares prava naslednica izvirnega citroëna DS.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Mehki ali trdi sedeži?

Citroën DS morda ni bil predstavnik premiumske znamke, vsekakor pa je bil pojem tega, kar je v njegovem času veljalo za razkošne udobne poslovne limuzine. Prostora je zato v notranjosti več kot dovolj, sedeži pa so zelo mehki in zelo udobni. Danes ima pod vplivom nemškega pogleda na avtomobilsko udobje DS7 crossback precej trde sedeže, pri katerih za dodatno udobje skrbi tudi masažna funkcija, a seveda gre tudi drugače, kar dokazuje citroën DS.

citroen, psa, zgodovina, citroen 19_19, citroen ami_one, citroen XM, citroen DS, citroen 2CV, citroem CX, citroen SM, spaček, žaba Ekskluzivni test Avto Kako se vozi avtomobil s 30-palčnimi pnevmatikami?

Morda je sedanje vanj za sodobnih avtomobilov vajenega potnika nekoliko nerodno, saj se v zadnjo klop kar potopite, zelo mehka pa sta tudi prednja sedeža, a ko enkrat sedite, vam je takoj jasno, da bo vožnja zelo udobna. In to je potrdil tudi Potokar, ki pravi, da se doslej potniki tudi po dolgih vožnjah niso nikoli pritoževali. Za to so zaslužne predvsem sedežne blazine iz pene »dunlopillo«, ki so jo pri Citroënu razvili prav zato, da bi bili sedeži udobni in usklajeni z delovanjem njihovega hidropnevmatskega vzmetenja.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Hidropnevmatsko vzmetenje in leteča preproga

In že smo pri enem od elementov, ki so ga sicer uvedli že zadnji letniki tractiona avanta, proslavil ga je prav citroen DS, imeli pa so ga vsi citroëni višjih razredov do zadnje generacije limuzine C5. Hidropnevmatsko vzmetenje je kombiniralo fizikalne lastnosti zraka in tekočine. Prvega je mogoče stiskati, tekočina pa se stiskanju bolj upira. Ključni del sistema je tudi hidravlična črpalka, ki hidravlično olje potiska v velike krogle, značilni prepoznavni znak hidropnevmatskega vzmetenja, ki so napolnjene z inertnim plinom.

DS3 crossback Mi smo že tipali Avto Znamka DS se vrača k nam z nečim, česar nismo vajeni

S tem, ko črpalka olje potiska v krogle, posredno krmili vzvode, ki upravljajo blaženje posamično vpetih koles, uspešno skrbi za izravnavanje udarcev s ceste in preprečuje prehudo nagibanje karoserije ter vozniku celo omogoča nastavljanje višine od tal. Potokar pravi, da lahko svojega citroëna povsem spusti in tako izboljša njegovo aerodinamiko na avtocestah, lahko pa ga tudi popolnoma dvigne in se z njim odpelje celo preko nižjih ovir. Citroën DS je bil sicer znan tudi po tem, da je lahko popolnoma dvignjen vozil le s tremi kolesi, preprosto pa je bilo tudi menjavanje koles, saj voznik ni potreboval dvigalke.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Nekaj posebnega je tudi podvozje sodobnega DS7 crossbacka. Citroën sicer ne uporablja več hidropnevmatskega vzmetenja, ki je bilo zelo drago in je ob razvoju konvencionalnega vzmetenja postalo odveč, čeprav svojo vlogo še vedno uspešno opravlja v razkošnih limuzinah znamke Rolls-Royce, ki ga je kupil od Citroëna, zato pa ima sistem vzmetenja, ki ga pri DS Automobiles imenujejo »DS Active Scan Suspension«.

Citroën C4 cactus Avto Največji posebnež v golfovem razredu

Gre za aktivne amortizerje z elektronskim upravljanjem, ki se odzivajo v skladu z načinom vožnje, ki ga izbere voznik, prav tako pa tudi na osnovi podatkov iz kamere, ki vgrajena za vetrobranskim steklom stalno spremlja površino pred avtomobilom. Vožnjo s tako opremljenim avtomobilom so pri skupini PSA, ko je ugledal luč sveta v citroënu C5 aircross, imenovali »lebdenje na leteči preprogi«. Aladin se s primerjavo morda ne bi ravno strinjal, a v praksi takšno vzmetenje, uspešno poskrbi za udobje tudi na slabših cestah, vsekakor pa se visoki avtomobil razmeroma malo nagiba.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Nekaj, kar sodobni DS 7 crossback e-tense močno razlikuje od starodobnega citroëna DS, je njegov pogon. Pod karoserijsko pločevino se namreč skriva priključno hibridni pogonski sklop, ki mu zagotovi tudi električni štirikolesni pogon, saj ga sestavljajo 1,6-litrski turbobencinski motor in dva elektromotorja, eden na sprednji in eden na zadnji premi (o pogonu lahko sicer več preberete v testu avtomobila). Razvijejo sistemsko moč 220 kilovatov (oziroma natanko 300 'konjev') in s pomočjo samodejnega menjalnika, ki ga voznik upravlja z ročico, ki je tam, kjer jo danes v večini avtomobilov tudi pričakujemo, torej na konzoli med sedežema, deluje povsem samodejno. Tudi za varen postanek na mestu skrbi električna parkirna zavora.

citroen C3 aircross Preizkusili smo Avto Je moderni križanec primeren za družino?

Koliko pedalov ima?

Citroën DS je v nasprotju s tem povsem konvencionalni avtomobil, pri katerem za pogon skrbi 2-litrski bencinski atmosferski štirivaljnik z močjo 95 'konjev', pri katerem gorivno zmes pripravlja uplinjač, voznik pa mora znati delati tudi z ročnim »zaugom«. Danes se nam veliki avtomobili s takšno močjo morda zdijo podhranjeni, tedaj pa je bil citroën DS celo v vrhu ponudbe razkošnih limuzin. Sicer je bil v njem na voljo tudi polsamodejni menjalnik, a Potokarjev citroën ima petstopenjskega ročnega, ki je bil tedaj tudi precej redek, saj so bili pogostejši štiristopenjski. Ročica menjalnika pa je bila, kot je bilo v avtomobilih tedaj pogosto, vgrajena na volanski drog.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

A ker Potokarjev citroën spada v slabše opremljeno serijo DSuper, je bilo tudi pri pedalih nekaj razlik v primerjavi z dražjimi DS-i. »Pravi« citroën DS je imel namesto zavornega pedala namreč gumb, ki ga je v tej seriji nadomestil konvencionalni zavorni pedal. Je pa zato DS v vsakem primeru imel še pedal parkirne zavore, ki je po premiku določenega vzvoda opravljal tudi vlogo nadomestnega zavornega pedala. To je bilo denimo potrebno v primeru, da je odpovedala hidravlika primarnih zavor, ki je bila zasnovana enokrožno.

citroen prečkanje sahare Avto Po stotih letih se pripravlja ponovitev velike avanture

Citroën DS je bil tudi prvi velikoserijski avtomobil, ki je imel spredaj kolutne zavore. Te niso bile urejene v kolesnih platiščih, kot je danes običajno, ampak »transaaxle«, torej znotraj motornega prostora avtomobila, tako da so imela prednja kolesa razmeroma majhno nevzmeteno maso, kar je tudi pripomoglo k odličnim voznim lastnostim. Za primerjavo povejmo, da ima DS 7 crossback na vseh štirih kolesih kolutne zavore, za pojemke pa poskrbita tudi elektromotorja, ki rekuperirano zavorno energijo v vlogi generatorjev pretvarjata v električno za nadaljevanje vožnje.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Žarometi, ki svetijo v smer vožnje

Citroën DS je bil zanimiv tudi zaradi ene druge lastnosti. Potokarjev citroën DS je bil izdelan leta 1973, kar je pomenilo, da je bil eden zgodnjih primerkov z žarometi dolgih luči, ki so se obračali v smer vožnje. To je bilo tedaj vsekakor nekaj, s čimer je povsem izstopal iz ponudbe. Delovanje žarometov je bilo povsem mehansko,za usmerjanje pa je skrbel zapleten mehanizem, ki je bil povezan z volanskim mehanizmom, žarometi pa so se fizično vrteli na posebnem nosilcu.

Citroen Berlingo Avto Kaj ima berlingo skupnega z golfom?

Vmes so avtomobili začeli večinoma svetiti tudi vstran, za kar skrbijo zelo različni sistemi. DS 7 crossback denimo cesto pred seboj osvetljuje z matričnimi žarometi, ki svetlobni snop samodejno prilagajajo dogajanju pred avtomobilom in smeri vožnje.

Veliko sprememb opazimo tudi na voznikovem delovnem prostoru. DS 7 crossback je v tem oziru bolj ali manj digitalen avtomobil, s prilagodljivo digitalno instrumentno ploščo in za dotik občutljivim zaslonom, ki mu je zaupana večina upravljanja, citroën DS pa je tudi v tem primeru povsem analogni avtomobil, s konvencionalnimi stikali in merilniki.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Predsedniški avtomobil

Imata pa zato oba analogni uri. V DS 7 crossbacku je ta kvarčna danes priljubljene znamke B.R.M., v citroënu DS pa ura legendarne znamke Jaeger sicer tudi deluje na elektriko, a gre za uro, pri kateri elektronika poganja le nemirko, za vse drugo pa skrbijo zobniki. Takšne ure so bile vmesni korak na poti h kvarčnim in so bile kot alternativa pravim mehanskim priljubljene ravno v tistem času, ko je na ceste zapeljal citroën DS. Podobno, znamke hamilton ventura, je zelo rad nosil tudi »The King« Elvis Presley.

2CV ali spaček Avto Vse najboljše, spaček!

Vsekakor pa je citroënu DS in DS 7 crossbacku skupno še nekaj. Oba sta bila namreč tudi predsedniška avtomobila. V citroënu DS sta se namreč nekoč vozila Charles de Gauille in Georges Pompidou, DS 7 crossback pa je služil kot inavguracijsko vozilo sedanjega francoskega predsednika Emanuela Macrona.

Citroen DSuper 5 | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

 

 
Komentarjev 3
  • Dejan Orovič 07:07 20.avgust 2020.

    Ni kar tako, takih LED (DS3 CB ima celo matrične) luči, ki se ob kontaktu obrnejo nima nihče v koncernu, pa ventiliranih sedežev, el. zadnje klopi, sken cestišča, ajde Peugeot ima tudi IR kamero za noč in Focal ozvočenje. Pogonski ...prikaži več sklop dva el. motorja in AWD pogon tudi ni nikjer mogoče dobiti. Več je finih materialov v kabini, več usnja, personalizacije,.. ni glih enak kot recimo P5008 in C5 AC. VAGov Audi. Je pa dolga in težka pot do premijskega modela, a enkrat moraš poizkusiti. Srečno!

  • Avatar Pattiosta
    Pattiosta 00:24 10.avgust 2020.

    Dobrodošli v najboljšem erotičnem klubu -- www.Sextis.fun

  • Frice 08:16 09.avgust 2020.

    Težka bo. Gre samo za koncernski avto iz koncernskih delov, malo polepšan, namenjen najbolj Kitajskemu trgu. Z ničemer ne opravičuje višje cene, ne ponuja nič novega, samo malo več usnja. Za Evropo daleč premalo.