Avto
262 ogledov

Vinjete za osebna vozila le še do konca leta 2027

vinjeta Anže Petkovšek
Evropska komisije predlaga, da bi se cestnino plačevala na podlagi prevožene razdalje. Glede na prve odzive se obeta revolt v nekaterih članicah, Slovenija pa bo očitno morala že prej prilagoditi tudi ceno tedenskih vinjet.

Evropska komisija je pripravila obširen sveženj novosti, vezan na mobilnost, med najbolj odmevnimi pa bo plačevanje cestnin po novem. Obstoječi sistemi cestninjenja, vključno z vinjetami, naj bi se postopoma ukinili v prihodnjih letih. 

EU namerava vzpostaviti poenoten sistem cestninjenja na avtocestah za avtomobile, saj dokument s smernicami predvideva, da bi članice postopoma opustile časovno vezane cestnine (vinjete) s takšnimi, ki bi bile odvisne od prevožene razdalje.

Do leta 2023 naj bi to najprej povsod uvedli za gospodarska vozila teže nad 3,5 tone, osebna vozila bi sledila najkasneje do leta 2027.

S plačevanjem glede na prevoženo razdaljo si prizadevajo, da bo tisti, ki bo okolje onesnaževal več (bo več prevozil), tudi plačal več za uporabo avtocest.

Ali bomo po novem cestnino plačevali tudi glede na izpuste CO2 posameznega avtomobila, bo znano ob predstavitvi zajetnega svežnja dokumentov o mobilnosti.

Slovenija mora še prej uvesti nov tip cenejše vinjete

Še pred popolnim izginotjem vinjet za osebna vozila direktiva predvideva še določene obvezne prilagoditve, s katerimi naj bi pravičneje porazdelili breme plačevanja cestnin, saj v primeru krajših obdobij občasni uporabniki avtoceste (v veliki meri turisti) plačujejo proporcionalno precej več. 

Tako bi morala Slovenija obvezno uvesti 10-dnevno vinjeto (sedaj imamo tedensko), ki pa ne bi smela stati več kot osem odstotkov cene letne vinjete. Če stane tedenska vinjeta 15 evrov, bi desetdnevna smela glede na predlog EU stati le 8,8 evra.

Sveženj predlogov vključuje tudi predlog digitaliziranega cestninjenja, s čimer bo potovanje po EU enostavnejše, brez ustavljanja na cestninskih postajah ali prodajalnah vinjet. Z eno "napravo" bo tako lahko nek uporabnik potoval po vsej EU in plačeval poenotene cene cestnin. 

Slovensko ministrstvo za infrastrukturo novemu predlogu ne nasprotuje, zavzemajo pa se, da bi v primeru spremembe vinjetnega sistema uvedli čim daljše prehodno obdobje. Slovenija se je že pred časom zavezala, da bo nadaljevala z razvojem sistema, ki bo na sodoben način omogočal elektronsko pobiranje cestnine glede na dejansko prevoženo razdaljo po načelih "uporabnik in onesnaževalec plača", so še navedli na ministrstvu. 

cestninska postaja | Avtor: Saša Despot Saša Despot

 

Predlog je naletel na kritične odzive. Dejstvo je, da bi moralo osem držav, med njimi Slovenija in tudi Nemčija, ki je šele sprejela kontroverzno ureditev cestninjenja prek vinjet, v osmih letih končati s časovnim plačevanjem prek vinjet. 

Če EU trdi, da časovni način spodbuja lastnike vozil k pretirani uporabi avtomobilov in s tem dviganje emisij, pa se že vrstijo drugačni pogledi na napovedane spremembe. 

"Še nikoli v zgodovini ni plačevanje cestnine zmanjšalo onesnaženja", je za EUROACTIV dejala evroposlanka Claudia Schmidt. Po njenem bi morala komisija raje promovirati zelene tehnologije v vozilih, namesto da "kaznuje voznike". 

Drugi vidijo predvidene ukrepe kot nekaj, s čimer Bruselj pretirano stopa na polje nacionalnih zakonodaj in zgolj kopiči stroške ter birokracijo. Direktor mednarodnega cestnega sindikata IRU Stuart Colley je tako dejal: "Časovni sistem cestninjenja je lažje upravljati in je cenejši."

V prihodnjih dneh bo veliko debat verjetno tudi na temo precejšnjih razlik med članicami. Slovenija denimo ima zelo slabo razvit javni potniški promet in je na desettisoče dnevnih migrantov zato odvisnih od avtocestnega križa. Če bi postala vožnja po avtocestah za redne uporabnike predraga in bi se prometni tok znova preusmeril na lokalne ceste, bi zaradi zgoščenega prometa nastajal nov vir onesnaženja, poslabšala bi se tudi prometna varnost. 

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 16
  • Dobby 09:02 01.junij 2017.

    Kam ven iz EU? Ja, EU ima tudi slabe stvari, ta je že neumnost, a na drugi strani je pozitivnih učinkov precej več. Poišči kakšno primerjavo, Finance ali p Svet Kapiatal jih redno delata in boš dojel dejansko razliko. <br ...prikaži več />Se pa strinjam, da to ni pravi ukrep oz. je korak nazaj. Če greš npr. v Benetke plačaš cestnino v eno smer več, kot bi pri nas deset dnevno vinjeto.

  • BojanBojan 23:11 31.maj 2017.

    In še nekaj, draga EU komisarka in komisija; ZAKAJ POPRAVLJATE NEKAJ, KAR NI POKVARJENO?!If it ain't broke, don't fix it

  • jozicamurn 18:44 31.maj 2017.

    Ne razumem te Borcisan, sem pač napisala gužva. Tako tukaj govorimo in internet ni ravno po SSKJ-ju. Ponavadi takšno točnost gledajo frustrirani kompleksaši imenovani vahabiti, vedno se prvi oglašajo s popravki, saj drugih argumentov proti ostalim nimajo in potem iščejo ...prikaži več slovnične napake, da bi se s tem prikazali kot "boljši Slovenci", ubistvu pa se takoj izdajo, ker so pač zabiti. Gneča je tudi lepa beseda, jaz osebno imam raje besedo GUŽVA, ker se gužvajo kot da gredo v trgovino kjer je vse zastonj. Slaba pretočnost. Še kaj "Borcisan"? Če ti kaj ne paše me zaobidi. Pisala bom kot hočem.