Aktualnih raziskav glede trenutne dostopnosti in vgradnja asistenčnih sistemov ni veliko, v eni zadnjih, narejenih za britanski trg, pa sta tamkajšnje združenje proizvajalcev in uvoznikov SMMT ter družba JATO Dynamics ugotovili, da je že prek 58 odstotkov vseh novih avtov na tamkajšnjem trgu opremljenih s sistemom za opozorilo pred trkom, 38 odstotkov pa še z naprednejšim sistemom za samodejno zaviranje.
Za primerjavo, pred petimi leti je bilo komaj 6,8 odstotka novih avtov na tamkajšnjem trgu takšnih, ki so znali opozoriti voznika na trk, kaj šele da bi zavirali.
Različne ustanove, tudi Evropski svet za prometno varnost ETSC, v različnih kampanjah spodbujajo kupce, proizvajalce in regulatorje, naj naprednim pomagalom namenijo še več pozornosti.
Kako je na slovenskem trgu? Raziskava evropskega sveta za prometno varnost ETSC, ki je upoštevala podatke iz leta 2013, kaže, da je Slovenija tako glede skupnih ocen Euro NCAP testiranj kot glede vgradnje asistenčnih sistemov v novih avtih nad evropskim povprečjem. Vendar takratni protokol Euro NCAP sistema AEB še ni pondiral tako močno kot med današnjimi testi, prav tako statistično sliko novih slovenskih vozil zelo kazi praksa enodnevnih registracij, saj so v upoštevana tudi vozila, ki jih v resnici ni na slovenskem trgu. Takšnih je okoli tretjina uradno prvič registriranih avtov pri nas.
Kako dovzetni so znamke in kupci v Sloveniji za samodejno zaviranje
Vse pomembnejše uvoznike smo poprosili, naj nam posredujejo podatke o dostopnosti AEB sistema v novih avtih. Nekateri ta sistem ponujajo serijsko, drugi v višjih stopnjah opreme ali pa kot del paketa varnostnih dodatkov. Tretji tega sistema skorajda še ne poznajo. Tudi sicer izkušnje nekaterih uvoznikov pravijo, da kupci varnostnega sistema samodejnega zaviranja še ne postavljajo med prioritete pri opremi. Za kaj takšnega da voznikom manjka predvsem izkušnja, iz kakšnih situacij jih zmore sistem rešiti. Obstajata pa tudi dve znamki, ki ga vgrajujeta serijsko ne glede na velikost avta.
Pod črto pa je jasno, da velika večina novih avtomobilov, ki prihajajo na slovenske ceste, tega sistema še nima vgrajenega, s tem pa smo tudi stran od trenda v nekaterih prometno najvarnejših državah. Več raziskav je namreč že dokazalo, da so avtomobili s samodejnim zaviranjem bistveno manjkrat udeleženi v prometnih nesrečah, vseeno pa slovenske zavarovalnice v večini primerov tega še ne vrednotijo v obliki ugodnejših premij, ki bi stimulirale kupce.
AUDI
Premijski proizvajalec sistem city AEB serijsko trenutno ponuja le pri najdražjih modelih od modela A4 dalje. Natančnejših podatkov nam niso posredovali.
BMW
Sistem AEB ima vgrajena tretjina vseh njihovih novih avtov. Serijsko je city AEB vgrajen v modele serija 2 active tourer, serija 2 gran tourer in X1, medtem ko je pri modelih X5, X6 in serija 7 ta sistem še serijsko nadgrajen z drugimi asistenčnimi sistemi (pomočnik za držanje smeri in zapustitev pasu, prepoznava pešcev …). AEB je za doplačilo na voljo tudi v drugih modelih (serija 3, serija 1 …).
CITROËN
Trenutno je AEB na voljo pri modelih berlingo multispace in DS3, imeli pa ga bodo tudi prihajajoči spacetourer in prenovljeni C4 picasso. Trenutno pa je z njim opremljenih le 1,5 odstotka novih berlingov in DS3.
FIAT
City AEb ponuja v pandi in modelu 500L. Natančnejših podatkov uvoznik ni posredoval.
Pri vseh modelih že od fieste naprej je sistem AEB na voljo, a v okviru doplačil ali varnostnih paketov.
HYUNDAI
S sistemom AEB so lahko opremljeni le najnovejši modeli, kot je tucson. Natančnejših podatkov niso posredovali.
KIA
Pri korejski znamki so v višjo prestavo prestavili z novimi modeli, kot so sportage in sorento. Natančnejših podatkov niso posredovali.
MAZDA
Razen modela MX-5 imajo vsi ostali sistem samodejnega zaviranja vključenega v višjih paketih opreme, ki pa so tradicionalno najbolj prodajani.
MERCEDES-BENZ
City AEB oziroma v jeziku znamke collision prevention assyst je del standardne opreme pri slehernem modelu znamke, kar ni presenetljivo glede na njihovo zgodovino uvajanja različnih varnostnih pripomočkov v avtomobile.
NISSAN
Več kot 60 odstotkov kupcev njihovih avtov se odloči za paket pomagal Safety shield, ki vključuje tudi AEB sistem. Medtem ko je serijski pri povsem novem modelu navara, pa ga je mogoče v okviru omenjenega paketa dokupiti pri qashqaiju (med najbolj prodajanimi avti v Sloveniji) in x-trailu.
OPEL
City AEB je za zdaj na voljo le pri novi astri, kjer je serijski pri višjih stopnjah opreme, ki so tudi najbolj prodajane.
PEUGEOT
Francozi AEB ponuja pri treh modelih: tepee, 208 in 308, pri vseh je na voljo kot opcija pri višjih nivojih opremljenosti. V večini primerov, pa še to le pri okoli odstotku, se kupci zanj dodatno odločijo pri modelu 308. Kupci po njihovih opažanjih tega sistema še ne postavljajo na visoko mesto prioritet pri novem avtu.
RENAULT
Njihov sistem zaviranja ni tipični city AEB, saj deluje pri hitrostih med 30 in 140 km/h in spada v kategorijo interurban AEB. Praktično vsak novi espace ga ima serijsko vgrajenega, pri modelu kadjar, kjer je na voljo znotraj paketa ostalih naprednih pomagal, pa v okoli polovici prodanih primerkov. Pri novem meganu naj bi bil prisoten v 15 odstotkih primerkov, v prihodnjem scenicu pa bo serijski.
SEAT
Španska znamka zna za doplačilo samodejno ustavljati pri modelih mii, leon in toledo, vendar se kupci le v manjšini (največ, v 15 odstotkih, pri leonu, kjer deluje tudi znotraj radarskega tempomata) odločajo za dodatek. Njihov prvi avto s serijskim sistemom bo prihajajoči suv ateca.
ŠKODA
Tretjina vseh novih prodanih avtov že ima serijsko vgrajen AEB, med njimi modeli citigo, fabia in superb. Ostali modeli bodo sledili z modelnim letom 2017. Kupci po njihovih opažanjih AEB še ne izpostavljajo kot nujen pripomoček.
TOYOTA
Sistemom AEB je tako ali drugače lahko vgrajen v vse njene modele: že serijsko je prisoten pri modelih verso, avensis, corolla in prius, kot doplačilo pa je na voljo v aygu, yarisu, RAV4 in aurisu. Pri slednjem se zanj odloči polovica kupcev.
Pri znamki gredo v smer, da bi bil AEB serijski del opreme pri vseh novih modelih. Trenutno so to že uresničili pri modelih up, passat, touran in tiguan. Med ostalimi modeli (sharan, touareg, golf) se do 15 odstotkov kupcev odloči dokupiti sistem, veliko jih poseže tudi po radarskem tempomatu, ki pozna samodejno uravnavanje razdalje.
VOLVO
Švedska znamka je leta 2008 pravzaprav iznašla sistem in ga prvič vgradila v serijski avto (model XC60). Bila je tudi prva, ki je sistem city AEB serijsko pričela vgrajevati v vse svoje modele.
andrej.leban@zurnal24.si