Starše pogosto pograbi panika, če slišijo, da sosedov sin že dve leti igra kitaro, trenira
atletiko, tekoče govori francosko in je poleg tega še uspešen v šoli. Nekateri starši z
vključevanjem svojih otrok v (pre)številne dejavnosti skušajo narediti stroj za uspeh, drugo
skrajnost pa predstavljajo tisti, ki jih popolnoma prepustijo samim sebi in s tem delajo še večjo
napako. Kaj je preveč in kaj premalo aktivnosti za otroka – bi ga morali priganjati k vključevanju
v obšolske dejavnosti ali naj otrok o tem odloča sam?
Med željo otroka in ambicijami staršev
Starši si pri izbiri aktivnosti pogosto pozabijo zastaviti bistvena vprašanja: kaj si želi
moj otrok, česa je sposoben in kje se skrivajo njegovi talenti? Žal se prepogosto zgodi, da starše
pri teh razmišljanjih ne vodijo odgovori na ta vprašanja, ampak lastne ambicije, nerazrešene travme
iz otroštva ali, zelo pogosto, tekma s svojimi vrstniki in primerjava dosežkov svojih otrok z
njihovimi. Posledica tega ni le nezadovoljstvo in nezanimanje otroka za razne tečaje v katere so ga
vpisali, pač pa tudi preobremenjenost in stres, saj mu zmanjka časa za aktivnosti, pri katerih bi
se resnično sprostil. Dokler si torej ne vzamete časa, da otroku resnično prisluhnete, bodo vsi
poskusi, da iz njega naredite genija, zaman.
Vloga staršev pri izbiri
Otroku pustite, da raziskuje in se preizkuša v zelo različnih dejavnostih. Verjetno se bo
ukvarjal z marsičem, preden bo v nečem resnično našel veselje. Preizkušanje in raziskovanje pa
morata imeti svoje meje, nad čemer bdite starši. Značilno predvsem za manjše otroke je, da nimajo
mere in občutka, v kakšne in v koliko dejavnosti so se pri svoji starosti sposobni vključiti.
Vztrajati morate, da otrok, ki je za določeno dejavnost pokazal navdušenje, pri tej vztraja toliko
časa, da se nauči vsaj nekaj osnov in se v njej vsaj malo preizkusi. Značilno za malega nadobudneža
namreč je, da se na začetku na primer navduši nad košarko, ki jo igra priljubljen igralec na
televiziji, ko pa mora na redni trening, naenkrat "ugotovi", da ga to pravzaprav ne zanima.
Nekateri imajo več, drugi manj energije
Ne obstaja ne idealen izbor, ne idealno število izvenšolskih dejavnosti, v katerih naj bi se
otrok udejstvoval. Nekateri imajo odvečno energijo in jim zato dodatna psihična in fizična
dejavnost zelo ustrezata in koristita, drugi pa imajo že za obvezne šolske vsebine komaj dovolj
časa in še tu potrebujejo pomoč. Individualnost otroka je potrebno spoštovati. Otrok mora imeti v
prvi vrsti dovolj časa za šolske obveznosti ter za sprostitev in počitek. Šele ko mu poleg tega
ostane dovolj časa, začnite razmišljati o vpisu v dodatne dejavnosti.
Koliko in katere dejavnosti torej?
Otroka lahko vpišete v več dejavnosti, paziti pa morate, da ne izberete takih, ki ga
enosmerno obremenjujejo, na primer dva tuja jezika. Razporedite jih tako, da je otrok poleg sobote
in nedelje vsaj en dan v tednu prost. Več kot tri dejavnosti hkrati ne priporočajo, saj otrok
običajno ni zmožen tolikšne koncentracije.
Dejavnost, ki jo normalno vzgojen otrok opravlja poleg šolskih in izvenšolskih obveznosti,
predstavljajo tudi običajna gospodinjska in druga opravila ter pomoč pri le-teh. Za otroka je zelo
pomembno, da se od malega nauči, kako poleg drugih obveznosti poskrbeti tudi za vsakdanja domača
opravila, kot so pospravljanje, kuhanje, nakupi in drugo; seveda svoji starosti in odgovornosti
primerno.
95
ogledov
Urnik uspešnega otroka
V katere in koliko od tisoč in enega krožka bi morali vpisati svojega otroka, da bo nekoč uspešen?