Slovenija
53 ogledov

"V takih razmerah gremo resni balonarji na kavo"

Balonarska nesreča na Igu Boštjan Tacol
"Zagotovo bo treba najprej počakati, da bo komisija ugotovila, kaj se je dejansko zgodilo, najbrž pa je res vzrok nenadna sprememba vremena," je povedal pilot Emil Koprivc. Kralj: V takšnem vremenu se ne leti.

Po nesreči balona, v kateri so umrli štirje ljudje, več pa je bilo poškodovanih, smo o balonarstvu povprašali balonarja, da bi bolje razumeli to področje. "V balonarstvu je na srečo zelo malo nesreč, ko pa so, so prav zato toliko odmevnejše," je za zurnal24.si povedal Emil Koprivc, pilot iz celjskega Balonarskega kluba Ekopool.

Večji balon je težje obvladljiv

Učitelj letenja v balonarski šoli Ptuj Darko Kralj je za zurnal24.si povedal, da je možno, da je bila za nesrečo kriva nevihta. Ampak, kot pravi, se v takšnem vremenu ne leti.

"V resnih balonarskih šolah dajemo največji poudarek na planiranje poleta in varnost tistih, ki letijo z nami. Današnja napoved za zjutraj ni bila dobra. Že vnaprej je bilo napovedano, da bodo nevihte zjutraj in da v takih razmerah resni balonarji hodimo na kavo in ne na letenje," je dejal Kralj.

Ob tem dodaja, da gre za velik balon, ki ga na njihovem koncu sploh nočejo imeti, "kajti večji kot je balon, težje je obvladljiv". Pojasnil je, da pred nevihto v zraku horizontalni in vertikalni tokovi majejo balon, zato gre ogenj namesto le v kupolo na vse strani. "Lahko se zgodi, da zakuriš balon, namesto da bi kurili v balon," pravi.

"Recimo, da se to zgodi v enem križnem vetru in zakuriš dve ali tri paneli od spodaj, je balon še vedno normalno obvladljiv in postopek v sili je takšen, da se takrat čim hitreje pristane. Seveda je to v sklopu varnosti, kar so se ljudje naučili. Vendar kot pravim jaz, smo ljudje komplicirani stroji in človeški dejavnik je še vedno tisti, ki lahko vpliva na dane odločitve," še pravi.

Potnike je treba po njegovih besedah pred poletom seznaniti, kako ukrepati v primeru nesreče ali drugih dogodkov med poletom.

"Najmanj, kar bi morali, je počepniti v košaro balona, sploh v tako velikem balonu kot je bila ta, kajti v košari si še najbolj varen. Vsako skakanje iz košare pomeni potencialno nesrečo, ker gre balon potem še bolj v zrak in ne na tla, saj izgublja težo," je dejal in poudaril, da pa ne more reči, kaj se je dogajalo pri današnji nesreči.

Vreme preverijo večkrat

"Vreme se pred poletom preveri najmanj trikrat, štirikrat. Vsi piloti smo, kar se tega tiče, izredno previdni in poskušamo optimalno ugotoviti vremenske pogoje," pojasnjuje Koprivc. Vreme preverjajo večer pred poletom, spremljajo meteorološke podatke, javno objavljene na Agenciji RS za okolje (Arso), potem pa deset minut pred poletom pilot preveri še vremenske pogoje.

"Je pa res, da vreme lahko preseneti, sploh v teh turbulentnih vremenskih razmerah z dolgimi obdobji izredno visokih temperatur, ko ni mogoče predvideti hitrih sprememb v nevihto," je še pojasnil celjski pilot.

Višinskih omejitev ni

Povprečno se z baloni leti 300, 500, 800 metrov visoko, različno. Ni višinskih omejitev, razen v kontroliranem zračnem prostoru, kjer je treba upoštevati ostale udeležence v javnem letalskem prometu. Obstajajo nekatere omejitve, na primer okrog Ljubljane. "So cone, kjer je treba leteti skladno s kontrolo letenja Brnika," je še povedal Koprivc.

Komentarjev 6
  • dragec 08:34 24.avgust 2012.

    Ja kolega, vedno, ko nismo zmožni "umiriti" balon pri pristajanju "kurimo" bolj, prav zaradi ohranjanja balona v vertikali, a ne! Govorim pa tudi o tem, da je balonarstvo drag šport, da je potrebno imeti vrhunsko opremo, da bi morali imeti ...prikaži več nadzornike, ki bi skrbeli za varnost (od opreme, do papirologije) in nazadnje usposabljanja. Menda se strinjaš?

  • Žurnalček 20:35 23.avgust 2012.

    Ob zadnji etapi prvega državnega prvenstva v balonarstvu ,smo ,ker so bili pogoji nemogoči, strig vetra pod 90° na višini 280m z medsebojno hitrostjo 50km/h , čakali eden drugega trije baloni , ker je bilo samo še od štarta ali ...prikaži več neštarta odvisten vrstni red prvih treh, štartali, zaradi štarta Avi Šorna tedaj na drugem mestu. Ker smo vedeli za vremenske razmere, je pilot maximalno segrel balon, da tako rečem pol Matajne je viselo na njemu , da ga ni odneslo v zrak, ko pa smo videli Avijev štart, so ljudje spustili balon in balon je z vso silo krenil v nebo. Ko je prišel do striga , ga je stisnilo, vendar je tako hitro preletel strig , da je bil še tako segret , da je z temparaturo zraka kompenziral izstisnjeni zrak. Start je bil tako silovit, da je eden od pilotov padel v nezavest in mu je drugi moral pomagati, ob tem pa ju je istrelilo na 800m višine in sta cilj z odmetavanjem markerja ciljala z te višine. namesto z normalne tam okoli 4m.

  • Žurnalček 18:58 23.avgust 2012.

    Ne pametujem , ker sploh nisem vedel za kaj gre. Do nesreče je prišlo izključno zaradi zračnega striga ,kot sem takoj navedel, ki je stisnil balon in iz njega izstisnil takšno količino toplega zraka , da balon sam ni mogel ...prikaži večl več nositi tovorja in je začel padati . Med tem padanjem je pilot kuril kot zmešan , da bi preprečil padec vendar mu to ni uspelo. Udarec je bil pa očitno tako močan , da je utrgalo dokaj slabo pritrjene 45kg jeklenke , ki so z udarcem ena ob drugo povzročile odbitje ventilov in cevi, ter sprostile plin. Ko pa so ob udarcu ven še popadali ljudje , se je balon zopet dvignil , zaradi na ta način razbremenjene košare, vendar z sikajočimi ognjenimi zublji razbitih jeklenk. Sem pa član ekipe prvega državnega prvaka v balonarstvu.