Na ljubljanskem okrožnem sodišču je bil pred poletjem razpisan predobravnavni narok za 22 kontrolorjev tehničnih pregledov, njihovih strank in posrednikov pri nečednih poslih, ki jim je specializirana državna tožilka Mateja Gončin očitala bodisi dajanje bodisi jemanje podkupnine, pa tudi sprejemanje koristi oziroma dajanje daril za nezakonito posredovanje, zlorabo uradnega položaja ter ponareditev ali uničenje uradne listine, knjige, spisa ali arhivskega gradiva. Osemnajst jih je s tožilstvom sklenilo sporazum o priznanju krivde. Nekateri so bili obsojeni včeraj.
V prometno dovoljenje priložil 20 evrov
Obtožbe segajo skoraj skoraj devet let let v preteklost, ko se je lastnik avtomobila pri sodelavcih na gradbišču pozanimal, kje bi najlažje opravil tehnični pregled. Dobil je nasvet, naj poskusi pri podjetju Avto-Mat na Škofljici in res se je januarja 2017 zapeljal tja ter na sovoznikovem sedežu pustil prometno dovoljenje s priloženimi 20 evri. Šel je na kavo, in ko se je čez deset minut vrnil, je bil avto že pregledan, pod dokument se je podpisal tehnični preglednik Bojan Pirnat.
Ljubljanski kriminalisti so nato avgusta 2017 prejeli anonimno prijavo o dveh tovornjakih, ki naj bi v Sloveniji opravila tehnični pregled, čeprav sta bila takrat v Srbiji. Tudi ta sum se je izkazal za utemeljen, kot tehnični preglednik pa naj bi bil spet podpisan Pirnat ter kot odgovorna oseba Janez Štrekelj.
Po stotaka za tovornjak
Aprila 2019 so kriminalisti dobili še eno prijavo korupcije, po kateri naj bi pri Avto-Matu izdajali potrdila o tehničnih pregledih proti plačilu 50 evrov za osebna vozila in 120 evrov za tovorna. Specializirano državno tožilstvo je zatem izdalo odredbo za prikrito preiskovalno delo, ki je pripeljalo do novih osumljencev: ob Pirnatu in Štreklju naj se podkupnine ne bi branili še nekateri drugi kontrolorji, Branko Valenčak, Marjan Trček, Boštjan Mavec, Blaž Krnc, Slavko Miklavčič in Damjan Hvala. Toda cene so bile, kot se je izkazalo, nižje.
Med obsojenimi je v javnosti verjetno najbolj znan avtoprevoznik Anton Grandovec iz Vidma v občini Dobrepolje, ki ga je je portal Necenzurirano spomladi povezal v afero z domnevno fiktivnimi posli na Slovenskih železnicah. S Pirnatom se je dogovoril, da bo za vsak tovornjak, ki naj se izkaže za brezhibnega, plačal 100 evrov. Po obtožnici je to storil 24-krat, torej v skupnem znesku 2400. evrov.
Sankcija za nadaljevano kaznivo dejanje dajanja podkupnine je veliko višja: tri leta pogojnega zapora s preizkusno dobo treh let in 90.000 evrov stranske denarne kazni, še 10 tisočakov pa je že nakazal oddelku za otroško kirurgijo na ljubljanskem Kliničnem centru.
Divjal po avtocesti
Tehnično oporečna vozila, sploh težki tovornjaki, bi lahko povzročila tragične prometne nesreče. Spletno Delo je aprila 2016 poročalo o vozniku, ki je na dolenjski avtocesti prekoračil najvišjo dovoljeno hitrost za 40 kilometrov na uro. Policista sta ga ustavila pri izvozu za Dobruško vas in odredila izredni tehnični pregled, ki je pokazal neustrezen zavorni in poškodovana krmilni ter izpušni mehanizem, poškodovano je bilo tudi podvozje z vzmetmi, vzvratna ogledala, luči ter omejevalec hitrosti niso delovali pravilno. Lastnik tovornjaka je bil prav Grandovec, ki je šoferja okrivil malomarnosti, češ da se ni oziral na opozorilno lučko, da blokada, vezana na zavorni sistem ABS, ne deluje. Tehnični pregled je bil opravljen le dober mesec prej, 7. marca 2016.
Kot rečeno, pa je sodna obravnava zajemala jemanje in dajanje podkupnine v družbi Avto-Mat v letu 2019. Tudi preostalih 17 obtožencev, ki so sklenili sporazum o priznanju krivde, je dobilo pogojne zaporne in stranske denarne kazni. Janez Štrekelj, še vedno zaposlen v Avto-Matu, se je, denimo, dogovoril za eno leto pogojnega zapora s preizkusno dobo treh let, vrniti mora nelegalno prisluženih 320 evrov ter plačati 1595 evrov denarne kazni. Pet stotakov je že prej nakazal Kliničnemu centru. Ker ima bolno ženo in preživlja sina, ki študira na Švedskem, pa ga je sodnica Maja Povhe oprostila plačila kazenskega postopka.
Naslovna fotografija je simbolična.