V času, ko se večina 19-letnikov ukvarja s šolo, prijatelji in prvimi odraslimi koraki, je Rebeka Udvanc že stopala po povsem drugačni poti – podjetniški. Iz radovednosti in domače kuhinje, v kateri je skupaj s sošolko ustvarjala prve balzame za ustnice, je nastala zgodba, ki jo je popeljala do samostojne podjetniške poti. Ustanovila je kozmetično blagovno znamko Beesmetic, kjer skuša zdravilno moč čebel razširiti na čim večji krog ljudi. Kot pravi, ima poslanstvo, da moč čebeljih izdelkov vrne v sodobno kozmetiko. In nad njenimi izdelki so navdušeni tudi v tujini, celo tako zelo, da jim ni težko plačati 30 evrov poštnine. Več izveste v spodnjem intervjuju.
Od kod tako mladi punci ideja, da se odloči, da se bo podala na podjetniško pot?
To se je zgodilo zelo spontano. Sploh nisem pričakovala, da me bo kdaj zaneslo v te vode, čeprav sem že kot mala punčka prodajala nakit na stojnici pred hišo. Toda res si nisem mislila, da je to nekaj zame. Potem pa sva s sošolko v gimnaziji ustvarjale balzame za ustnice, čisto za svoje potrebe, da rešiva neke težave, suho in razpokano kožo. Kakšen balzam sva dali prijateljici, nekaterim sorodnikom in oni so potem želeli še več tega kupiti, vmes so jih komu priporočili, in tako sva želeli začeti prodajati.
Toda edini način, da bi to prodajale, je bil, da se včlaniva v podjetniški krožek, kar sva potem tudi naredili, in v sklopu tega krožka sva se udeležili tudi podjetniškega tekmovanja – sicer iskreno bolj za hec kot zares – nisva ga resno vzeli. Tako da si lahko mislite, kako naju je presenetilo, da sva potem dosegle prvo mesto na državnem in nato še drugo mesto na svetovnem podjetniškem tekmovanju v New Yorku.
Posneto v Hiši kranjske čebele v Ivančni Gorici.
Torej ste bili tam fizično prisotni, v New Yorku?
Drži, tako je. Po tem uspehu pa sva dobili še povpraševanje od različnih trgovin, da si želijo najino medeno kozmetiko dodati na njihove police. In to je bila zame res tista potrditev, da je ideja prava, da so izdelki pravi, tudi zaželeni. In takrat se je potem v meni vzbudila ta neka želja, da naredim nekaj več iz tega.
Pri kakšni starosti je bilo to?
Četrti letnik gimnazije.
Torej govoriva o starosti 18, 19 let?
Tako je, drži. Tako se je začelo, potem pa, ko sem enkrat že imela podjetje in sem na stojnici prodajala izdelke, je enkrat recimo prišla neka stranka rekla: "Ta vaš balzam za ustnice je super, res pomaga, ampak zakaj ne naredite nečesa takega v večji obliki, da bi bilo tudi za nego telesa?" Od tod je pa potem prišla ideja za negovalno mazilo v stiku, ki je obenem tudi inovativno.
V kakšnem smislu inovativno?
V njem sem želela združiti vlažilce, masla in olja, zaradi tega, da hkrati kožo navlaži in zaščiti ter nahrani. In ko sem prišla do farmacevta s to idejo, mi je rekel: "Rebeka, to ni možno, v stik dati takšne stvari." Ampak po veliko truda in preizkušanja nam je na koncu vseeno uspelo.
So te ideje nastajale med študijem, glede na to, da ste študijsko povezani tudi s to smerjo, ali je to čisto ločeno od študija nastajalo že prej?
Beesmetic se je začel v domači kuhinji, ampak začetki segajo že precej dlje, in sicer do mojega pradedka, ki je bil čebelar, in potem sem jaz tudi že kot mala punčka ustvarjala kozmetiko, neka mazila iz čebeljega voska s svojim dedkom. Ko sem se sama začela soočati s suho kožo, srbečico, ker sem imela kar težave s tem, sem poskusila sto in eno stvar in mi nič ni pomagalo, in potem sem se vrnila v bistvu k temu, kar sem že od nekdaj poznala in v kar sem verjela: narava in čebele. Ko sem enkrat izkusila to zdravilno moč čebeljih izdelkov na svoji koži, takrat sem pa vedela, da tega ne smem zadržati le zase. Čutila sem, da lahko s tem pomagam mnogim ljudem in takrat sem potem vedela, da moram nekaj začeti. Lahko rečemo, da se je začelo z neko radovednostjo, potem prešlo v strast, od te strasti pa do mojega poslanstva, ki je, da to moč čebeljih izdelkov vključim v sodobno nego kože.
Posneto v Hiši kranjske čebele v Ivančni Gorici.
Če si predstavljam punco pri 19 letih, običajno se 19-letniki ukvarjajo z drugačnimi stvarmi kot podjetništvom. Na koga se obrne 19-letnik, ki si želi iti v podjetništvo?
Začetki so bili zagotovo težki, res nisem imela znanja, nisem vedela, kako se sploh lotiti stvari. Treba je bilo ugotoviti od tega, kako prodajati, pa marketing, izdajati račune, voditi zalogo, nasploh kako odpreti podjetje najprej, pa registrirati izdelke, narediti teste varnosti, vse te stvari.
Toda zdi se mi, da v Sloveniji dobra stvar ta, da imamo veliko teh inkubatorjev, ki potem nudijo neko mentorstvo, nudijo brezplačna izobraževanja, delavnice, podporo, tako da sem iz te strani prejela nekaj pomoči. Že v gimnaziji sem hodila na podjetniški krožek, kjer smo se naučili, kako se v bistvu sploh naredi nek poslovni načrt. Toda večino znanja je vseeno bilo pridobljenega sproti. Torej, na svojih napakah sem se učila, sproti ugotavljala stvari, ugotovila, kako se kaj naredi in tako potem prišla do tega.
Prav na vaših začetkih poslovne poti sem zasledil, da ste se soočali z nekaterimi kritikami, ker ste s podjetništvom začeli zelo mladi, da ste prejemali negativne komentarje v smislu: "Daj, pusti podjetništvo, pojdi raje študirat." Kako so ti negativni komentarji vplivali na vas: vam je to dalo še večjo spodbudo ali ste res mogoče začeli razmišljati, kaj pa, če se tega ne bi šla?
Bili so določeni ljudje, ki so bili zaskrbljeni zame in dobronamerno so mi svetovali, naj se osredotočim na faks in da naj pač počakam s tem podjetništvom. Poslušala sem jih do te stopnje, da sem res zaključila magistrski študij biotehnologije, ampak še vseeno sem pa hkrati že takoj na začetku faksa tudi odprla podjetje.
Posneto v Hiši kranjske čebele v Ivančni Gorici.
Torej ste s podjetništvom začeli že na začetku študija?
Da, že med študijem sem odprla svoje podjetje. Če dava za kontrast s tem, ko so mogoče bili zaskrbljeni, pa so mi to odsvetovali, sem pa zaradi tega še tudi bolj cenila tiste, ki so verjeli vame, ki so me spodbujali in ki so mi vlivali to neko vero, da mi lahko uspe. Poleg njih so bili dodatna motivacija seveda stranke, ki so z menoj delile svoje pozitivne izkušnje, kako jim je recimo moj izdelek rešil neko kožno težavo, ki je noben drug ni mogel in s katero so se več let spopadale. In vse to mi je potem vlilo tisto vztrajnost oz. motivacijo, da nadaljujem, čeprav je bilo marsikdaj težko.
Kako so nate gledali sošolci? So te imeli za drugačno ali so te podpirali pri tej ideji, da kot mlada poskusiš na podjetniški poti?
Odvisno od posameznika. Nekateri temu niti niso posvečali kakšne prevelike pozornosti. Našli so se takšni, ki so bili zelo navdušeni oz. jih je več zanimalo. Bi pa rekla, da zaradi tega nisem izstopala.
Od velikih podjetnikov, predvsem tistih iz SBC-ja, zadnje čase pogosto slišimo, da Slovenija ni država, prijazna podjetnikom, in da jim je iz leta v leto težje dobro poslovati. Kako je poskrbljeno za mlade podjetnike?
Odvisno, s katero državo se primerjamo. Zagotovo bi lahko bilo boljše, a lahko bi bilo tudi slabše. Jaz se rada osredotočam na pozitivne strani. Kot sem omenila, se mi v Sloveniji ti inkubatorji zdijo zelo pozitivna stvar, torej, da imamo na voljo mentorje, neko znanje. Sploh ko začenjaš, je to zelo dragoceno. Še ena taka stvar, ki je prisotna v Sloveniji, so različni razpisi, kjer se da dobiti nepovratna sredstva, če seveda ustrezaš pogojem.
Vi ste šli skozi to pot, ki verjetno ni bila lahka. Ste mogoče kaj pogrešali?
Jaz sem se kar znašla. Vedno sem si upala pristopiti do ljudi. Res občudujem pri podjetnikih ravno to, da so vedno pripravljeni pomagati. Zdi se mi, da je razlog to, da so sami šli skozi podobno pot in zaradi tega, ker vedo, kako je težko, potem radi pomagajo komu, ki je še bolj na začetku. Kar sem jaz naredila, da sem se lažje znašla v vsem skupaj, je, da sem pristopila do ljudi, ki so že dosegli nekaj takega, kot sem si jaz želela doseči, in sem njih vprašala za nasvet.
Torej si se veliko naučila od že obstoječih podjetnikov?
Tako je. Pa tudi kakšne knjige. Kakšen nasvet, ki ga dobiš, moraš včasih preizkusiti na svoji koži, da res ugotoviš, kako in če deluje.
Kaj bi zdaj, ko si že, lahko rečemo, skoraj deset let na podjetniški poti, svetovala mladim, ki se v srednji šoli odločajo, da bi se podali na podjetniško pot?
Najprej bi rekla, naj res razmislijo, ali je to življenjski stil, ki si ga želijo. Ker marsikdaj na družbenih medijih vidimo samo tiste lepe trenutke, ampak v resnici imeti svoje podjetje zahteva ogromno odrekanja, truda, dela. Če se pa enkrat odločijo, potem pa naj grejo v akcijo. Hitrost je tukaj res pomembna. Poleg tega pa bi jim svetovala, da se obdajo z nekimi ljudmi, ki so dosegli te stvari, ki si jih oni želijo doseči, in da tudi vzamejo nasvete samo od tistih, ki se res spoznajo na specifično področje, naj delajo na svojem "mindsetu".
Poleg tega znanja, ki ga potrebujejo za vodenje podjetja, bi jim svetovala, naj se izobrazijo tudi o postavljanju prioritet, o izogibanju prokrastinacije, o organizaciji časa. Glavna stvar pa je, da naj najdejo neko stvar, ki jih res žene, da ni to samo denar. Ker ko imaš neko stvar, v katero res verjameš, se zjutraj zbudiš in komaj čakaš, da vstaneš, da greš delati, ker si tako navdušen nad vsem, kar prihaja, in veš, da je vse v tvojih rokah in da je stvar odvisna samo od tebe.
Posneto v Hiši kranjske čebele v Ivančni Gorici.
So prišli kdaj trenutki, ko bi si želela, da bi bila raje redno zaposlena?
Da bi delala od sedmih do treh, zaprta v laboratoriju? To ni zame. Imam izobrazbo, torej magisterij iz biotehnologije, ampak sem uspela potem združiti to izobrazbo skupaj z ljubeznijo do čebel in narave v svojo kozmetično linijo. In preko nje lahko pomagam ljudem, kar se mi zdi res super stvar, vedno me napolni z neko energijo. Neka pozitivna stvar podjetništva je zagotovo lokacijska in časovna svoboda. Poleg tega mi je še všeč, da sem lahko inovativna. Nikoli ni dolgčas, vedno so neki novi izzivi, zelo lahko zrasteš kot oseba, delaš na sebi, premaguješ ovire, premaguješ samega sebe in to se mi zdi, da je nekaj, kar meni kar ustreza.
Če bi primerjali vašo službo z redno službo, koliko ur dnevno traja vaš delovnik?
Težko je opredeliti, kaj je delo in kaj ne, ker je vse skupaj tako prepleteno. Pa tudi malo je odvisno od samega obdobja. Recimo zdaj, ko je konec leta, ko prihajajo vsi ti prazniki, je zagotovo več nekih aktivnosti. Med poletjem pa predvsem spletna prodaja malo upade, ljudje grejo na morje in takrat se potem mogoče lahko malo sprostiš.
Če se dotakneva vašega posla, rekli ste že, da v bistvu izhaja iz družinske tradicije in verjetno vam zato toliko tudi bolj pomeni oziroma je ta želja po tem poslu toliko bolj prisotna. Verjetno ste že kot otrok odraščali s čebelami ...
Lahko bi rekla, da mi je bila ljubezen do čebel dana že v zibelko. Moj pradedek je bil čebelar, potem sem z dedkom ustvarjala mazila iz čebeljega voska in kot neko rešitev za lastne kožne težave sem se potem obrnila na edino logično stvar, to so bile zame čebele in narava.
Sklepam, da je bilo lažje tudi zaradi tega, ker ste imeli neko družinsko podporo. Verjetno vam nihče ni govoril: "Joj, raje se tega ne loti," ampak so verjeli v to idejo ...
Drži in oni so tudi vedno imeli priložnost preizkusiti izdelke, še preden sem jih dala na trg, tako da so bili prvi, ki so izkusili to moč čebeljih izdelkov na lastni koži in so videli, da deluje.
Opazil sem, da je med najbolj prodajanimi izdelki v vaši spletni trgovini krema s čebeljim strupom za obraz. Kako prepričaš človeka, da si bo na obraz dal strup?
Prepričam jih z neko znanostjo, ki je v ozadju tega. Vedno povem, ker to je velikokrat ena stvar, ki jim vlije nek dvom, ker mislijo, da zato, da dobimo čebelji strup, mora čebela umreti. To ni res. Obstajajo čebelam prijazni načini pridobivanja čebeljega strupa. Je pa čebelji strup znanstveno dokazano učinkovina, ki spodbuja tvorbo kolagena v koži. In kolagen je v bistvu tista molekula, tista beljakovina, ki drži kožo tako elastično, napeto.
Žal pa nam po 20. letu z vsakim letom upade za približno en odstotek. In potem čez več deset let lahko izračunamo, kako hitro izgubljamo ta kolagen v koži. In čebelji strup lahko nekako preventivno deluje, da malenkost zmanjša ta efekt. Tudi moje stranke poročajo o tem, da so zadovoljne, da vidijo efekt na koži. Je pa to neka stvar, ki jo jaz rada poudarim, da je dolgoročna. Torej, ne bo iz danes na jutri, ampak je treba uporabljati več tednov, da pride do nekih vidnih efektov.
Ker to spodbuja pravzaprav tvorbo, najbrž?
Tako, tvorba se pa ne naredi čez noč. Glede te kremice in tudi glede vseh ostalih izdelkov imam jaz filozofijo, da vedno vsak odstotek izdelka napolnim s sestavinami, ki delajo nekaj dobrega za kožo. Torej, da ni samo ena aktivna sestavina, vse ostalo pa neka polnila. Ampak poleg čebeljega strupa je v tej kremi še ogromno drugih sestavin, ki delujejo, recimo bakuchiol proti staranju, potem imamo noter med, propolis, ki vlažita in delujeta protivnetno.
Kje dobivate med oz. surovine za izdelke?
Med dobivam od slovenskih čebelarjev in to je tudi ena stvar, ki jo jaz rada poudarjam pri svoji znamki, da podpiram lokalne čebelarje in s tem tudi njihovo delo pri ohranjanju čebel. Za ostale sestavine se pa tudi zelo, zelo trudim, da so najvišje kvalitete in da so naravne.
Ali ste v podjetju osredotočeni zgolj na slovenski trg ali tudi tuje?
Začela sem s Slovenijo zaradi tega, ker tukaj poznam jezik, kulturo, ljudi. Hkrati imam pa več stalnih strank tudi iz tujine, ki pridejo kot turisti v Slovenijo, poskusijo Beesmetic in ostanejo stalne stranke ter še naprej naročajo te izdelke, pa četudi morajo plačati 30 evrov za poštnino do Združenih držav Amerike.
Posneto v Hiši kranjske čebele v Ivančni Gorici.
Torej imate stranke tudi iz ZDA, se mogoče spomnite še kakšne zanimive države?
Celo iz Indije imam določene stranke, izdelke radi naročajo tudi iz arabskih držav, Dubaj, recimo. Tam res, res cenijo med, ker ga nimajo, nam Slovencem je samoumeven, tam pa je to res, res dragocena sestavina. Ne želim se omejiti samo na Slovenijo, za tole mazilo proti strijam verjamem, da ima potencial, da z njim prodrem v tujino, zaradi tega, ker je inovativno in vsebuje sestavine, ki dokazano preprečujejo in zmanjšujejo strije.
Je to tudi primerno za nosečnice, je?
Je varno za nosečnice, ki so tudi največje uporabnice tega mazilo.
Glede na vaše izdelke bi sklepal, da so ciljna skupina po večini ženske. Pa me zanima, ali je to res in ali tudi moški že začenjajo posegati po taki kozmetiki?
Večina so zagotovo ženske, ampak imam tudi več moških strank in nemalokrat se zgodi, da mi kakšna ženska stranka potoži, da je kupila izdelek zase, potem pa njen partner ta izdelek vztrajno uporablja in ji ga "krade". Sploh recimo balzam za ustnice ali pa tole mazilo v stiku imajo zelo radi, ker imajo moški prav tako probleme s suho kožo, recimo na členkih in komolcih. To mazilo pa v nasprotju s kakšnimi kremami, ki po pol ure že izhlapijo, res ostane dolgo časa na koži in pozdravi oziroma reši to težavo.
Kateri izdelek je najbolj prodajan?
Negovalno mazilo v stiku.
Torej za roke, za kožo?
Tako je.
Glede na to, da imate precej želje po inovacijah in je to najbrž pogojeno tudi s časom, me zanima, kakšne novosti pripravljate oziroma v kaj bi se radi še usmerili?
Iskreno, zaenkrat ne razmišljam še o nekih novih izdelkih oziroma imam neke ideje, ne delam pa še konkretno na razvoju, ker se osredotočam na produkte, ki jih trenutno imam. Raje imam nek ožji nabor izdelkov, pa da so ti res vrhunske kvalitete.
Pa še ena posebnost pri mojih izdelkih je, da rešujejo več različnih težav. Recimo pri kremi, kot sem rekla, deluje anti-aging, poleg tega pa ima noter tudi ceramide, ki delujejo za zdravo kožno bariero, vsebuje tudi vlažilne sestavine, ki pomagajo pri suhi koži in lahko z eno kremo pokrijemo več kožnih težav.
Prav tako recimo negovalno mazilo ljudje uporabljajo za suhe členke, suhe komolce, suhe pete, mamice ga imajo za suho kožo, kakšne izpuščaje pri otrocih, zanimiva niša so tudi kolesarji, ki imajo take odrgnine od sedeža, pa jim to mazilo te ranice zaceli, torej za kakšno zdravljenje ran. Res različni nameni v enem izdelku, tako da mi en izdelek pokrije tak širok spekter.
Rada vidim, da je izdelek kvaliteten. Pri meni se ne konča, ko je izdelek enkrat narejen, že med samim razvojem vključim zraven stranke. Ko mene izdelek zadovolji, takrat ga dam preizkusiti še testnim uporabnicam in potem upoštevam še njihove predloge za izboljšave, da res pridem z razvojem in izboljšavami do tistega vrhunskega produkta, ki zadosti tudi tiste najbolj zahtevne. Ko pa je izdelek enkrat na trgu, zelo rada pokličem svoje stranke, pa jih vprašam za mnenje in glede na njihovo mnenje potem včasih kakšno stvar še izboljšam oz. spremenim.
Sklepam, da proces ustvarjanja novega izdelka ni kratek ...
Zagotovo. Glede na to, da se res trudim, da je izdelek vrhunske kvalitete, vse skupaj kar nekaj časa traja, ker od tega, da prideš iz prve verzije do tiste končne, je zagotovo eno leto. Za primer lahko dam mazilo proti strijam, ker ravno, ko sem se lotevala samega razvoja, je moja sestra sporočila, da je noseča, in sem si res želela razviti mazilo oziroma ga lansirati, preden bo rodila. Ko imaš formulacijo razvito in embalažo naročeno, pa pride včasih do kakšne take ovire, kot je recimo ali problem pri dobavi ali zaplet v proizvodnji, da se vse skupaj potem še zavleče in je treba to nadalje še reševati.
Dostikrat v oglasih slišimo besedno zvezo dermatološko testirano. Kaj pomeni, da je izdelek dermatološko testiran?
To pomeni, da je prešel neke dodatne teste, ki potrjujejo, da ga koža dobro prenaša. Za vsak kozmetični izdelek, preden se ga lansira na trg, je treba narediti teste varnosti in to običajno dela neki farmacevt. Tudi v mojem primeru sodelujem s farmacevtom, ki zame to izvaja in šele ko izdelek prestane vse te teste, takrat se ga registrira z vso potrebno dokumentacijo, da se pač lahko trdi, da je izdelek varen in takrat se ga potem da na trg.
Glede na vaše znanje, glede na vašo pot, glede na vašo izobrazbo, si predstavljam, da je mogoče kdo že potrkal na vaša vrata in rekel, jaz vas hočem imeti v svojem podjetju?
Je interes, kar se tiče moje izobrazbe kot biotehnologinja, vem, da so mi odprta vrata marsikje, pa tudi kar se izdelkov tiče, mogoče bolj s strani kakšnih potencialnih investitorjev, sem dobila večkrat izkazan interes, kar je zame potrditev, da delam nekaj prav.
dezurni@styria-media.si
Kje napis Promo?
Vse čestitke !