Slovenija > Intervjuji
17339 ogledov

Tomislav Čizmić, Hrvat na čelu Telemacha, razkril, zakaj se je že zdavnaj naučil slovensko

Tomislav Čizmić
1/10
Anže Petkovšek
Tomislav Čizmić, Splitčan na čelu Telemacha, govori tako zborno slovenščino, da mu lahko zavida večina Slovencev. Vprašali smo ga, ali programi Arena Sport v programski shemi ostajajo tudi po septembru, ali bodo blagovno znamko T-2 ukinili, če Agencija za varstvo konkurence odobri nakup, kaj zdaj prepriča potrošnike ter kaj meni o življenju in davkih v Sloveniji in na Hrvaškem.

Spomnim se, da sem pred leti prišel na izjavo, ki ste jo dali kot predsednik uprave Mercatorja, presenetili ste me, ker ste jo dali v slovenščini. Kako to, da ste se odločili, da se naučite slovensko?  

Slovenščina je prišla zaradi ljubezni. Z mojo današnjo ženo sva bila fant in punca že zelo dolgo, nekje od leta 1991 sva skupaj in že takrat sva postavila pravilo, da bova v Sloveniji govorila slovensko, na Hrvaškem pa hrvaško. S hčerko, ki je rojena v Ljubljani, jaz govorim hrvaško, žena pa slovensko. Jaz sem iz Splita, leta 2016 smo se formalno preselili v Slovenijo, smo pa vedno živeli med Zagrebom, Splitom in Ljubljano.

Predvidevam, da je bila služba v Mercatorju zelo stresna. Kaj ste počeli pol leta od odhoda iz Mercatorja do takrat, ko ste prevzeli vodenje Telemacha? Ste počivali, jadrali, igrali nogomet, peli?

Vse to po malem. Po enajstih letih dela v Mercatorju, ko je bilo zelo stresno in zanimivo hkrati, sem potreboval tudi počitek, veliko časa sem bil z družino, ki sem ji v teh letih zelo manjkal, potovali smo, ukvarjal sem se s športom in se pripravljal na nove izzive, tudi pel sem občasno.

V čem si želite, da bo Telemach drugačen, ko boste odšli, od Telemacha, kakršen je bil, ko ste prišli?

Želel bi enostavno, da je Telemach še naprej tisti, ki postavlja neke nove trende, ne da jim samo sledi. Če gledamo, kakšni so trendi v telekomunikacijah z razvojem umetne inteligence … V podjetju moramo poskrbeti za rešitve, ki bodo pripravljene na različne scenarije, zato so pomembne investicije v infrastrukturo, sodobno tehnologijo, znanje zaposlenih. Kaj nas pa dejansko čaka, mislim, da tega danes nihče ne ve.

Tomislav Čizmić | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kako pa poteka postopek nakupa T-2? Vam z Agencije za varstvo konkurence pošiljajo kakšna vprašanja, lahko na podlagi tega sklepate, kam se nagibajo, bodo nakup odobrili ali ne?

Mi zagotovo pričakujemo pozitivno odločitev AVK. Imamo kontinuirano, intenzivno in zelo korektno komunikacijo. Pričakujemo, da bomo čim prej dobili pozitivno mnenje. V Sloveniji je namreč nujna konsolidacija trga, ki bo omogočila učinkovitejša vlaganja v infrastrukturo in tehnologijo. V Evropski uniji je nekaj več kot trideset različnih operaterjev mobilnih omrežij. Če gledate ZDA, so tam trije, na Kitajskem so štirje. Slovenija ima na enega operaterja pol milijona prebivalcev, Avstrija ima tri milijone na operaterja, Nemčija ima 27 milijonov na enega operaterja.

Če bo nakup T-2 uspešen, je po vašem mnenju nujna še dodatna konsolidacija trga?

Na slovenskem trgu so po mojem mnenju trije operaterji dolgoročno vzdržni, tako je tudi v približno šestnajstih državah Evropske unije, ki so vse razen Luksemburga večje od Slovenije.

Imate kakšno informacijo, kdaj naj bi bila odločitev sprejeta?

Ne, tukaj so roki zelo fleksibilni, tako da lahko samo upamo, da bo to čim prej, saj je ta nakup ključnega pomena za nadaljnji razvoj Telemacha in slovenskega telekomunikacijskega trga.

Če bo nakup odobren, kakšne spremembe lahko uporabniki T-2 in Telemacha pričakujejo? Boste ohranili blagovno znamko T-2 ali jo ukinili, tako kot Tušmobil?

Dokler nakup ne bo odobren in ne bomo operativno začeli z integracijo, lahko rečem le, da bomo izkoristili vse prednosti, ki jih imata obe podjetji.

Če bo nakup odobren, ali boste postali ponudnik s pomembno tržno močjo?

Bom odgovoril malce drugače. Mi bomo, kot smo danes, zagotovo pomemben igralec na slovenskem trgu. Bomo prvi, tako kot smo že danes v fiksnih storitvah in bomo drugi v mobilnih storitvah. Torej tukaj se ne bodo zgodile neke pomembne spremembe. Razlika je samo v tem, da bomo poleg vodilnega telekomunikacijskega operaterja na trgu po področju infrastrukture, ki je Telekom, imeli še eno konkurenčno infrastrukturo. In s tem bo trg pridobil.

Tomislav Čizmić | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Včasih so operaterji tekmovali, kdo bo ponudil več minut, potem je bilo tekmovanje, kdo bo ponudil več megabajtov, potem kdo ima več programov, kdo bo imel ugodnejše telefone na obroke. Kaj je zdaj tisto, kar nekoga pripelje k Telemachu ali pa ga odpelje h kakšnemu drugemu operaterju?

Danes uporabnik želi vse to, kar ste našteli, in prizadevamo si, da mu vse to ponudimo. Tisto, kar naredi dodatno razliko, je uporabniška izkušnja, to je odnos, ki ga imaš z uporabnikom. Mi ga merimo na vseh stičnih točkah in sem zelo vesel, da imamo po zadnjih raziskavah po oceni uporabnikov najboljši kontaktni center.

Večina operaterjev ponuja akcije za nove naročnike, eno leto za en evro in podobno. Koliko so te akcije dejansko učinkovite, koliko uporabnikov na eno ali pa na dve leti menja operaterja?

Čeprav je slovenski uporabnik tudi cenovno zelo občutljiv, teh uporabnikov ni veliko, če gledamo celotno število uporabnikov, to pa zato, ker na izkušnjo ne vpliva samo cena, ampak celotna storitev. Pred kratkim smo vsem uporabnikom z Areno Sport vključili nove športne vsebine, brezplačno smo dvignili vse hitrosti. Telemach je znan po tem, da svojim uporabnikom dodaja nove storitve oziroma jih nadgrajuje, zadovoljni uporabniki pa so bolj zvesti. Je pa na trgu boj, vedno je na trgu boj.

Če sem vas prav razumel med ceno in uporabniško izkušnjo pretehta uporabniška izkušnja?

Cena je pomembna in zato v Telemachu dajemo največ za denar, ki ga uporabnik plača, ampak potem je uporabniška izkušnja tista, ki šteje.

Omenili ste, da so potrošniki cenovno občutljivi, ali to pomeni, da ima večina pri trojčku najnižji paket. Ali je večina na srednjem paketu?

Že v osnovnem paketu dajemo ogromno vsebine. Mislim, da slovenski potrošnik predvsem razmisli, kaj si želi imeti in kaj potrebuje in se tako odloča.

Tomislav Čizmić | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kaj pa pri poslovnih uporabnikih?

Pri poslovnih uporabnikih je vedno več poudarka na kibernetski varnosti, na “cloud” storitvah in IKT-storitvah.

Koliko uporabnikov gleda televizijske vsebine prek aplikacije, prek telefona? Kako se povečuje ta delež?

Večina uporabnikov izkorišča to možnost, v zadnjih dveh letih je aplikacijo uporabljajo skoraj 70 odstotkov naših uporabnikov

Vas je presenetilo, da je United Group prodal skoraj vse naložbe v Srbiji, tudi SBB, "srbski Telemach", kjer se je zgodba skupine pravzaprav začela?

To je v domeni skupine in takih stvari ne komentiramo. Osredotočamo se na Slovenijo in na Telemach Slovenija.

Tomislav Čizmić | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Ko je prišlo do te prodaje, bi sklepali, da bo Telemach na slabšem, a ste pridobili programe Arena Sport, ki jih imate zdaj v programski shemi poleg Sportkluba. Kako je prišlo do tega? Je bilo del dogovora ob prodaji?

Telemach je res pridobil nove pravice in smo operater, ki uporabnikom nudi največ športnih vsebin. To je pri naših uporabnikih naletelo na odličen odziv, zelo so bili zadovoljni z vključitvijo Arena Sport v našo programsko shemo, ki jim zdaj omogoča dostop do vseh najpomembnejših športnih dogodkov.

Kolikor se spomnim, ste ob vključitvi Arene Sport napovedali, da bo brezplačno obdobje trajalo do konca septembra. Kaj se bo zgodilo po tem? Bodo postali plačljivi, bodo na voljo le v višjih paketih?  

Gotovo bomo naredili tako, da bodo naši uporabniki zadovoljni in da jim bomo še naprej ponujali najboljše vsebine.

Kaj konkretno to pomeni?

Tega še ne bi razkrival, včasih moramo biti skrivnostni, pustimo se presenetiti.

V svetu je, kar se športnih prenosov tiče, zelo razvito plačevanje za ogled, tako imenovani pay-per-view, ko potrošnik nekaj evrov plača le za ogled tekme, ki ga zanima. Zakaj tega ne omogočate pri nas?

To enostavno ni v našem poslovnem modelu. Mi želimo imeti zelo transparentne pakete.

Pa mislite, da ljudje ne bi bili pripravljeni plačati?

Ne vem, tega enostavno nismo raziskovali, mislimo, da je pot, po kateri smo šli mi, najboljša.

Zoper telekomunikacijske operaterje, tudi zoper Telemach, je bila vložena skupinska tožba zaradi domnevno neupravičenih podražitev. Vas kaj skrbi, kaj pravijo vaši odvetniki, kakšne so možnosti, da tožba uspe, ste morda naredili kakšno rezervacijo za to tožbo?

Ta del nas ne skrbi, mi verjamemo, da so te tožbe popolnoma brezpredmetne.

Tomislav Čizmić | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kaj pa tožba, kjer vi tožite Telekom zaradi zlorabe prevladujočega položaja? Je tam že kje na vidiku kakšna razsodba? Kaj pričakujete?

Pri vseh pravnih procesih gre vse po neki svoji poti in bomo videli, kakšen bo na koncu epilog vsega tega.

Ko zdaj pridete v Mercator, kakšni občutki vas prevevajo? Je kaj drugače, kot če pridete v Spar ali Lidl?

Mercator bo vedno moja trgovina. Če ne drugega tudi zaradi tega, ker je najbližja mojemu domu in sem jaz tisti, ki tudi v naši družini največ nakupuje. Na Mercator imam veliko lepih spominov.

Si kdaj mogoče rečete, jaz bi pa to drugače zastavil?

Vsak v svojem času dela tisto, kar verjame, da je najboljše v danem trenutku. Ne vem, kakšne so zdaj razmere, ne vem, kakšno je obnašanje kupcev v trgovini. Takrat smo imeli zelo uspešen poslovni model in taki so bili tudi rezultati. Vsak čas prinaša nekaj svojega, prepričan sem, da tudi kolegi zdaj iščejo najboljše rešitve.

V enem od pogovorov ste omenili, da se boste usmerili v storitve, povezane z zavarovalništvom, fintechom, energetiko, igričarstvom, oglaševanjem ... Imate na tem področju že kakšne konkretne načrte, o katerih bi nam lahko kaj več povedali?

Najbolj konkretna zadeva pri teh dodatnih storitvah je ta, da še naprej razvijamo Telemach klub, kjer širimo ponudbo izdelkov, zdaj imamo nekaj več kot tri tisoč izdelkov v ponudbi. Druge storitve bodo šele sledile. Razvijamo novo aplikacijo.

Od katerih od omenjenih področij pa si največ obetate?

Največ si obetamo od osnovnega posla in Telemach kluba. Potem bomo zelo previdno razvijali kakšne dodatne storitve, ker je vprašanje, kaj je tisto, kar si uporabnik želi.

Ste nekdanji igralec in velik ljubitelj nogometa. Bi v družini, če bi igrala Slovenija proti Hrvaški, prišlo do navijaškega razdora ali ne?

Če vprašate mojo hčerko, je to kakor kateri dan. Moja žena zagotovo navija za Slovenijo, jaz pa za Hrvaško.

Je morda že cenejše vlaganje v 5G omrežje kot v optiko, kje vidite prihodnost? 

Prihodnost vidim v kombinaciji vseh tehnologij in infrastrukture. V prihodnosti bo imel 5G, pa tudi 6G nek svoj jasen namen. Enako optična omrežja, ki dajo neko dodatno stabilnost, pa tudi energetsko učinkovitost. Mislim, da se ne bomo mogli naslanjati samo na mobilno omrežje, to bo morala biti kombinacija. Kakšna natančno pa bo odvisno od razvoja tehnologije. V petih letih načrtujemo zgraditi okoli 300 novih baznih postaj in s 5G pokriti 99 odstotkov prebivalstva. Hkrati intenzivno vlagamo tudi v omrežje, trenutno je v teku postopek nakupa T-2, s katerim bomo dobili dodatno infrastrukturo, predvsem v optičnem omrežju.

Kje je glede razvoja telekomunikacijske infrastrukture Slovenija? 

Slovenija je, če gledamo razvoj fiksne infrastrukture, nekje v zlati sredini v Evropski uniji. Če gledamo mobilno in pokritost s 5G, potem smo nekje v zadnji četrtini.

Tomislav Čizmić | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kateri predpis vam gre kot direktorju ali pa kot prebivalcu Slovenije najbolj na živce in bi ga spremenili, če bi lahko?

V funkcioniranju gospodarstva in države je pomembno, da imamo neko ravnotežje, in enako je tudi pri davkih. Zelo pomemben je razmislek, kakšna je najboljša davčna politika, ki bo omogočila nadaljnji razvoj. V prvem četrtletju je BDP padel za 0,8 odstotka, s tem smo dobili neko opozorilo. Zaradi tega ni treba zganjati panike, ampak mislim, da moramo še enkrat premisliti, kakšna je tista najboljša gospodarska politika, makroekonomska politika, kaj lahko omogočimo podjetjem, kaj je ta spodbudna davčna politika. Seveda moramo imeti v mislih najšibkejše med nami, pa tudi, da ima država neko svojo socialno funkcijo. Treba je iskati ravnotežje.

Velikokrat se pojavljajo primerjave, v Sloveniji nekdo zasluži s tako bruto plačo toliko neto, na Hrvaškem pa toliko več. Hkrati pa drugi pravijo, da si zaradi javnih storitev ne bi želeli živeti na Hrvaškem ter da je bolje živeti v Sloveniji. Vi ste izkusili oboje, kaj pravite na to?

Najbolj iskren odgovor na to je v mojem prejšnjem odgovoru, ker ima vsaka država svoje specifike, ima neke svoje cilje in temu se je treba prilagoditi. V Sloveniji je življenje dobro, Slovenijo aktivno spremljam praktično od osamosvojitve in napredek, ki ga je Slovenija naredila v tem obdobju, je fenomenalen.

Je pa res, da vsako obdobje prinaša nekaj novega, in zato je pomemben ta premislek. Pa tudi, če imamo v sosedstvu ali kje drugje kakšne dobre prakse, zakaj jih ne bi prekopirali?

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 12
  • Aadriiaanaayo_6511 14:51 18.junij 2025.

    🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲

  • bendover 08:18 03.junij 2025.

    ta bi moral biti politik,lapa in lapa,pove nič konkretnega

  • Kmodri_ 17:32 02.junij 2025.

    Mafijec in tajkun!