Slovenija
17308 ogledov

Ker se je upokojila, se mora izseliti iz stanovanja

starejši, upokojenci
1/4
Saša Despot
Desetletja je delala v Splošni bolnišnici Celje, v službenem stanovanju si je ustvarila dom, zdaj se mora izseliti. Preverili smo, ali jih tudi drugje po upokojitvi mečejo iz stanovanj. Ministrstvo za obrambo ima najugodnejša pravila.

Celjanka je opozorila na prakso, ki se zdi številnim nepravična: zaposleni v Splošni bolnišnici Celje morajo ob upokojitvi zapustiti službeno stanovanje. "Sploh ne morem verjeti. Si predstavljate, da vse življenje živite v stanovanju, nato pa se upokojite in morate iskati nov dom," je povedala Celjanka, ki se je pred časom obrnila na uredništvo Večera. "Potem ko si ves zgaran, ko se ti že nič več ne ljubi, moraš nekje drugje začeti znova," pravi.

Kot pravi, bi razumela, če bi nekdo zapustil službo in odšel drugam, a izselitev ob upokojitvi se ji zdi pretirana. Omenja tudi primer znanca, zaposlenega v celjski bolnišnici, ki je lahko stanovanje nekoč celo odkupil – danes pa ta možnost ni več na voljo: "Poznam primere, ko je bil mož zaposlen v Splošni bolnišnici Celje, a je umrl, v stanovanju pa še vedno živi njegova žena. Očitno sta lahko ob njegovi upokojitvi stanovanje odkupila, sedaj pa te možnosti ni več."

V Splošni bolnišnici Celje pojasnjujejo: "Stanovanja niso naša"

V celjski bolnišnici pojasnjujejo, da se zgolj držijo zakona. Iz sklepa o ustanovitvi javnega zdravstvenega zavoda Splošne bolnišnice Celje izhaja, da je "premoženje, ki ga upravlja zavod, last Republike Slovenije". Torej stanovanja niso njihova last, temveč so v lasti Republike Slovenije.

Splošna bolnišnica Celje trenutno sicer upravlja 73 stanovanj, vsa so v Celju:

  • 46 stanovanj je oddanih osebam, ki so trenutno zaposlene v Splošni bolnišnici Celje,
  • osem stanovanj je oddano zdravnikom, vsa stanovanja so vezana na zaposlitev,
  • 28 stanovanj je oddanih zaposlenim v zdravstveni negi (26 stanovanj je vezanih na zaposlitev, dva za nedoločen čas),
  • deset stanovanj je oddanih ostalim zaposlenim, vsa stanovanja so vezana na zaposlitev,
  • osem stanovanj je oddano upokojencem Splošne bolnišnice Celje za nedoločen čas,
  • 17 stanovanj je oddanih drugim osebam – za nedoločen čas. Najemne pogodbe so bile sklenjene v začetku 90. let,
  • dve prazni stanovanji.

Dodeljevanje službenih stanovanj poteka v skladu s sprejetim pravilnikom o dodeljevanju službenih stanovanj v najem. Službena stanovanja se oddajo na podlagi razpisa, ki se objavi na intranetni strani Splošne bolnišnice Celje. Pri dodeljevanju stanovanj se opravi selekcija na podlagi kriterijev, ki so določeni v pravilniku: delovno mesto, doba zaposlitve, oddaljenost trenutnega bivališča prosilca, ali je v Splošni bolnišnici Celje zaposlen zakonec prosilca in socialne razmere prosilca. "Z zaposlenim, ki po kriterijih prejme največ točk, se sklene najemna pogodba za dobo zaposlitve v Splošni bolnišnici Celje," za Žurnal24 pojasnjujejo v celjski bolnišnici. 

 | Avtor: Profimedia Profimedia

17 stanovanj ima poseben status

"Vsi, ki so sklenili najemne pogodbe za službena stanovanja, so seznanjeni z določilom v pogodbi, da najemno razmerje traja le za čas zaposlitve v Splošni bolnišnici Celje. Izjema so stanovanja, ki so se oddala v začetku leta 1990, kjer imajo pravico bivanja tudi družinski člani, in ne gre za službena stanovanja. Ta se sprostijo z odhodom najemnika iz stanovanja drugam (v dom) oziroma se najemno razmerje prekine s smrtjo najemnika," pojasnjujejo, da so to stanovanja, ki jih je Splošna bolnišnica Celje prejela zaradi delitve premoženja Zdravstvenega centra Celje (tako imenovana družbena stanovanja), skupaj z najemniki. "To niso službena stanovanja. Pravico bivanja v njih imajo tudi vdovci, vdove in otroci," pojasnjujejo. Teh stanovanj je sicer še 17.

"V zadnjih desetih letih smo prejeli le eno prošnjo za odkup. Prosilca smo seznanili s postopkom prodaje nepremičnega premoženja države in z dejstvom, da mora prodaja potekati preko javne dražbe ali javnega zbiranja ponudb, posledično pa ni garancije, da bi na koncu bil izbrani kupec," pojasnjujejo. "Bolnišnica ne more in ne sme odločati o možnostih prodaje stanovanj, prav tako ne sme ravnati v nasprotju z zakonodajo," dodajajo. Ob tem dodajajo, da si sicer prizadevajo za rešitve, ki bi njihovim zaposlenim olajšale bivanje v Celju: "Da bi naši zaposleni imeli dobre bivalne pogoje, jim nudimo pomoč pri iskanju stanovanj, tudi pomoč pri kandidiranju za neprofitna stanovanja Mestne občine Celje."

Ministrstvo za javno upravo upravlja 507 stanovanj, osem jih bodo prodali

Preverili smo tudi, kako je s službenimi stanovanji pri drugih državnih institucijah. Najprej smo se obrnili na ministrstvo za javno upravo (MJU).

Ministrstvo za javno upravo iz svojega stanovanjskega fonda dodeljuje v najem stanovanja funkcionarjem, javnim uslužbencem na položaju ter javnim uslužbencem, ki so zaposleni na Vladi Republike Slovenije, vladnih službah, ministrstvih, upravnih enotah in organih v sestavi ministrstev, razen policije in Slovenske vojske. "Stanovanja so namenjena aktivnim zaposlenim, ki se jim z dodelitvijo službenih stanovanj, ki so v bližini njihovih delovnih mest, omogoča večjo fleksibilnost pri usklajevanju zasebnega in poslovnega življenja, kar je še posebej pomembno za javne uslužbence, ki ne prebivajo v kraju, kjer ima delodajalec sedež. Na razpisu imajo prednost pri dodeljevanju službenih stanovanj tudi mladi, s čimer se krepi tudi kadrovska politika Vlade Republike Slovenije v tem segmentu delovno aktivnega prebivalstva," pravijo na ministrstvu za javno upravo.

V skladu z določili stanovanjskega pravilnika se stanovanja dodeljuje na razpisu, "v izjemnih primerih pa tudi izven tega", pravijo na ministrstvu. O predlogih za dodelitev službenega stanovanja odloča Stanovanjska komisija Vlade Republike Slovenija.

Ministrstvo za javno upravo trenutno upravlja 507 stanovanj. Od tega jih je trenutno 21 nezasedenih, pri čemer pa so vsa v funkciji, kot sledi v nadaljevanju:

  • eno je rezervirano za nastanitev obstoječih najemnikov pri obnovah najemnih stanovanj;
  • tri so rezervirana za potrebe dodelitev funkcionarjem oziroma javnim uslužbencem na položaju;
  • šest jih je v investicijski obnovi;
  • tri so predvidena za dodelitev na seji Stanovanjske komisije Vlade Republike Slovenije, ki bo potekala v aprilu 2025;
  • osem jih je predvidenih za prodajo, saj je izkazano, da so neperspektivna z vidika interesa javnih uslužbencev za najem (prodaja poteka po metodi e-dražbe, povabila k pristopu na dražbo se objavijo na spletišču gov.si in nepremicnine.net). 

Stanovanja v upravljanju ministrstva za javno upravo so sicer v povprečju več kot 95-odstotno zasedena. Do največ 6 mesecev so občasno nezasedena stanovanja zaradi obnove, sicer pa načeloma od izpraznitve stanovanja s strani prejšnjega najemnika do naselitve z novim ne preteče več kot en mesec, trdijo na ministrstvu. Tista, za katera se izkaže, da so neperspektivna, se uvrstijo v načrt prodaje: "Stanovanja v upravljanju ministrstva za javno upravo se prodajajo zgolj izjemoma, ko se izkazuje, da za najem ni izkazanega interesa in je fizično stanje stanovanja takšno, da vlaganja v nepremičnino ne bi bila povrnjena v amortizacijski dobi." Prošenj za odkup s strani zaposlenih v tekočem letu niti v prejšnjih petih letih, sicer niso prejeli, pravijo.

Za stanovanja ministrstva za obrambo zelo poceni najemnina

Ministrstvo za obrambo dodeljuje službena stanovanja najprej pripadnikom Slovenske vojske. "Le v primeru, da stanovanje po izvedenem razpisu za Slovensko vojsko ostane nezasedeno, se ga lahko dodeli javnemu uslužbencu iz upravnega dela ministrstva za obrambo. Če še vedno ostane nezasedeno, se lahko dodeli tudi drugim javnim uslužbencem, zaposlenim na drugih ministrstvih," nam razložijo na ministrstvu.

Pogoj za upravičenost je, da prosilec ali ožji družinski član, ki bo z njim živel v službenem stanovanju, ni lastnik ali najmanj 50-odstotni solastnik stanovanja ali stanovanjske hiše, ki je oddaljena do 60 kilometrov od kraja zaposlitve prosilca, razen če stanovanje ali stanovanjska hiša ni primerna za bivanje. Najemnina za stanovanja, dodeljena pripadnikom Slovenske vojske in zaposlenim na vojaških delovnih mestih, znaša 80 odstotkov neprofitne najemnine. 

 | Avtor: Profimedia Profimedia
Ministrstvo za obrambo ima trenutno 816 stanovanj, 65 je trenutno nezasedenih, od teh 15 najemnikov ureja prevzem stanovanja z zadnjega razpisa, tri stanovanja, ki so trenutno prazna, so namenjena nujnim kadrovskim potrebam, preostala se obnavljajo oziroma pripravljajo za naslednji razpis.

Ministrstvo za notranje zadeve ima 623 stanovanj

Službena stanovanja ministrstva za notranje zadeve so prvenstveno namenjena uslužbencem policije. Pojasnjujejo, da tako zagotavljajo izvajanje njihovega dela brez dodatnih eksistenčnih obremenitev: "Namen upravljanja stanovanjskega fonda je v zagotavljanju službenih stanovanj za potrebe uslužbencev policije, s čimer se posledično uresničuje tudi kadrovska politika v smislu pridobivanja in ohranjanja perspektivnega kadra."

slovenska policija, policisti, uniforme | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Službena stanovanja ministrstva za notranje zadeve se dodeljujejo pod pogoji, ki jih določa pravilnik o oddaji službenih stanovanj, samskih sob in ležišč v samskih sobah ministrstva za notranje zadeve za potrebe policije. Stanovanja, za katera med uslužbenci policije po zaključku notranjega razpisa ni interesa za najem, se z vidika gospodarnega ravnanja s stvarnim premoženjem države, na podlagi novega razpisa, na katerem sodelujejo tudi uslužbenci policije in imajo prednost pri dodelitvi, lahko dodelijo javnim uslužbencem zaposlenim v vladi, ministrstvih, vladnih službah, drugih organizacijskih enotah državne uprave ali na Državnem odvetništvu Republike Slovenije. Po končanju postopkov obeh razpisov pa tudi občinam in fizični ali pravni osebi.

Ministrstvo za notranje zadeve razpolaga s 623 stanovanjskimi enotami. Od tega je 596 službenih stanovanj namenjenih uslužbencem policije. Od 596 službenih stanovanj 111 službenih stanovanj ni zasedenih, od tega je 55 stanovanj že dodeljenih prosilcem, vendar ta še niso vseljena. 

"Službena stanovanja, ki niso zasedena, so na lokacijah, kjer na zadnjem notranjem razpisu ni bilo izkazanega interesa po najemu ali pa so bila pred kratkim izpraznjena in bodo ponujena prosilcem v najem na naslednjem notranjem razpisu za leto 2025," pojasnjujejo na ministrstvu za notranje zadeve. Službena stanovanja, ki so dlje časa nezasedena, se skladno s pravilnikom uvrstijo v načrt prodaje.

Cene najemnin službenih stanovanj

Najemniki za najem službenih stanovanj plačujejo najemnino, ki je izračunana v skladu z uredbo po metodologiji za oblikovanje najemnin (je odvisna od številnih kriterijev, kot so velikost, starost, energetska učinkovitost, stanje, lokacija službenega stanovanja, vrsti najemnine in drugo) in skladna s stanovanjskim zakonom. V skladu s stanovanjskim zakonom se vrednost točke uskladi enkrat letno – v odvisnosti z rastjo cen življenjskih potrebščin v preteklem koledarskem letu po podatkih statističnega urada in se uporablja od 1. aprila tekočega do 31. marca naslednjega leta.

Odkup večine stanovanj ni možen

Zakon o stvarnem premoženju države in samoupravnih lokalnih skupnosti preprečuje odkup večine službenih stanovanj. Za razpolaganje z nepremičnim premoženjem države je potrebno soglasje države, pred tem pa tudi umestitev v načrt ravnanja z nepremičnim premoženjem države. Prodaja nepremičnega premoženja se izvede po metodi javne dražbe ali javnega zbiranja ponudb – na podlagi cenitve in vseh postopkov, ki jih določa zakon. Izhodiščna cena za prodajo službenega stanovanja se določi na podlagi cenitvenega poročila, ki ga izdela pooblaščeni ocenjevalec vrednosti nepremičnin. Zaposleni načeloma nimajo prednosti pri prodaji stanovanj.

Izjema so stanovanja ministrstva za obrambo in ministrstva za notranje zadeve. Odkup njihovih službenih stanovanj je v skladu z veljavnimi internimi akti in relevantno področno zakonodajo dopusten že sedaj. 

Službeno stanovanje, ki ga zaseda pripadnik stalne sestave Slovenske vojske oziroma javni uslužbenec ministrstva za obrambo, ki dela na delovnem mestu, na katerem se opravlja vojaška služba, se lahko proda z neposredno pogodbo, če obstaja ekonomski interes za prodajo stanovanja, izhaja iz pravilnika o službenih stanovanjih ministrstva za obrambo. Za prodajo mora obstajati ekonomski interes, to v praksi pomeni, da mora biti službeno stanovanje starejše od 20 let. "Vlog za odkup stanovanj je bilo 95, odobrenih je bilo 71, do postopka prodaje pa je prišlo za 29 stanovanj. Drugi vlagatelji so ob seznanitvi s tržno ceno odstopili od nakupa, se o oceni niso izrekli ali pa so odstopili pred cenitvijo," so nam sporočili z ministrstva za obrambo.

Podobno velja pri stanovanjih v lasti ministrstva za notranje zadeve. V zadnjih petih letih je strokovna služba ministrstva za notranje zadeve prejela povprečno šest vlog prosilcev za odkup stanovanj letno. Skupaj je bilo v zadnjih petih letih prodanih 15 stanovanj. V letu 2024 je strokovna služba ministrstva za notranje zadeve prejela šest vlog za odkup. V istem letu so bila prodana štiri stanovanja. Letos strokovna služba še ni prejela nobene vloge prosilcev, prav tako letos ni bilo prodano nobeno službeno stanovanje, so nam sporočili z ministrstva za notranje zadeve.

V nekaterih stanovanjih lahko zaposleni ostanejo tudi po upokojitvi

Najemnikom službenih stanovanj v državni lasti najemna pogodba preneha z dnem upokojitve. Če stanovanja ne vrnejo do zadnjega dneva veljavnosti pogodbe, se jim od tedaj dalje do vrnitve zaračunava uporabnina v višini tržne najemnine, hkrati pa se na sodišče vloži zahteva za izpraznitev in izročitev stanovanja najemodajalcu. "Skladno z določili stanovanjskega pravilnika lahko zaposleni ob upokojitvi zaprosi za najem po tržni najemnini, ki traja do eno leto po upokojitvi," pravijo na ministrstvu za javno upravo in dodajajo, da sicer v veliki večini primerov najemniki ob upokojitvi vrnejo službena stanovanja. 

 | Avtor: Profimedia Profimedia
Spet je drugače pri stanovanjih ministrstva za obrambo. Pripadnikom Slovenske vojske se lahko ob upokojitvi najemna pogodba podaljša za nedoločen čas ob pogoju, da se je pripadnik upokojil neposredno z ministrstva in je praviloma najemnik stanovanja najmanj pet let, s tem da zanj in za uporabnike stanovanja, s katerimi živi, to stanovanje pomeni edino stanovanje. Za zaposlene v upravnem delu se stanovanjska komisija lahko odloči o podaljšanju najemne pogodbe za določen čas do pet let z možnostjo podaljšanja. Pogoj za podaljšanje najema je, da se prosilec upokoji neposredno z ministrstva in da je najemnik najmanj deset let. V obeh primerih pravica do najema ni prenosljiva.

Tudi pravilnik o oddaji službenih stanovanj, samskih sob in ležišč v samskih sobah ministrstva za notranje zadeve za potrebe policije določa, da lahko uslužbenec ob upokojitvi zaprosi za sklenitev nove ali podaljšanje obstoječe najemne pogodbe. 

Po smrti najemnika lahko njegovi družinski člani ostanejo v stanovanju tri leta

Ob smrti najemnika, ki prejema stanovanje države ali ministrstva za javno upravo, je skladno z določili stanovanjskega pravilnika možno skleniti najemno pogodbo z družinskimi člani pod istimi pogoji, kot jih je imel najemnik – za določen čas treh let. Pri tem mora prosilec izpolnjevati pogoje, kot so določeni v 49. členu stanovanjskega pravilnika.

Če je pripadnik izgubil življenje med opravljanjem vojaške službe, pa ministrstvo za obrambo sklene najemno pogodbo za nedoločen čas za službeno stanovanje, ki ga je pripadnik uporabljal pred smrtjo, če je bil ožji družinski član umrlega pripadnika naveden v najemni pogodbi kot uporabnik stanovanja. Če je najemnik stanovanja ministrstvo za obrambo umrl zaradi drugih okoliščin zunaj delovnega mesta, se po smrti najemnika z ožjim družinskim članom, ki je v najemni pogodbi naveden kot uporabnik, sklene najemna pogodba za pet let, z možnostjo enkratnega podaljšanja za pet let, če mu to stanovanje pomeni edino stanovanje.

Skladno s 86. členom zakona o organiziranosti in delu v policiji se nova pogodba o najemu službenega stanovanja za nedoločen čas lahko sklene tudi ožjim družinskim članom policista, ki je pri opravljanju operativnega ali drugega nevarnega dela izgubil življenje in je imel sklenjeno pogodbo o najemu službenega stanovanja.

nika.vajnhandl@styria-media.si

Komentarjev 32
  • Benella 01:47 21.april 2025.

    ) Ali želite najti žensko za eno noč? Pojdi na -- Sexy24.mom

  • Avatar mahatma2
    mahatma2 17:09 20.april 2025.

    Jaz sem mnenja , da je to ona dobro vedela . In zakaj že prej ni poskrbela za drugo stanovanje , je pa spet druga zgodba , ki bi jo bilo zanimivo slišati. Samo tule se pa ne more obtoževati ...prikaži več bolnišnice , da kruta in nečloveška. Žal mi je te upokojenke ampak krivda je na njej sami

  • tlacan 12:20 20.april 2025.

    Smešno se mi zdi, da se sploh o tem razpravlja. Službeno stanovanje je za zaposlene! Načeloma naj bi se nahajalo v bližini bolnice, gasilskega doma poklicnih gasilcev, policijske postaje . . . Zanimiv primer je stanovanjski blok v neposredni bližini ...prikaži več Ljubljanske gasilske brigade. V bloku, ki je bil namenjen gasilcem, so potomci upokojenih gasilcev. Gasilci so se po upokojitvi odselili in v stanovanjih so ostali njihovi otroci z družinami. Blok, nima več namena, za katerega je bil zgrajen.