Slovenija > Komentarji in kolumne
7823 ogledov

Električna vozila bi morala biti za politike obvezna že danes

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity PRIMA
Novinarji nismo proti električnim avtomobilom, večinoma uživamo v njih, čeprav jih večina še ne bi imela za svoje. Zaradi težav, na katere smo med PRIMA testom pokazali s prstom. Električni avtomobili še dolgo ne bodo primerni za vsakega, oziroma za večino, vsaj v Sloveniji. Krivi pa so v prvi vrsti politiki, ki glasujejo za prepovedi in nimajo stika z resničnostjo, ali pa si zatiskajo oči.

Pred kratkim je PRIMA test električnih vozil, v katerem moči združujemo novinarji različnih avtomobilskih reakcij – z namenom, da podrobno proučimo različne vidike vožnje, uporabnosti in lastništva vozil, dvignil veliko prahu. Predvsem o smiselnosti oziroma nesmiselnosti električnih vozil. Zagovorniki električnih vozil pravijo, da z njimi tudi na dolge poti ni nič bolj zamudno kot s klasičnimi avtomobili. Nekateri so nas novinarje, ki smo se ustavljali že v Novem mestu na poti do Zadra za polnjenje baterij električnih vozil označili za »Kekce« in kako so sami brez težav prepotovali pot do Nemčije in še dlje. Verjamemo. Naš namen ni bil kritizirati električnih vozil in jih tudi v večini nismo. Čeprav so razlike med njimi velike. Nekateri so odlični, so pa tudi taki, ki niso primerni za daljše poti. Skupno vsem pa je, da so predragi. Dejstvo je, da družinsko uporaben električen avto danes težko dobiš za ceno manj od 40 tisoč evrov.

Ne uporablja interneta, v prihodnje pa bo plačeval z aplikacijo

Gregor Prebil | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Naš namen je bil v prvi vrsti opozoriti na težave, ki se že kažejo z naraščajočim številom električnih vozil in tudi na zapleteno plačevanje polnjenja baterij. To vpliva na vse lastnike EV vozil in tudi tiste, ki bodo to šele postali. In teh je iz meseca v mesec več. Še posebej zato, ker 12 let do prepovedi prodaje vozil, ki povzročajo odtis CO2, ni daleč. To je zelo malo časa. Sploh, ker bo treba na glavo obrniti miselnost uporabnikov vozil, če bomo želeli preklopiti na elektromobilnost. Ne predstavljam si svojega očeta, ki ne uporablja interneta, niti nima pametnega telefona, kako bo plačeval polnjenje na električni polnilnici preko mobilne aplikacije. Samo mi smo morali za pot v Zadar na telefon naložiti šest različnih aplikacij za plačevanje polnjenja električnega vozila in še obvladati enega od tujih jezikov, da smo se lahko sporazumevali z nekom na drugi strani, ki je v pomoč na telefonu, ko polnjenje zataji. Da, to se dogaja, drugače ne bi bilo treba zaposlovati ljudi, ki so uporabnikom 24 ur na dan v pomoč.

Električni avtomobili obvezni za politike

Eden od strokovnjakov na področju električnega omrežja v Sloveniji mi je nedavno dejal, da so se pred glasovanjem o prepovedi uporabe fosilnih vozil po letu 2035 evropski politiki usedli v električni avto, seveda bili navdušeni, saj je vožnja električnega avtomobila zares nekaj posebnega, tiha in dinamična, pospeški so vrhunski, in to tudi sam priznavam, potem pa so se udobno namestili na letalo in odleteli nazaj v Bruselj. Svoj mošnjiček v zgodbi o elektromobilnosti so verjetno priložili preprodajalci z energijo, nekaterim ustreza, da se je treba ubadati z aplikacijami kot nekoč pri gostovanju s telefoni, banke so vesele zaradi dodatne količine kratkoročnih obrestnih mer, ki jih lahko na blokirane zneske uvajajo itd.

Pred glasovanjem bi morali vsi evropski poslanci nekaj mesecev uporabljati zgolj električna vozila, ali pa še bolje, zanje bi morala biti električna vozila obvezna že danes, da se bo kaj spremenilo do leta 2035. Verjetno bi hitro uvedli enotno kartico ali aplikacijo za plačevanje polnjenja baterije e-vozil, verjetno bi lahko plačali zgolj z vstavljeno kartico v napravo in vpisom PIN-kode, brez pred-avtorizacije in rezervacije denarja na kartici, kar je še ena v vrsti spornih zadev pri plačevanju polnjenja na javnih polnilnih točkah. Verjetno bi hitro imeli tudi strehe nad vsako električno polnilnico, tako, pa smo se morali na naši poti v Zadar z dežnikom v roki, ob močnem vetru in dežju pod Velebitom, ukvarjati s kratkimi kabli za polnjenje in jih priključiti na avto, hkrati pa s premočenim telefonom še skenirati QR kodo, da smo lahko polnili vozilo. Enako velja za večino javnih polnilnih točk po Sloveniji. Da ne omenjam urejenosti polnilnih točk izven AC postajališč (tam so vsaj otroška igrišča in kakšen lokal, da se otroci zamotijo med čakanjem). V Novem mestu na polnilnem mestu ni stranišča in se je treba zato skrivati za transformatorsko postajo.

Prima test EV vozil | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

S prazno baterijo zjutraj na avtobus

Še bolje bi bilo slišati evropske poslance, tudi slovenske, kako bodo v 12 letih rešili težavo polnjenja električnih vozil pred blokovskimi naselji, ki so bila postavljena v osemdesetih letih prejšnjega stoletja, ko je bilo avtomobilov na cestah pol manj kot danes. En večerni krog po velikih ljubljanskih spalnih naseljih Nove Jarše, Štepanjsko naselje ali pa Fužine, je dovolj, da se prepričaš, da parkirišč ni dovolj za vse in so avtomobili parkirani tudi po zelenicah. Ne predstavljam si, kako bo, ko bodo na parkirišču pred blokom uredili 10 mest rezerviranih za električna vozila – verjetno bodo nanje parkirali prav vsi, tisti z električnim avtomobilom s prazno baterijo, ki bo zvečer ostal brez mesta za polnjenje, pa se bo naslednjo jutro le še nemočen usedel na avtobus. To bo zagotovo velik izziv in ne verjamem, da bo leta 2035 zelo drugače kot danes. Niti »pod zemljo«, kjer se že danes stanovalci v blokih s parkirnimi mesti v kleteh med seboj prepirajo okoli postavitve električnih polnilnic.

Politika bo morala zagristi v številna kisla jabolka. Novinarji se strinjamo, da je lahko električen avto že danes rešitev in tisti avto pri hiši, s katerim se naredi večina poti. Vsaj za tiste, ki v povprečju ne delajo vsak dan daljših poti. Vendar pa je smisel električne mobilnosti v manjših avtomobilih, z manjšimi baterijami in ne v velikih, 3-tone težkih električnih terencih s 300 konjskimi močmi in več. Pred kratkim je britanski Telegraf pisal o bojazni, da številni mostovi na Otoku ne bodo prenesli dodatne obremenitve težkih električnih vozil, ki so v povprečju za tretjino težja od konvencionalnih vozil. Nekateri ladjarji so se po lanskem katastrofalnem požaru na trajektu, ki je prevažal nova luksuzna vozila, med njimi tudi električna, ki so zagorela in jih niso uspeli pogasili, že uprli prevozu e-vozil. Tudi trajekti, ki vozijo na priljubljene hrvaške otoke, bodo morali presneti večje obremenitve.

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity | Avtor: PRIMA PRIMA

Treba bo spremeniti miselnost

Želim povedati, da je politika marsikaj sprejela brez pomisleka. Pa čeprav se strinjamo, da je treba narediti velike korake naprej v smeri brezemisijske prihodnosti. In električna vozila so lahko prava rešitev, a ne z vsiljevanjem, na kar opozarjajo tudi največji strokovnjaki pri nas in nedavno celo največji proizvajalec vozil na svetu - Toyota. Električni avtomobili imajo številne prednosti. Emisije v prometu so največji skriti ubijalec in povzročijo v Evropi največ smrti. A uporabniki avtomobilov bodo zato morali spremeniti razmišljanje, ki je globoko zakoreninjeno. Če danes na bencinski črpalki z bencinom ali plinskim oljem napolnimo posodo za gorivo v petih minutah in se brez stresa vozimo ves teden, bomo morali po novem razmišljati drugače. Avto večino časa stoji parkiran na mestu in takrat se bo moral polniti z elektriko, počasi, ne hitro. To bo povsem dovolj, da bo večina voznikov brez skrbi prišla v službo in nazaj, po nakupih, obšolskih dejavnostih, tudi na izlet se bomo zapeljali brez skrbi. A pogoj bo, da bo lahko prav vsak, ki bo imel avto, tega veliko večino časa polnil doma ali pa v službi – počasi. In smisel prehoda na električno mobilnost je v zeleni energiji, danes pa iz polnilne ročke na električni polnilnici ne prihaja le zelena energija, ampak tudi tista iz termoelektrarn. 12 let za tovrstne spremembe je malo.

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Čakanje na prosto polnilno postajo je že nekaj normalnega

Novinarji smo s PRIMA testom opozorili le na osnovne težave, kot sta polnjenje in plačevanje. Potovanje z električnim avtomobilom zahteva prilagajanja in načrtovanja, po novem tudi čakanja v vrsti na polnjenje, kar v poletnih konicah z otroki in živalmi v avtu ne bo prijetno. Sploh na poti na jug ne, ki se lahko močno zavleče. Morda pa prihodnjič izzovemo poslance, da se sami zapeljejo do Splita in od tam na kakšen otok z električnim vozilom. Morda se bodo tako stvari hitreje premaknile.

dezurni@styria-media.si
 

Komentarjev 113
  • Avatar Garancija
    Garancija 08:29 24.junij 2023.

    Vsa stvar je v tem,da hočejo na ta način zmanjšati promet,pa da prodajo ena jajca čim dražje.ne brigajo jih pa avioni,ki uničujejo ozon in kisik,in jih je vsako leto več-pi pi pi

  • Avatar Garancija
    Garancija 08:58 01.junij 2023.

    Kupil bom električni avto takrat,ko bodo tudi letala na elektriko,basta

  • DEJ11 21:13 28.maj 2023.

    Električni avti ne bodo rešili zemlje.... Nobeden ne omenja industrije, letal, ladij.....