Na policiji predvidevajo, da bodo letos slovenskim lastnikom zasegli še več tisoč vozil, ki jih
bodo odkrili ob pomoči upoštevanja schengenskega pravnega reda. Proti kraji pa lahko največ storijo
lastniki sami, so povedali na celjskem sejmišču, kjer vse do nedelje še potekajo štirje vsebinsko
povezani motosejmi s skupnim naslovom Zanesljivo na poti.
Pompoznost pri nakupu avtomobila
Odkar Slovenija spoštuje schengenski pravni red, preverjajo vozila ob vsaki registraciji ali
policijskem postopku, zato bo večina lastnikov ob poskusu prepisa lastništva vozila opozorjena na
dejstvo, da je vozilo ukradeno.
"Težava je z vozili, ki so jih pred tem že kupili in registrirali v Sloveniji. V nekaj mesecih
smo odkrili 370 takih vozil," je na današnjem predavanju o preprečevanju kraje motornih vozil
na celjskem sejmišču dejal višji kriminalistični inšpektor iz uprave kriminalistične policije na
Generalni policijski upravi (GPU)
Dejan Garbajs. Ali to pomeni, da bo več tisoč slovenskih "lastnikov" ostalo brez
vozil?
"Od posameznega primera je odvisno, kakšen bo nadaljni postopek in komu bo vozilo vrnjeno, saj
imajo ta vozila v tujini tudi lastnika, oškodovanca. Za takšno ugotavljanje ima pooblastila
pravosodni organ," je še povedal Garbajs. In poudaril, da večina lastnikov pri nakupu
avtomobila ni dovolj pazljiva, zato svetuje uporabo spletne strani
www.policija.si, kjer je mogoče po
številki šasije informativno preveriti, ali je vozilo morda ukradeno.
|
|
Inšpektorji tudi opažajo, da tatovi pri nas ne kradejo vozil, ki imajo poleg serijskega vgrajeno še kakšno dodatno varovanje. "Storilci so se prilagodili in naredili elektronske pripomočke za krajo vozil s serijsko vgrajenim varovanjem motorja. Katerakoli dodatna zaščita v vozilih, ki ni serijska, storilca zbega. Vozilo bo poskušal odpeljati na standardni način in če mu ne bo uspelo, bo šel. Volanske kljuke, ključavnice za menjalnik, dodatno stikalo ali dodatno vgrajen alarmni sistem so možnosti, ki jih lastniki pri nas zelo malo izkoriščajo," je še dejal Garbajs.
Največ kraj v Ljubljani, največ izgine volkswagnov
Od leta 2000 naprej je število ukradenih vozil v Sloveniji konstantno naraščalo, lani pa so zaznali upad iskanih vozil. Kot največje mesto je najbolj ogrožena Ljubljana, sledi ji Maribor. Ostala slovenska mesta so precej v ozadju. Daleč največ ukradenih je vozil znamke Volkswagen, sledita znamki Renault in BMW. "Pred časom so imeli lastniki golfov in passatov štiriodstotno možnost, da jim avto ukradejo, zdaj je nekoliko bolje. Audijev in VW passatov letnik 2007 za zdaj ne kradejo, saj jih brez originalnega ključa ne morejo odpeljati, golfe istega letnika pa lahko," je pojasnil Garbajs in dodal, da na leto na področju Evropske unije (EU) ukradejo okoli milijon vozil, Slovenija pa je glede ukradenih vozil na število prebivalcev praktično na zadnjem mestu med temi državami. Glavno težavo predstavlja kroženje takšnih vozil znotraj EU, sicer pa jih večinoma izvažajo v Rusijo po več poteh. "Za nas je najzanimivejša pot iz Srednje Evrope prek Balkana v Azijo. Naša vozila so bila najdena najdlje v Južni Koreji, pa tudi v Tuniziji," je še povedal inšpektor. Kot pravi, gre večinoma za vozila višjega cenovnega razreda. Ukradena vozila srednjega cenovnega razreda, ki ostanejo pri nas, nepridipravi razkosajo in dele uporabijo za popravila.