Čeprav po svoji velikosti ne spada med največje mednarodne avtomobilistične razstave, salon veliko
zanimanja vzbudi zato, ker je prvi v novem koledarskem letu in so na njem predstavljeni mnogi
koncepti, ki v kasnejših mesecih že zaidejo v serijsko proizvodnjo. Druga posebnost je mesto
prireditve. Detroit je srce ameriške avtomobilske industrije in eden izmed največjih svetovnih
centrov. Zakaj ima mesto s slabimi 900.000 prebivalci tako slabo razvit javni promet, je tujcu
hitro jasno – ker se vsak vozi z lastnim avtomobilom.
Velika trojica (Ford, GM, Chrysler) je tudi sicer neizbrisno povezana z zgodovino mesta, v
dobrem ali slabem. V zadnjem času predvsem v slednjem, saj v gospodarstvu v tem mestu ob kanadski
meji in z njim vred vsej zvezni državi Michigan pošteno škriplje.
Tretja značilnost pa je sama izvedba salona. Pustimo ob strani policijske pse, ki v strahu
pred vtihotapljenjem bombe v konferenčni Cobo kompleks dobro prevohljajo vsak košček prtljage. Tudi
hostese so, kolikor jih sploh je, v nasprotju z evropskimi saloni tukaj skorajda neopazne. V
ospredju je šov. Američani so mojstri reklamiranja avtomobilov, pri čemer ne poznajo tabujev, saj
rade volje primerjajo svoje vozilo z vozilom konkurence in ob tem navedejo vsaj deset razlogov,
zakaj je njihov avtomobil boljši.
Glede dramaturškega vložka velja še posebej izpostaviti tri premiere. Dodge je novinarje
povabil, naj se mu pri predstavitvi prenovljenega rodu tovornjaka RAM pridružijo na tiskovni
konferenci na ulici pred kongresnim centrom. Med tako zbrano množico sedme sile in naključnih
mimoidočih je nato prišla čreda dolgorogih krav, ki so jih po ulici prignali kavboji na konjih. Med
živalmi sta se pripeljala dva prenovljena dodgea, vendar pa se je zdelo, da so vso pozornost na
predstavitvi pobrale krave, ki so poskrbele za nekaj zanimivih vložkov.
Konkurenčni Fordov model F-150 so razkril na slovesnosti v družbi rodeo, country in NASCAR
zvezd. Za tretji vrhunec je poskrbel GM s pompoznim razkritjem najhitrejšega hišnega modela doslej –(?)
corvetto ZR1.
Na prvi pogled torej letošnji NAIAS (North Americah International Auto Show) ostaja zvest
malikovanju velikih in zmogljivih avtomobilov, ki da le v takšni obliki lahko prinesejo srečo in
zadovoljstvo v življenje povprečnega ameriškega moškega in njegove družine. Težko je namreč
verjeti, da mislijo Američani resno glede zelene pihodnosti, ko pa istočasno predstavijo RAM s 5,7
litrov delovne prostornine.
Pa vendar je po povedanem na konferencah na obisku razstavnih prostorov hitro jasno, da so,
sicer bolj zaradi cen fosilnih goriv kot pa skrbi za okolje, tudi preko luže začeli z dolgimi
koraki slediti azijskim in evropskih proizvajalcem pri razvoju alternativnih virov pogona. V tem
razvoju prodor dizelskih avtomobilskih motorjev na doslej zelo skeptični ameriški trg pomeni še
najmanjšo stopnico. Dejansko prav vsak ameriški razstavljalec, pa četudi vsaj za potrebe
marketinga, poudarja zeleno plat, pri tem pa padajo konkretne obljube.
General Motors stavi na uporabo etanola. In to ne takšnega, ki se ga na škodo proizvodnje
hrane in porabe vode proizvaja iz koruze, temveč etanola, ki bi ga bilo mogoče na dokaj poceni in
učinkovit način mogoče proizvajati iz smeti, odpadne gume, trohneče trave, lesnih sekancev in še
česa. Tehnologija je nared, čakajo le še vlagatelje iz energijske srenje, ki pa bodo gotovo prej
ali slej uvideli priložnost, trdijo v GM.
Sliši se lepo, ampak podobno so v uspeh lastnih tehnologij prepričani tudi Japonci, ki vidijo
rešitev predvsem v električnem pogonu, ali Nemci, ki zaenkrat dajejo prednost dodelavi dizelskih
motorjev. Velik poudarek je tudi na na t. i. plug-in hibridih, torej avtomobilov, ki si čez noč
baterije napolnijo prek električnega omrežja, kar več kot zadostuje za povprečno kilometražo
njihovih lastnikov. Če električna energija vendarle poide, šele priskoči na pomoč običajni motor in
znova napolni baterije.
Naj mislijo resno ali ne, ko začnejo o varovanju narave govoriti pri gmotah, kot sta hummer
ali cadillac escalade, potem je jasno, da se vendarle nekaj premika.
13
ogledov
Si lahko zelen pri 5,7-litrskem motorju?
Obisk avtosalona v Detroitu, ki je letos še posebej poln obljub o skorajšnjih spremembah pri pogonu vozil, je nekaj posebnega iz večih razlogov.