Slovenija
767 ogledov

Tako se "goljufa" pri naročanju hrane

jogurt Anže Petkovšek
Kako se goljufa pri javnem naročanju avtomobilov smo že velikokrat pisali: tehnične zahteve določiš tako natančno, da na koncu ustreza le en model. Pri hrani je možno podobno, nas je opozoril poznavalec.

V konkretnem primeru javnega naročila je šola zahtevala 150 in 180 gramske jogurte, 180 in 200-gramske pudinge ter 110 in 125-gramske skute s podloženim sadjem. Razlike med zahtevanimi pakiranji istega izdelka so od 15 do 30 gramov. Da si boste lažje predstavljali, za kakšno razliko gre: standardno pismo lahko tehta 20 gramov. 

Kupujejo za pet starostnih skupin

"Priporočila za prehrano otrok in mladostnikov so odvisna od njihove starosti in jih delimo na pet starostnih skupin: jasli, mlajše in starejše otroke v vrtcu ter razredno in predmetno stopnjo. 
Priporočilo za jogurte za vrtec in prvi razred osnovne šole je 120 gramov, za šolo naročamo 180-gramske, pa tudi 250 gramske za učence predmetne stopnje," je pojasnila Bernarda Debeljak z Osnovne šole Orehek Kranj. Zgoraj opisano javno naročilo sicer ni s te šole, kjer pri več izdelkih dovolijo tudi razpon v masi, na primer od 180 do 220 gramov ali celo od 100 do 150. 

Na vprašanje, kako pogosto opažajo pretirano natančne zahteve, so v Ljubljanskih mlekarnah odgovorili, da so "ta trend opazili pri večini javnih naročil, kjer se zelo podrobno specificirane zahteve".

"Vsako javno naročilo je drugačno, vsak lahko napiše, kar hoče. Smiselno bi bilo zmanjšati nabor izdelkov. Eni hočejo 150-gramske jogurte, drugi 180, ponudniki pa praviloma ne proizvajajo obojega," pravi poznavalec, ki ni želel biti imenovan. 

Vsaka ima drugače pakiran jogurt 

Izbira in vztrajanje pri določeni gramaturi izdelka tako lahko pomeni tudi izbiro dobavitelja. Poglejmo na primer sadne jogurte: Ljubljanske mlekarne jih proizvajajo v dveh različnih velikostih: Mu extra v 140-gramskih lončkih, Mu pa v 160-gramskih, Mlekarna Celeia jih ima v 150-gramskih lončkih, Pomurske mlekarne pa v 180-gramskih. 

Ali gre v primerih, ko so mase izdelkov pisane na kožo določenemu dobavitelju za podmizne dogovore? "Lahko tudi, ampak ne nujno. Odvisno tudi, kakšnega človeka imaš na drugi strani. Eni trmasto vztrajajo pri razpisani masi, drugi preračunajo ceno na gram," pravi naš sogovornik. 

Razpisna dokumentacija v Osnovni šoli (OŠ) Tabor Vransko in Prebold tako ima stolpec, kjer je cena preračunana na zahtevano količino, OŠ Poljčane pa v razpisni dokumentaciji omogoča 20-odstotno odstopanje od zahtevane gramature, kar vključi vse sadne jogurte od 144 do 180 gramov, v OŠ Idrija pa so (sicer pri nakupu drugih izdelkov) omogočili celo odstopanje za 50 odstotkov od mase, ki so jo zahtevali v razpisu.

"Od naročnikov se pričakuje, da upoštevajo vnaprej postavljene pogoje, tudi glede gramature," pravi Janja Bajt Smrekar, ki je idrijski osnovni šoli svetovala pri oddaji javnega naročila. Naj omogočijo tako veliko odstopanje od zahtevane mase izdelka, svetuje vsem zavodom, brez odstopanja pa bi bilo po njeni oceni največ težav pri mlečnih izdelkih, konzerviranem sadju in zelenjavi ter splošnem prehrambenem blagu. 

Strogi bodimo pri kakovosti, ne pri gramih

"Omejevanje konkurence z definiranjem točne mase se mi ne zdi primerno, jaz namen javnega naročanja vidim v tem, da se vsem proizvajalcem da možnost, seveda če izpolnjujejo zahteve po kakovosti. Bolj kot masi izdelkov se velja posvečati kakovostnim zahtevam," pravi Bajt Smrekarjeva. 

Večje pakiranje je po logiki cenejše

Debeljakovi se prevelik razpon v javnem naročilu ne zdi smiseln. "Problem prevelikega razpona v masi živila na javnem razpisu je, da ne moreš po ceni primerjati 120- in 250-gramskega jogurta. Seveda bo vsebina jogurta v večji embalaži cenejša, ker je embalaža draga, po drugi strani pa ne kupujemo embalaže, ampak vsebino," pravi Debeljkakova in dodaja, da so javni razpisi za šolo ogromen zalogaj, razpis za hrano obsega več kot sto strani. 

Bajt Smrekarjeva šolam svetuje tudi, naj izdelkov ne kupujejo le od enega ponudnika. Skladno z zakonom lahko šola kupuje na primer od treh ponudnikov, koliko pri katerem, se lahko odločijo sami. Razmerje je lahko 70, 20, 10 ali pa 50, 30, 20, pri drugem in tretjem ponudniku pa kupuje predvsem tiste izdelke, ki so cenejši, če je seveda kakovost enaka. 

jogurt | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Poenotenje jedilnikov bi marsikomu tudi škodilo

Na vprašanje, ali bi bilo smiselno poenotiti jedilnike, da se ne bi z pripravljanjem seznama za javno naročanje in študiranjem smernic ukvarjali v vsakem vrtcu in šoli pa pravi, da bi bil to za nekatere, ki so v pripravo jedilnikov vložili veliko truda, lahko korak nazaj, poleg tega pa so v različnih okoljih običajne nekatere jedi, ki jih drugje ne jedo. 

Pripravljajo se nove smernice, ki bodo za najbolj pogoste skupine živil opredeljevale tudi priporočene količinske normative za nekatere najbolj pogoste skupine živil, kar naj bi bilo v oporo vrtčevskim in šolskim kuhinjam, so napovedali v Nacionalnem inštitutu za javno zdravje. 

Kaj je v resnici dostavljeno

Ponudnik mora v javnem razpisu ponuditi vse izdelke, ki jih naročnik zahteva. Če jih nima, jih mora dokupiti ali se z naročnikom dogovoriti, da ga nadomesti s primerljivim izdelkom. To je dodatna možnost za ribarjenje v kalnem. Javni zavod na javnem razpisu izbere ponudnika za dobavo mlečnih izdelkov za naslednja tri leta, za kar se sklene okvirni sporazum s prilogo zahtevanih izdelkov, dobave pa se nato izvajajo vsak dan ali vsak teden. Ali je res bilo dobavljeno to, kar so zahtevali v javnem razpisu, pa ne ve nihče razen naročnika. 

"Okvirni sporazum je smiselno skleniti zlasti za ponavljajoča se naročila (sukcesivne dobave blaga oziroma izvajanje storitev), za katera naročnik vnaprej ne more določiti količin, rokov za izvedbo in drugih okoliščin," so pojasnili na ministrstvu za javno upravo. 

Možno ga je skleniti tudi na način, da se med trajanjem lahko ponovno preverjajo cene in se izbere najugodnejšega dobavitelja, a brez novih postopkov javnega naročanja. Ob tem opozarjajo, da mora biti predmet javnega naročila, torej tudi sadni jogurt, nedvoumno in vnaprej opredeljen, a da se ne sme kršiti načela enakopravne obravnave ponudnikov. 

"Zamenjava proizvoda glede na ponujenega z vidika javnonaročniške zakonodaje sama po sebi 'a priori' ni sporna, če gre za zamenjavo s primerljivim oziroma enakovrednim proizvodom, je to skladno z zahtevami za ta proizvod iz razpisne dokumentacije in naročnik ponudbe v okviru meril za izbor ni ocenil z dodatnimi točkami zaradi ponujenega proizvoda. Po oddaji javnega naročila se lahko namreč okoliščine na trgu (na primer ustavitev proizvodnje določenega proizvoda) ali pri izvedbi naročila spremenijo, zaradi česar je smiselno dopustiti zamenjavo s proizvodom, ki glede na zahteve iz razpisne dokumentacije šteje za dopustnega. Takšna zamenjava namreč ni v nasprotju z načelom zagotavljanja konkurence med ponudniki ali enakopravne obravnave ponudnikov, zagotavlja pa učinkovito in uspešno javno naročanje," so pojasnili na ministrstvu za javno upravo. 

janez.zalaznik@zurnal24.si

Komentarjev 5
  • Andrej Kovačič 14:36 26.februar 2016.

    sistem javnega naročanja je na smešni strani alp en vlki hec in zlata jama za "prijatelje"... spomnimo se samo 1000 nedolžnih USB ključkov za zdravnike v UKC Ljubljana. Ko javna ustanova plača 3x višjo ceno izdelka kot ta isti stane ...prikaži več v lokalni računalniški trgovinici.... 3x več pri taki malenkosti, vse je jasno zakaj na letni ravni zdravstvene ustanove za 600 miljonov preplačajo vrednost naročenih izdelkov, Fakin-i

  • zkvazdjkrregistracijozahtevate 11:57 26.februar 2016.

    Tako kot pri vseh javnih naročilih. Določene so tako podrobne lastnosti zahtevanega izdelka da se lahko prijavi in je izbran samo točno določen ponudnik. Redki so razpisi ki v obzir vzamejo konkurenco in jo dopustijo. Zato pa je javno naročanje ...prikaži več ena sama javna kraja. In tako bo ostal dokler se bo dovolil dajat v javna naročila nesmiselne izločitvene faktorje.

  • messolongi 10:26 26.februar 2016.

    Take komentarje kot so zgoraj lahko pišejo le tisti ki o JN hrane nimajo pojma! Če šola ali vrtec naročata manjše jogurte jih naročata zato ker otroci 2-3-4-5-6-7-8 let stari pač ne morajo pojesti celega 180 g jogurta. ...prikaži več. Ker je cena na kilo so na kilo seveda cenejši večja pakiranja ......O kvaliteti je lepo pisati ... a treba je kvaliteto vgraditi v razpis, tukaj se pa pri večini razpisov tudi konča ........mogoče bi bilo treba reči kaj na to temo .... ampak tako da bo razpis zdržal morebitne pritožbe neizbranih pravnih služb velikih firm.......