Slovenija
27 ogledov

Vsak četrti slovenski otrok predebel

Otroci in mladostniki jedo zelenjavo večinoma le v obliki lista solate v hamburg Žurnal24 main
Debelost je še posebno izrazita pri mladostnikih. Že vsak četrti je pretežak, po drugi strani pa je vse več anoreksičnih in bulimičnih mladih.

Nespodbudne rezultate je pokazala evropska raziskava PolMark, ki je potekala v 11 državah, med njimi tudi v Sloveniji. Osredotočila se je na težo otrok in mladostnikov med 6. in 19. letom in oglaševanje hrane zanje. Pri nas je raziskavo izvajal Inštitut za varovanje zdravja RS od decembra 2008 do maja 2009.

Mladostniki so predebeli
Če je bilo v Sloveniji leta 1987 pretežkih ali celo predebelih nekaj več kot 15 odstotkov mladostnikov, se je v 20 letih odstotek drastično povečal. Predebelih je že 28,9 odstotka

 

Raziskava PolMark

Raziskavo je financirala Evropska unija v okviru programa za javno zdravje. V njej so poleg Slovenije sodelovale še Velika Britanija, Francija, Irska, Španija, Belgija, Švedska, Danska, Češka, Poljska in Ciper.

fantov in 24,1 odstotka deklet. Ali povedano drugače; pri nas ima vsak četrti otrok oziroma mladostnik med 6. in 19. letom čezmerno telesno težo.

Kar petina slovenskih petnajstletnic je na dieti, več kot polovica jih meni, da so predebele, kar pa pogosto vodi v drugo skrajnost, zato dekleta zbolijo za anoreksijo ali bulimijo.

Dieta ni rešitev
Krute diete, ki se jih lotevajo mladi, zlasti dekleta, niso odgovor na čezmerno telesno težo.

Predvsem bi morali otroci televizijo in računalnik zamenjati za rekreacijo. Raziskavi v letih 2006 in 2007 sta pokazali, da se le 20,9 odstotka fantov rekreira vsak dan in le 12,1 odstotka deklet med 11. in 15. letom. Zato pa vsak dan gleda televizijo od dve do tri ure na dan kar 46,1 odstotka mladostnikov.

Kot ugotavlja inštitut za varovanje zdravja v raziskavi PolMarka, mladostniki jedo tudi premalo sadja in zelenjave, veliko raje uživajo hamburgerje, pice, čips, skratka preslano hrano, zasičeno z maščobami, ali pa sladkarije.

Oglaševanje za mladostnike
Raziskava pa je tudi pokazala na problem oglasov, namenjenih otrokom in mladostnikom. Ti v glavnem oglašujejo sladkarije in v otrocih dodatno spodbujajo željo po njih še z raznimi priloženimi slikicami risanih junakov.

Mladim so namenjeni predvsem oglasi restavracij s hitro prehrano, ki vsebuje škodljive maščobe.

Zato so raziskovalci v PolMarku vprašali 14 predstavnikov slovenske vlade, oglaševalcev, medijev, proizvajalcev hrane in pijač ter strokovnjakov, ali so za omejitev televizijskega oglaševanja za otroke in mladostnike.

Trije so bili proti, štirje so podprli omejitev za vse televizijske programe, štirje so bili za omejitev do 21. ure, dva za programe, ki jih gleda veliko otrok, eden pa je podprl omejitev le za otroške programe.

Večjih omejitev si torej ne moremo obetati, ugotavlja raziskava.

Sicer je pri nas relativno majhen nadzor nad oglaševanjem za mlade, ugotavlja raziskava PolMark. Največji je nadzor v Španiji, najmanjši pa v Franciji.

Nujne spremembe

Inštitut za varovanje zdravja je skupaj s pedagoško fakulteto pripravil knjižico za prvo triado osnovne šole, s katero bodo otroci izpopolnili svoje poznavanje sadja in zelenjave in njunega pomena za zdravje. V vrtcih, šolah in srednjih šolah spodbujajo zdrave malice, inštitut pa bo pripravil tudi pregled urejenosti trženja hrane pri nas in po svetu ter ponudil možne rešitve.
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.