Slovenija
24 ogledov

Železnice srebrnina, Dars ne

Prodaja Žurnal24grafika
Strategija. Gorenje in Helios v odprodajo, Krka bi bila strateška naložba države. Razprodaja. Tri četrtine NLB in Darsa bi odprodali, od Slovenskih železnic pa morda le tovorni promet.

Vlada se je včeraj seznanila z delovno verzijo strategije o upravljanju kapitalskih naložb države, a je še ni sprejela. Minister Franc Križanič je po seji vlade priznal, da bodo s sprejemom najbrž zamudili zakonski rok.

Agenciji za upravljanje kapitalskih naložb države (AUKN) so naložili, naj pripravi scenarije, kako bi upravljali naložbe, da dokapitalizacije ne bodo obremenjevale
javnih financ.

Predolg seznam strateških
Gospodarska ministrica v odhajanju Darja Radić je po seji povedala, da se s strategijo absolutno ne strinja. Sicer so pripombe na vladi neuradno letele predvsem na račun predolgega seznama strateških naložb. Teh je na delovnem seznamu kar 47, nestrateških pa 34. V stečaju, likvidaciji ali zapiranju je 12 družb v državni lasti.

Pol milijarde iz proračuna?
Drugi niz pripomb je bil, da gre za lepljenko sektorskih politik, ki nasprotuje sama sebi. Tako denimo ministrstvo za gospodarstvo predvideva ohranitev četrtinskega deleža države v Petrolu. Delnice Petrola imata sicer le Kapitalska družba (Kad) in Slovenska odškodninska družba (Sod), ki pa načrtujeta odprodajo, saj imata svoje zakonske obveznosti, ki jih morata poravnati. Petrol je po mnenju AUKN strateški le zaradi lastništva v Geoplinu in Instalaciji (kjer delež kupuje tudi država
sama).

Podobno je pri Splošni plovbi, kjer naj bi le zaradi ohranjanja sedeža podjetja v Sloveniji Kad in Sod ohranila četrtinski delež, čeprav bi lahko skladno s pogodbo od Nemcev zahtevala, naj ga
odkupijo.

Da bi od Kada in Soda država odkupila deleže, ki so označeni za strateške, bi potrebovala okoli pol milijarde evrov. Če za strateško opredelimo še Krko, ki ni bila vključena v nobeno sektorsko politiko, pa še dodatne dobre pol milijarde.

Kdo bi hotel kupiti Dars
AUKN je predvidela odprodajo Družbe za avtoceste v Republiki Sloveniji (Dars), a dvomi, da jo bo zaradi nizkega donosa in visoke zadolženosti sploh kdo hotel kupiti, če pa že, bi grozilo povišanje cestnin. Bolj primerno se zato zdi, da bi v hčerinske družbe izločili določene dejavnosti (denimo vzdrževanje) in jih odprodali.

Adijo, Hit in tovorni promet
Pri Slovenskih železnicah je možna odprodaja tovornega prometa. Telekoma ne bomo odprodajali še vsaj pet let. Za kazinoje in celo za Hit pa AUKN ne vidi potrebe po državnem lastništvu, čeprav večinsko lastnino države predpisuje zakon. Dokler ne bo bolje poslovala, NLB ne bomo prodajali, pogoj za odprodajo NKBM pa je stabilizacija na finančnih trgih.

AUKN, ki jo vodi Dagmar Komar, je opozorila tudi na problem pogoja največjega lastnika. Pri Križaniču so predvideli, da lahko država ostane le 25-odstotni lastnik, vendar le, če ima drugi največji lastnik vsaj pol manj delnic. To pomeni ali omejevanje prenosa delnic ali razpršeno prodajo, v obeh primerih pa bomo, menijo v AUKN, iztržili manj, kot bi sicer. AUKN bi pred prodajo NKBM razmislila še o tem, ali ne bi ta Pošti Slovenije odprodala Poštne banke Slovenije in se znebila Pozavarovalnice Sava.

Komentarjev 1
  • maneken 12:23 20.avgust 2011.

    železnice so železnina, ne pa srebrnina...posebej naše, ki so 30 let za evropskimi.