Dirka v Imoli je več kot četrt stoletja odpirala osrednji del sezone formule 1. Leta 1994 je zahtevala življenje Ayrtona Senne, leta 2006 pa je postregla z zadnjo ofenzivo Michaela Schumacherja.
|
Imola
|
Število velikih nagrad:
26
Zmogljivosti: za
60.000 gledalcev
Dolžina proge:
4933 kilometrov
Število ovinkov:
16
Dolžina startno-ciljne ravnine:
237 metrov
Največja hitrost:
325 km/h
Število krogov:
62
|
Formula 1 je svoj evropski del sezone 26 let začenjala na dirkališču
Enza
in
Dina Ferrarija
v Imoli. Zanimivo pa je, da je bila proga, na kateri se je vozilo
62 krogov VN San Marina, od kneževine oddaljena skoraj 150 kilometrov. Zgrajena je bila leta 1950,
predvsem za potrebe italijanske avtomobilske industrije. Pri njeni konstrukciji in razvoju je
sodeloval močan konzorcij, ki so ga sestavljala velika podjetja, ki so imela v bližini svoje
sedeže. Na njihovem čelu so bili
Ferrari
,
Lamborgini
in
Maserati
. Bolidi formule 1 so po močno posodobljeni progi prvič zdrveli leta 1963
in leta 1978. Na prvi dirki je skozi cilj prvi pripeljal
Jim Clark
v
lotusu
, na drugi dirki pa
Niki Lauda
v
brabham fordu
. Ne ena ne druga dirka pa nista bili del regularne sezone.
|
Usodni ovinek Tamburello © AFP
|
|
Ker je Italija že imela svojo dirko v Maranellu, so dirko v Imoli krstili za VN San Marina
in jo v redni del sezone vključili leta 1980. Na koledarju formule 1 je ostala vse do leta 2006. Od
začetka do konca pa je kot prva evropska dirka v sezoni imela podobno vlogo, kot jo ima danes VN
Španije v Barceloni. Pomenila je prihod iz subekvatorialnega območja v območje z zmernejšim
podnebjem. Ljubiteljem dirkaškega športa bo v spominu ostala predvsem po dveh stvareh: po tragični
smrti
Ayrtona Senne
leta 1994 in po poslednjem preporodu
Michaela Schumacherja
leta 2006.
Sezono 1994 je Ayrton Senna začel katastrofalno. Tako v Interlagosu kot v Aidi je prišel do
prvega startnega mesta, njegov
williams
pa ga je na obeh dirkah pustil na cedilu. Na začetku sezone je tako zmagi
osvojil
Michael Schumacher
in si pred najmočnejšim tekmecem privozil zajetnih dvajset točk
prednosti. Na kvalifikacijah za VN San Marina je bil vnovič najhitrejši Senna, drugi je bil
Schumacher, tretji
Gerhard Berger
, četrti pa
Damon Hill
.
|
Zmagovalci Imole
|
1.
Michael Schumacher (1994, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004 in 2006)
2.
Ayrton Senna (1988, 1989 in 1991)
3.
Alain Prost (1984, 1986 in 1993)
4.
Damon Hill (1995 in 1996)
5.
Nigel Mansell (1987 in 1992).
|
Dirka, ki se je začela v nedeljo prvega maja, je potekala v znamenju dveh tragičnih
dogodkov. Na petkovem treningu se je hudo poškodoval
Rubens Barrichello
, na sobotnih kvalifikacijah pa je umrl
Ronald Ratzenberger
. Senna, ki se je po ukinitvi aktivnega vzmetenja zavzemal za
večjo varnost v formuli 1, je bil pred dirko odločen, da svoje cilje doseže z vnovično vzpostavijo
združenja voznikov Grand Prix in skupine za dirkaško varnost. V posnetkih priprav na dirko je v
njegovih očeh videti zaskrbljenost in zanj nenavadno odsotnost. Mnogi navijači so v tem pozneje
videli slutnjo dogodka, ki se je zgodil le nekaj ur po nastanku posnetkov Williamsovih boksih.
|
Ayrton Senna pred usodno nesrečo na dirkališču v Imoli leta 1994. © AFP
|
|
Dirka se je začela z nesrečo
J. J. Letha
in
Pedra Lamyja
že na startu. Na progo je v prvem krogu zapeljal varnostni avto in na
njej ostal nenavadno dolgo. Poznejša analiza podatkov s Sennovega bolida je pokazala, da se je
pritisk v ohlajenih pnevmatikah močno spustil, zaradi česar se je dirkalnik na določenih delih
proge dobesedno prisesal na asfalt. Poleg tega je bil Sennov bolid tudi mnogo težji od
Schumacherjevega in Hillovega, ker je načrtoval dva postanka, Schumacher in Hill pa tri. Za Senno
je bil usoden sedmi krog. Njegov dirkalnik je pritisk potegnil k tlom, ga za trenutek odlepil,
potem pa vnovič potegnil k tlom. Ob natančno 14 uri in 17 minut je Senna v ovinku Tamburello
izgubil oblast nad dirkalnikom in silovito trčil v betonski zid. Hitrost je uspel zmanjšati na 218
kilometrov na uro, a je bila moč udarca kljub temu prevelika, da bi lahko preživel. Schumacher, ki
je dogodke opazoval iz ozadja, je po dirki dejal, da je imel Senna očitne težave že nekaj krogov
prej.
|
Schumacher na tiskovni konferenci po Imoli 1994
|
Reporter: Michael, je po takšni zmagi mogoče biti zadovoljen?
MS: Sam danes ne občutim nikakršnega zadovoljstva. Ob taki zmagi bi moral biti
zadovoljen, vendar se je ob tem koncu tedna zgodilo preveč (tragičnih) stvari, da bi lahko občutil
kakršnokoli zadovoljstvo!
|
Trčenju so sledile neskončne sekunde, v katerih so dih zadrževali vsi, ki so opazovali
dogajanje. Nesreča, v kateri je bil poškodovan prednji del bolida in desna prednja obesa, sicer ni
bila videti posebej spektakularna, posnetki iz zraka pa so kljub temu prikazovali nadvse skrb
vzbujajočo sliko. Senna je ostal nepokreten. Režiser je spet prikazal sosledje dogodkov, ki so
pripeljali do nesreče, vmes pa so Senno izvlekli iz dirkalnika in ga odpeljali do helikopterja.
Reševalci se spominjajo, kako jim je rahel premik njegove čelade za trenutek vlil upanje. Nikdar ne
bo jasno, ali je Senna umrl v bolidu ali potem v bolnišnici. Po dirki so se oglasili ugledni
zdravniki, med njimi tudi
Jose Pretas Vitak
, ki so bili prepričani, da je bil Senna klinično mrtev že v
Tamburellu in da so njegove telesne funkcije umetno vzdrževali samo zato, da jim ne bi bilo treba
preklicati rezultatov dirke. Italijanska zakonodaja je namreč predpisovala, da je treba ob smrti
športnika uvesti poglobljeno raziskavo in razveljaviti rezultate, ki so bili doseženi na prireditvi
po času smrti.
|
Michael Schumacher je na zadnji VN San Marina v Imoli dirigiral ob
italijanski himni. © AFP
|
|
Leto 2006 je bilo poslovilno leto. Tako za zastarelo progo v Imoli kot za Michaela
Schumacherja, dolgoletnega vladarja formule 1, ki je po Sennovi nesreči odločno prevzel primat v
formuli 1. Po letu 1994 je osvojil sedem naslovov svetovnega prvaka in se tako vpisal v zgodovino.
V letu 2005 pa sta ga s trona začela izrivati
Fernando Alonso
in
Kimi Räikkönen
. V sezoni 2006 je na VN San Marina Schumacher spet resno zagrozil
Alonsu in se tako zadnjič vmešal v bitko za naslov svetovnega prvaka. Alonso, ki je leta 2005 z
Renaultom prepričljivo ugnal Räikkönena (ob koncu je zbral 133 točk, Kimi pa 112), je sezono 2006
začel odlično. V Bahrajnu in Avstraliji je zmagal, v Maleziji pa je bil drugi. Vrnitev
Schumacherja, ki je v San Marinu startal s prvega mesta in si z zmago pridobil novega zaleta, je
sezono poživila in jo naredil zanimivo do konca. Nemec je po odličnem nadaljevanju, sedmih zmagah
in štirih drugih mestih zasedel drugo mesto in čelado po 18 letih dokončno obesil na klin.
Zaradi zastarelosti objektov v Imoli je
Bernie Ecclestone
do nadaljnjega dirko za VN San Marina črtal s koledarja formule
1. Lani so organizatorji objekte porušili in začela se je obnova. Ob naklonjenosti vodstva formule
1 modernim dirkališčem zunaj Evrope pa je vrnitev formule 1 v Imolo vprašljiva, pa čeprav je
naklonjenost evropske publike Imoli zelo velika.