Svet
39 ogledov

Prihaja čas odhoda za boeing 747

Boeing 747 Adrian Pingstone
Eno najbolj markantnih letal v zgodovini je morda na točki, da ga prenehajo izdelovati.

Boeing 747 ali ljubkovalno "jumbo jet" je letalo, ki je močno zaznamovalo nekaj zadnjih deseletij letalske zgodovine. Dolgo časa, vse do leta 2006 je bilo to največje potniško letalo na svetu, zaradi svoje značilne grbe z dvojno palubo je tudi med najlažje prepoznanimi.

Prvi 747 je poletel že davnega 1969, ob svoji premieri pa je bil pravo tehnološko čudo, ki je hkrati premikalo meje pri udobju za potnike in učinkovitost za letalske družbe. Prvi komercialni let je opravil leta 1970. Najprej so pričakovali, da jih bodo izdelali kakih 400, a so jih do danes že 1.522, ki so leteli oziroma še vedno letijo po vsem svetu.

Odvisno od izpeljanke je lahko v zrak ponesel celo 660 potnikov, bolj običajna razporeditev v treh razredih pa je znašala 416 potnikov. Številne družbe ga uporabljajo predvsem za dolge, medcelinske lete. Izdelovali so ga v petih različnih generacijah, zadnja in največja, imenovana 747-8 je bila uvedena leta 2005. Uporabljali so ga tudi za prevoz tovora in vojsko, prevažal je space shuttle in predsednike, med drugim ima ameriški predsednik na voljo dva jumbo jeta. V lasti jih imajo tudi bogati posamezniki.

Boeing 747 je tudi tisto letalo, ki je bilo udeleženo v najbolj smrtonosni letalski nesreči doslej. Leta 1977 sta se na letališki stezi na Tenerifih zaradi človeške napake zaletela dva jumbo jeta, umrlo je 583 ljudi.

Pripravljeni na zasuk stikala

A uspešna zgodba je očitno blizu konca, saj so pri Boeingu namignili, da utegnejo kmalu za vedno zaustaviti proizvodnjo. Glavni razlog je v padcu naročil. Letos v prvem polletju so namreč izdelali le še tri letala, lani pa v istem času devet. Sprejeli so že vrsto ukrepov za optimizacijo proizvodnje, kot poroča Reuters, pa so pri Boeingu pojasnili, da je zelo verjetna tudi popolna ustavitev proizvodnje, če naročil ne bo dovolj. 

Boeing 747 | Avtor: Wikimedia Wikimedia
Velikim letalom trenutno časi niso pisani na kožo, saj se letalske družbe raje obračajo k učinkovitejšim in nekoliko manjšim letalom. Tako so tudi pri konkurenčnem Airbusu nedavno priznali, da bodo prepolovili proizvodnjo največjega potniškega letala na svetu A380, potem ko so šele lani z njegovo proizvodnjo dosegli finančno pozitivno ničlo. Veliko bolj zanimivi za kupce so ta hip boeing 777 in A350.

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 2
  • zkvazdjkrregistracijozahtevate 22:28 31.julij 2016.

    V bistvu je dokaj logično. Tehnologija gre naprej; izpeljanke lahko upočasnijo potrebo po zamenjavi samo za nekaj časa. Potrebuje se ogromna letala z veliko potniki in srednja letala za krajše razdalje. 747 je ravno prevelik za krajše lete in premajhen ...prikaži več za daljše. Čeprav tle bi šli lahk potem tud v debato kako veliko lahko spremeniš na letalu da ga še vedno imenuješ pod istim kodnim imenom in ga označuješ za izpeljanko..

  • allstarr111 09:52 31.julij 2016.

    Nič ne odhaja, delat ga res mogoče nehajo, vendar bo še najmanj 20-30 let (najnovejši primerki celo 50) rezal nebo širom sveta, tako da ikona ne bo pozabljena, še pravnuki bodo vedeli zanjo nč bat.