Zdravje > Aktualno

Znanstveniki odkrili pomembno novost glede celjenja

Kot dan in noč: Za celjenje opeklin so prvi v povprečju potrebovali 28 dni, drugi pa 17.

V skladu z najnovejšimi raziskavami se rane celijo hitreje podnevi kot ponoči. Razlog je v cirkadijsko dnevno- nočnem ritmu ali biološki uri, ki nadzoruje delo telesnih celic, piše Science Alert.

Pred tem je veljajo, da cirkadijksi ritem, ki nadzira del naših možganov - hipotalamus, deluje omejeno. Nedavna študija je to ovrgla, znanstveniki britanske Univerze Cambridge so sedaj dokazali, da notranja biološka ura vpliva na delovanje vseh naših celic.

Na ugledni britanski univerzi so preučevali delo fibroblastov, kožnih celic, ki so odgovorne za tvorbo vlaken in osnovne snovi. Celice vezivnega tkiva fibroblaste namreč proizvajajo kolagen, ki je pomemben pri zdravljenju ran.

Ko se na primer urežemo v prst, omenjene celice potujejo na prizadeto območje in ustvarijo kolagenski protein, ki vpliva na predelavo celic.

Biološka ura vpliva na mobilnost celic

Na gibljivost in hitrost fibroblastov vpliva sestavina aktin, beljakovinska molekula, ki jo najdemo v vseh evkariontskih celicah in je močno odvisna od cirkadianega ritma. To pomeni, da so celice, ki delujejo pri celjenju ran ( fibrolasti) bolj ali manj hitre in učinkivite zaradi ravni aktina, ki pa je odvisen od dela dneva.

Nočno in dnevno mobilnost fibroblastov so znanstveniki primerjali v laboratorijih na vzorcih tkiv in poskusih na živalih. Ugotovili so, da so se mišim rane hitreje, ko so bili budne in počasneje med spanjem. "Na  vzorcih tkiva in pri miših smo ugotovili, da so se rane hitreje celile tudi ob tem, ko smo jih prevarali, ko smo "celice prepričali", da je zunaj noč, čeprav ni bilo tako," je pojasnil biolog John O'Neill, eden od avtorjev raziskave. "Uspelo nam je zmanipulirati proces zdravljenja. To smo storili tako, da smo mišim ponoči med spanjem prižigali luči ali pa smo vzorcem tkiv dodali kemikalije, ki vplivajo na biološke ure celice," je dodal.

Ponoči potrebujejo 60 odstotkov več časa

Za celjenje ran je ponoči potrebnega za 60 odstotkov več časa kot podnevi, so ugotovili znanstveniki. Ti verjamejo, da bi lahko zdravniki posege, kot so na primer operacije, prilagajali notranji biološki uri bolnika. Po njihovem bi jim s tem omogočili hitrejše okrevanje.

Poleg tega so britanski raziskovalci v raziskavi analizirali podatke o bolnikih, zdravljenih zaradi opeklin. Tisti, ki so se poškodovali oziroma opekli ponoči, so potrebovali 60 odstotkov več časa za zdravljenje v primerjavi s tistimi, ki so jo skupili podnevi. Za celjenje opeklin so prvi v povprečju potrebovali 28 dni, tisti, ki so se popekli podnevi, pa 17, kar je seveda za obolelega velika razlika.

Raziskava je objavljena v znanstveni reviji Science Translational Medicine.