Avto, ki je na dirkališču vedno glavni

Foto: Epa Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Epa Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Epa Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Epa Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Epa Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Daimler Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Daimler Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Daimler Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG Foto: Daimler Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG
Tudi varnostnemu avtu lahko odpovedo zavore.
Oglej si celoten članek

V formuli 1 avtomobili vedno tekmujejo kateri bo hitrejši, a obstaja le eden, ki je, ko se pojavi na stezi, vedno prvi, saj se mu morajo vsi podrediti in voziti za njim. Seveda je govora o varnostnem avtomobilu, ki ga direktor dirke na teren pošlje vedno, ko mora zaradi varnosti upočasniti dirko.

Zadnja leta smo že navajeni, da varnostni avtomobil prihaja iz Daimlerjevega oddelka Mercedes-AMG, a ni bilo vedno tako. Zmogljivi avtomobili iz Stuttgarta so namreč začeli vlogo varnostnega avtomobila na dirkah formule 1 opravljati leta 1996.

Avto Bi znali avtomobil upravljati s takim volanom?

Prvi povzroči zmedo

Prvi varnostni avtomobil, rumeni porsche 914/6, so uporabili na dirki za Veliko nagrado Kanade v Montrealu leta 1973, na stezo pa so ga poslali po hudem trku med Jodyjem Scheckterjem in Francoisom Cevertom. Zaradi nesreče so bili na dirkališču rešilci, steza pa je bila posejana z razbitinami, zato so se funkcionarji odločili, da dirko upočasnijo z varnostnim avtomobilom.

Do odločitve za uvedbo varnostnega avtomobila sicer ni prišlo šele v Kanadi, ampak je zaradi vrste hudih nesreč v sezoni 1973 zamisel zorela že nekaj časa. Prvi varnostni avtomobil je sicer povzročil tudi precej zmede pri določanju zmagovalca dirke. Za zmagovalca so sprva z ročnim preračunavanjem časov določili Howdena Ganleya, po treh urah dodatnega računanja pa so jo predali Petru Revsonu. Zase jo je zahteval tudi Emerson Fittipaldi.

Revolucija Dve veliki spremembi v formuli 1

Odločitev odvisna od dirkališča

V letih, ki so sledila, je bila uporaba varnostnega avtomobila odvisna predvsem od posameznega dirkališča. V sezonah 1981, 1982 in 1983 so v Monte Carlu denimo v vlogi varnostnega avtomobila uporabljali rdeči lamborghini countach, ko pa so na dirkališču Hungariring pri Budimpešti začeli leta 1986 prirejati prvo dirko onstran železne zavese, je njen nepogrešljivi zaščitni znak postal tudi varnostni avtomobil tatra 623 R, vse dokler ni med dirko leta 1995 povozil Takia Iouneja, ki je poskušal pogasiti svoj bolid. Menda je bila tudi ta nezgoda vzrok, da so se pri FIA odločili za enotni varnostni avtomobil.

Foto: Epa Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG

Eden od bolj znamenitih varnostnih avtomobilov je bil fiat tempra, ki so ga uporabili na brazilskem dirkališču Interlagos. Zaslovel je predvsem na cilju dirke za Veliko nagrado Brazilije leta 1993, ko je voznik Roberto Aranha v njem »rešil« zmagovalca Ayrtona Senno, ki zaradi množice navdušencev ni mogel oditi do boksa.

Formula 1 Takšen je koledar prvih osmih dirk sezone

Kljub temu, da so v Imoli imeli tudi ferrari testarosso, je voznik Massimiliano Angelelli na dirki za Veliko nagrado San Marina leta 1994 v vlogi varnostnega avtomobila vozil opel vectro, ki so ji že v drugem krogu odpovedale zavore. Žal je bila prav to dirka, na kateri sta ugasnili življenji Rolanda Ratzenbergerja in Ayrtona Senne.

Tako kot v začetku osemdesetih let v Monte Carlu, se je tudi na dirki za Veliko nagrado Kanade leta 1995 pojavil lamborghini. Tedaj je to bil lamborghini diablo, zanimivo pa je, da je imel motor V12, tako kot Ferrarijev bolid, s katerim je svojo edino zmago osvojil Jean Alesi. Leta 1995 je kot varnostni avtomobil na dirkališču Spa nastopil tudi porsche 911 GT2.

Delo prevzame Mercedes

Leta 1996 je renault clio williams v vlogi varnostnega avtomobila na stezi v Argentini ostal kar osem krogov, na dirkališču Spa pa je za varnostni avtomobil končno poskrbel Mercedes-Benz, ki je vlogo dobavitelja opravljal vse do danes.

Avto Kaj ima novi jazz od formule 1?

Volan so sprva zaupali tedaj 24-letnemu Britancu Oliverju Gavinu, ki je ostal voznik varnostnega avtomobila tri leta in se izkazal celo za preveč ambicioznega. Leta 1999 je med deževno dirko na Magny-Coursu namreč vozil tako hitro, da je zaradi njega ob progi obstalo pet dirkačev. Zato se je v prihodnje raje posvetil dirkanju in petkrat zmagal v Le Mansu.

Za volan je tako sedel član Mercedesove ekipe v prvenstvu DTM Bernd Maylander, ki vlogo voznika varnostnega avtomobila še vedno opravlja. Iz zdravstvenih razlogov je manjkal le enkrat, leta 2001 v Kanadi, kjer ga je nadomestil švicarski voznik Marcel Fassler.

Za letos je kon'c! Najbolj blatna dirka v Sloveniji

Nabor Mercedesovih avtomobilov, ki so v tem času opravljali vlogo varnostnega avtomobila, je precej impresiven, saj se jih je na dirkališčih zvrstilo enajst. Prvi je v letih 1996 in 1997 bil mercedes C 36 AMG, temu je za dve leti sledil mercedes CLK 55 AMG, temu pa do leta mercedes CL 55 AMG. Prvi dve leti tisočletja je vlogo opravljal mercedes SL 55 AMG, potem eno leto mercedes CLK 55 AMG, do leta 2005 pa mercedes SLK 55 AMG. Sledili so mu mercedesi CLK 63 AMG, SL 63 AMG in SLS AMG. Predzadnji je v letih 2015-2017 mercedes-AMG GT S, trenutni varnostni avtomobil pa je mercedes-AMG GT R.

Foto: Epa Pace car, safety car, varnotni avtomobil, Mercedes-AMG

 
Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

  • 01:37 6. Julij 2020.

    Dobrodošli v najboljšem erotičnem klubu -- H︆︆︆︆o︆︆s︆︆s︆︆︆︆et︆︆︆︆.︆︆︆︆C︆︆o︆︆m

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.