IAA v Münchnu je pokazal trenutne in prihodnje trende - od robotskih taksijev do programsko definiranih avtomobilov, vrhunec doživljajo hibridni pogoni, ki so pokazali, da so dizelski motorji preteklost.
Če so v centru Münchna predstavljeni večinoma avtomobili, serijski in konceptni, na sejmišču prevladujejo ponudniki sistemov in opreme za vozila. Veliko je zagonskih podjetij, ki nagovarjajo proizvajalce vozil z novimi, inovativnimi rešitvami, ki so v prvi vrsti vezane na električna vozila in polnjenje baterij, prihodnost pa vidijo v avtomatizirani vožnji. Ta je že leta pomembna tema v panogi in bo, kot kažejo trendi na IAA, v prihodnje imela osrednjo vlogo v avtomobilski industriji. Vsaj 80 razstavljavcev se ukvarja z avtomatizirano vožnjo, ki bo naslednja velika stvar v avtomobilizmu.
Računalniška pamet v ljudska vozila
Trenutno si veliko proizvajalci originalne opreme, dobaviteljev in zagonskih podjetij prizadeva izboljšati sisteme ADAS - torej napredne sisteme za pomoč vozniku. Novi renault clio šeste generacije ima vgrajenih kar 29 varnostnih sistemov za pomoč vozniku v vožnji. Volkswagnov novi T-roc ima vgrajeno najnovejšo različico sistema Travel Assist, tehnologijo iz luksuznega razreda. To pomeni, da se sistemi, ki smo jih poznali v najdražjih vozilih selijo v razred ljudskih vozil. Ohranjanje vozila na voznem pasu in prilagodljivi tempomat sta že zdavnaj stalnica novih vozil v vseh razredih.
IAA je pokazal, da se hitro približujemo avtonomni vožnji 4. stopnje. Prva serijska vozila naj bi dočakali še to desetletje. Robotski taksiji so prihodnost. Kar 15 razstavljavcev je najavilo prihod 25 testnih robo-taksijev, s katerimi se lahko po sejmišču popeljejo obiskovalci. Autobahn GmbH je na avtocesti med sejmiščem in središčem mesta vzpostavil ekskluzivno območje za visoko avtomatizirano vožnjo, kjer svojo tehnologijo med drugim predstavljata Mercedes in VW. Ob poplavi vgrajenih senzorjev, kamer in lidarjev, ki so ključni za avtomatizirano vožnjo, najpomembnejši sestavni del postaja umetna inteligenca. Prvi bo preboj dosegel tisti, ki bo svoje sisteme najbolje usposobil.
Spreminja se oblika vozil. Športni terenci niso več edina smer, sploh s prihodom elektromobilnosti. Čeprav SUV-ji ostajajo vodilni. BMW nam je na posebnem dogodku predstavil svoj iX3, ki najavlja prihodnost znamke, Mercedes svoj najbolj pomemben prodajni model GLC - oba sta električna. Električna vozila ne potrebujejo več velikih motorjev in večstopenjskih menjalnikov, ne potrebujejo prezračevalnih odprtin za hlajenje in izpušnih sistemov, kar oblikovalcem ponuja nove možnosti. Hkrati mora biti baterija, ki je velika in težka, nameščena v do vozila, kar v osnovi pomeni višje sedenje. Trenutno je še večina električnih vozil športnih terencev (SUV), na trg pa vstopa vse več električnih karavanov, limuzin in zlasti majhnih avtomobilov. Predvsem kitajskih. V Münchnu smo videli poplavo najrazličnejših kitajskih proizvajalcev, ki trkajo na vrata slovenskih voznikov, ali pa so jim že ponudili svoja vozila - na primere Xpeng ali Leapmotor, med največjimi razstavljavci je BYD, ki ga v Sloveniji pričakujemo v kratkem.
Oblikovanje tudi ni več odvisno samo od pogonskega sistema, temveč od digitalizacije kot celote. Programska oprema ponuja nove možnosti oblikovanja, tako kot novi materiali: gumbi, skriti pod lesenimi letvami, ki prosojno odbijajo svetlobo in se odzivajo na dotik, niso več le trik. In oblikovalski jeziki, ki se zdaj uvajajo, niso več eksperimenti. So prihodnost.
Brez programske opreme ne deluje nič več. Čeprav je programsko definirano vozilo (SDV) že dolgo vroča tema, še ni prišlo na ceste. Celo pionirski Tesla je v Gartnerjevi nedavni lestvici SDV dosegel le približno 77-odstotno stopnjo doseganja cilja. Proizvajalci gredo hitro proti temu cilju, predvsem pa je danes postalo samoumevno posodabljanje vozil na daljavo. Posodobitve ne pomenijo le najnovejše programske opreme, temveč tudi nove funkcije in lastnosti, ki avtomobil ohranjajo posodobljen dlje časa in v najboljšem primeru proizvajalcu odpirajo nove vire prihodkov. O tem smo se v živo pogovarjali z vodjo Renaultove prodaje, kjer so novega clia posodobili do te mere, da lahko voznik in potniki v povezavi z umetno inteligenco in Googlom dostopajo do 100 aplikacij. Ali bodo plačljive, bomo videli v prihodnosti.
In hibridi so postali mainstream, kar kaže prav najbolj prodajan evropski avto clio. Hibridni motor s 160 konjskimi močmi naj bi po zagotovilih tovarne izpustil 89 g CO2 na kilometer in porabil 3,9 lita bencina na100 kilometrov. BYD je predstavil hibridnega karavana z dosegom 1.500 kilometrov. Dizelske tehnologije se skorajda več ne omenja, čeprav se zdi, da se znajo glavni evropski uradniki ob pritisku nemških proizvajalcev vozil ukloniti "že zaklenjeni" prisegi, da bodo v Evropi po letu 2035 na prodaj le še 100-odstotno brezemisijska vozila. Do takrat bodo, kot kaže, evropskim cestam zavladali hibridi.
Sobivanje (hibridnih) motorjev z notranjim zgorevanjem in povsem električnih vozil bo v prihodnjih letih postalo stalnica. Možno je, da bo električni ekvivalent priključnega hibrida, s podaljševalnikom dosega, prav tako končno začel zmagoslavni prodor v Evropo. Kljub vsem trenutnim oviram se vseeno zdi, da bo slej kot prej prevladal popolnoma električni pogon. Vprašljivo je, kako dolgo bo trajalo trenutno naraščajoče povpraševanje po različicah z motorji z notranjim zgorevanjem, veliko pa bo odvisno tudi od Bruslja, kjer so von der Laynovi očitno že dobro "zvili prste" – a se ta še ne da - o čemer je poročala naša novinarka, specializirana za evropsko politiko. Več o tej temi pa povezavi.
Za vse kitajske znamke v Evropi ne bo prostora
Letos se sejma udeležuje 116 kitajskih proizvajalcev in dobaviteljev. Zanje je sejem IAA pomembna predstavitev novih modelov, za mnoge pa tudi evropskih načrtov. Več kitajskih proizvajalcev je ponovno v procesu vstopa na evropski trg. Izpostaviti velja znamko Changan, ki predstavlja popolnoma električni SUV, deepal S05. Ta model dopolnjuje bistveno večji deepal S07, ki ga je Changan predstavil tik pred salonom. Changan je za osnovno različico S05 napovedal začetno ceno 38.990 evrov. Najzmogljivejši model s štirikolesnim pogonom bo stal 44.990 evrov.
Chery predstavlja modele dvojne znamke Omoda in Jaecoo - znamki sta pravkar vstopili na slovenski avtomobilski trg. Največji kitajski izvoznik predstavlja povsem električni SUV omoda 5 BEV, dva priključna hibrida – omoda 7 PHEV in omoda 9 PHEV – ter jaecoo 5 BEV in jaecoo 7 PHEV. GAC predtavlja aion V, ki je bil razvit posebej za Evropo. Električni SUV ima po testu WLTP doseg 510 kilometrov in ga je mogoče napolniti od 10 do 80 odstotkov v 24 minutah. Začetna cena je 35.990 evrov. GAC želi navdušiti tudi z osemletno garancijo oziroma 160.000 prevoženih kilometrov.
Za slovenski trg je zanimiva znamka Leapmotor, ki je predstavila model B10, ki kmalu prihaja na naše ceste. Blagovna znamka, ki v Evropi izkorišča partnerstvo s skupino Stellantis, je lansirala tudi model B05, nov model za Evropo. Potencialni konkurent VW golfu naj bi na trg prišel sredi leta 2026. Pričakujemo tudi vstop znamke BYD. Seal 6 DM-i touring opremljen s hibridno tehnologijo ima skupni doseg več kot 1500 kilometrov. Kitajci želijo s tem vozilom navdušiti družine in segment karavanov, hkrati pa so poslali resno opozorilo passatu in superbu. Hongqi, premijska kitajska znamka, je v Münchnu predstavila kompaktni električni SUV EHS5 z dosegom 550 kilometrov, baterija pa se od 10 do 80 odstotkov napolni v 20 minutah. Stavijo tudi na hibridno tehnologijo. A pozor, kot piše spletni Automobilwoche, ki citira izjavo Jochena Sieberta (JSC Automotive), okoli kitajskih proizvajalcev vlada popolnoma pretirano navdušenje. Siebert pravi. "Le malo kitajskih proizvajalcev bo preživelo. Pričakujem, da si bodo čez deset let dva do trije kitajski proizvajalci delili deset do petnajstodstotni tržni delež v Evropi."
Pa se kdo vpraša zakaj Kitajci tako obožujejo EU trg? Ni? Poglejte ceno VW na Kitajskem in EU, 1:1,9 je …
Končno prava poteza. Fajonova bo v soboto gostila Kitajskega zunanjega ministra. Kdor ne bo izkoristil nihovo tehnološko in ekonomsko moč …