Avto
582 ogledov

800 € za airbag? Ne, raje 60 € za pokrovček!

Zračna blazina Profimedias
Nek avtomobil je po nesreči zelo hitro ocenjen za ekonomsko totalko, saj da je škoda prevelika za smotrno popravilo. Marsikateri se vseeno znova znajde v prometu, popravljen le na pol.

"Moj že prileten, a prav dobro ohranjen avto so mi po trku z divjadjo ocenili za 'totalko,' saj da bi bili stroški popravila previsoki. Malo sem se znašel, poškodovane dele ob pomoči 'šušmarja' nadomestil z rabljenimi in avto uporabljal naprej. Stroški popravila so bili nižji od tega, kar so mi plačali pri zavarovalnici," je mogoče brati na enem od družabnih omrežij. Se je pač znašel, bo rekla večina. 

Kaj pa, če na trgu rabljenih avtov nevede naletite na avto iz sledečega primera, pa vam prodajalec zamolči zelo pomembno pomanjkljivost? "Sosed je iskal airbage za accent l. 2004. Ker so bili res svinjsko dragi, se je odločil za nakup dveh pokrovčkov, in je dobil za 60 evrov komplet levega in desnega. Drugače pa bi ga komplet levega in desnega airbaga stal okoli 800 evrov. Je res, da so airbagi velik plus za varnost, ampak če se je moj oče celo življenje in danes tudi vozil z avtom brez njih, potem že ni panike ...".

In še en zapis s foruma Slo-tech, ki priča, kako zelo razširjene so bližnjice pri nestrokovnih popravilih vozil: "Da se kupit samo tist plastični pokrovček airbaga. Zelo poceni, pa se potem nič ne opazi. Lučko za airbag enostavno odstraniš ali pa izklopiš."

Kako torej vemo, da je nek avto, ki je bil nekoč že ocenjen za totalko, vseeno varen za udeležbo v prometu in kdaj je sploh avto tako uničen, da se ga ne splača več popravljati? 

Dvignejo roke že pri 60 odstotkih

"Izraz 'ekonomska totalna škoda' se se nanaša na razmeroma pogosto situacijo v praksi, ko je popravilo sicer tehnično mogoče, ampak bi povzročilo bistveno višje stroške od vrednosti vozila pred poškodbo. Do tega razmeroma pogosto prihaja pri poškodbah starejših vozil, katerih tržna vrednost je že precej padla, cena rezervnih delov in serviserjevega dela pa jo lahko hitro doseže ali preseže," so za zurnal24 pojasnili pri Zavarovalnici Grawe. 

Pri Zavarovalnici Triglav pa dodajajo: "Za ugotavljanje višine škode je odločilna zavarovalna vrednost zavarovanega vozila na dan ugotavljanja višine škode, zmanjšana za izgubljeno vrednost zaradi amortizacije (starost vozila, prevoženi kilometri in splošno stanje zavarovanega vozila). Ko strošek popravila poškodovanega vozila znaša med 60 in 70 odstotki vrednosti razbitine, je vozilo v večini primerov ocenjeno kot totalna škoda." 

Zračnih blazin na tehničnem pregledu ne preverjajo, mar ne?

Pa kdo spremlja, kaj se nato zgodi s takšno "ekonomsko totalko" in ali je avto ob morebitni vrnitvi na ceste resnično povsem popravljen? Ne, je mogoče povzeti iz odgovorov zavarovalnic. Zanje je namreč zgodba z nekim avtomobilom zaključena od tistega dne dalje, ko je bil zaznan škodni dogodek. Takrat namreč zavarovanje preneha veljati, pravijo pri Zavarovalnici Grawe, pri čemer navajajo, da zavarovalnice glede njihove odgovornosti pri poplačilu škode iz odgovornosti vežejo obligacijski zakonik, splošni zavarovalni pogoji  ter sodna praksa, glede poplačila škode iz naslova kasko zavarovanja pa sami pogoji police zavarovanja.

prometna nesreča parkirišče vozili razbitine | Avtor: Shutterstock Shutterstock
Ali na kakšen način za varnost "totalk" poskrbi država? Le deloma. Zakon o motornih vozilih sicer navaja, da mora biti vozilo, ki zaradi poškodbe v prometni nesreči ni sposobno za varno udeležbo v cestnem prometu, izločeno iz prometa toliko časa, "dokler se ne odpravijo razlogi." Policist ali inšpektor za promet lahko odredita tudi izredni tehnični pregled, če sumita, da zaradi poškodb ni sposobno za varno udeležebo v prometu, pravijo na Ministrstvu za infrastrukturo. 

Kot dodajajo, pogoji za registracijo vozila in obvezni tehnični pregledi ter nadzor omogočajo, da se tudi poškodovana vozila (denimo iz "ekonomskih totalk"), ki se ustrezno popravijo in to dokažejo na tehničnem pregledu, lahko znova uporabljajo v prometu. Jasno pa je, da na tehničnem pregledu sicer preverijo podvozje in nekatere druge dele vozila, ne pa tudi, ali ima vozilu ustrezno popravljene pomožne varnostne sisteme. 

Zakon ne navaja, kakšen je še dovoljen obseg poškodb vozila, ki jih je še mogoče varno popraviti, določa pa obveznost lastnika vozila, da vozilo sam odjavi iz prometa, denimo če je vozilo uničeno, če je veljavnost prometnega dovoljenja potekla pred več kot 30 dnevi ali če je med veljavnostjo prometnega dovoljenja prenehala veljati zavarovalna pogodba.

Ne veste, kaj je pod pokrovčkom? Ne preverjajte sami.

Kakšen je torej nasvet, če se želite prepričati, da je nek rabljen avtomobil ustrezno popravljen tudi s stališča varnostnih elementov? Odgovor lahko da le temeljit pregled v ustrezni avtomobilski delavnici, kjer priklop avtomobilskega računalnika na diagnostične naprave razkrije, ali so zračne blazine ter pirotehnični zategovalniki pasov v avtu in ali sicer vsi sistemi za zaščito potnikov pravilno delujejo.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 4
  • Miro Per 14:30 14.december 2015.

    Če je avto ocenjen kot totalka takoj odjava in RAZGRADNJA

  • vzev 14:22 23.marec 2015.

    Ima zveze, če potem takšen avto proda tebi in ti tega ne pove. To je sicer kaznivo dejanje toda težko pa je dokazat, da je on dal airbeg ven in ne ti.

  • Skippy 13:28 23.marec 2015.

    Dobro no, ampak kaj ima airbag s komerkoli? Ta služi le lastni varnosti in če ga nekdo pač noče montirati, ga pač noče. Tvoja varnost ne bo nič slabša.