Avto
49 ogledov

Avtomobil bi lahko imel le en žaromet

Laserski žarometi BMW
Pogovarjali smo se s Thomasom Hausmannom, direktorjem razvoja svetil pri BMW, ki je s svojo ekipo strokovnjakov iz vsega sveta v BMW-jevem testnem tunelu v Münchnu razvil revolucionarne laserske žaromete, ki bodo v prihodnosti zavladali vozilom.

Mi lahko razložite, zakaj so laserski žarometi boljši od LED svetil?
So zelo kompaktni, zato bodo lahko žarometi v prihodnje zelo majhni in lahki in bodo občutno  prispevali k nižji masi vozila. So zelo učinkoviti, saj svetijo enkrat dlje od LED žarometov, hkrati pa porabijo 30 odstotkov manj energije kot LED-svetila. Hkrati ne želimo, da žarometi osvetljujejo le prostor daleč pred nami, ampak tudi povsod okoli nas. S tem smo ustvarili tridimenzionalni občutek. V popolni temi je za voznika s stališča varne in udobne vožnje pomembno, da je svetlo tudi okrog vozila. Vsi zunanji opazovalci že na daleč, ne glede na hitrost avtomobila, točno vedo, kje smo.

Koliko laserskih diod je v posameznem žarometu?
Tri.

Laserska svetloba je modre barve, ki pa na cesti ni dovoljena. Kako ste jo pretvorili v belo svetlobo?
Modri laser iz diode, ki je desetkrat manjša od LED diode, je usmerjen na fluorescentno fosforjevo lečo, ki žarek pretvori v belo svetlobo. Ta pa je očem zelo prijetna..

Ste imeli težave z evropsko in ameriško zakonodajo, ki omejuje zgornjo mejo svetilnosti?
V Evropi ne. Svetilnost smo prilagodili zgornji dovoljeni meji po standardu ECE, torej 344 lumnov svetlobe. Težave imamo v ZDA, kjer je dovoljena svetilnost 120 lumnov.

Torej v ZDA sploh ne boste ponudili teh žarometov?
Tega še ne morem trditi. Lahko jih tehnično omejimo, vendar ne vem, ali ima to smisel. Morda jih bomo prodajali zaradi tehnologije same – to je zagotovo prihodnost žarometov.

Kakšna je razlika med vašo tehnologijo laserskih žarometov in laserskimi žarometi, ki jih je na konceptu quattro sport predstavil Audi?
Ne vem, ne poznam njihovega koncepta.

Pa boste vi prvi, ki boste to tehnologijo ponudili na serijskem vozilu?
Srčno upam, da bomo mi prvi. Slišal sem, da bo Audi tehnologijo v praksi predstavili na dirkalniku za Le Mans, vendar gre za prototip. Drugače je narediti serijski avto. Mislim, da bomo prvi, ki bomo to tehnologijo ponudili v serijskem vozilu.

Kako deluje laser. Je povezan z navigacijo?
Ne, ta trenutek le z IR kamero, ki prepoznava nasproti vozeča vozila, ki jih lahko pravočasno zasenčimo.

Kaj pa prihodnosti?
V prihodnosti bodo na podlagi podatkov GPS-a žarometi prilagajali dolžino snopa svetlobe, oziroma se bodo prilagajali vožnji v mestu in izven mesta.

Kdaj bodo LED luči včerajšnja vest?
Upam, da bodo v desetih letih luči razširjene in najbolj množične na cesti. Najprej bo na voljo na dražjih modelih, ne samo serije i, ampak tudi klasičnih premium BMW vozilih. Kasneje se bo tehnologija, tako kot vse ostale, širila navzdol po razredih. Kljub temu, da se v povprečju le tretjino časa vozimo ponoči, pa statistika kaže, da se kar polovica vseh nesreč zgodi ponoči. Zato se bomo trudili, da bo množično v uporabi vsaj v naslednjih 10 letih .

Ali bi lahko zaradi zmogljivosti laserjev imeli avtomobili v prihodnosti le en žaromet?
Gledano s tehničnega stališča zagotovo. Gledano z zakonodajnega stališča, pa bo avtomobil imel vedno dva žarometa. Le meglenka zadaj je lahko ena.

Je tehnologija primerna tudi za vgradnjo v zadnja žarometa?
O tem ne razmišljamo. Zadaj želimo, da so žarometi vidni. Želimo, da so oblikovani kot znaki. Za to se bo uporabljala OLED tehnologija.

Kako lahko laserski žarometi vplivajo na dizajn vozil?
Vpliv bo velik. Žarometi bodo postali zelo ozki in majhni. Zdaj posamezen žaromet tehta šest kilogramov, z laserskimi diodami bo teža lahko manjša od pol kilograma.

Kako bo to vplivalo na meglenke? Jih bomo sploh še potrebovali?
Načeloma ne. Verjetno bodo imele bolj stilski namen, kot funkcionalni.

Koliko je življenjska doba laserskih žarometov?
Enaka kot življenjska doba avtomobila. 10.000 ur in več.

Kaj bi radi spremenili v prihodnje?
V naslednjem koraku bodoc združene LED in laserske diode, s čimer bi lahko izkoriščali prednosti obeh tehnologij. Naslednja stvar pri laserju je, da bi hitreje premikal module v žarometu in jim dodal nove funkcije, ki bodo pripomogle k varnejši vožnji na cesti.

Je tehnologija primerna tudi drugje, kot v avtomobilski industriji?
Potencial je velik. V prihodnje jo lahko pričakujemo tudi za osvetljevanje cest, na Japonskem lasersko tehnologijo uporabljajo za projektorje v kinematografih, moder laser uporabljajo tudi v vojaški stroki.

Komentarjev 1
  • Žurnalček 13:05 22.februar 2014.

    Poznam slučaj , ko je nekdo misleč , da mu nasproti na samotni cesti vozita nasproti vozuta prijatelja motorista , ustavila sta se za pi , zapeljal nazaj in za hec med njima vmes. Kako loćiti potem avto od motorja !