Avto
170 ogledov

Do nevarnega airbaga Slovenci brez težav

Takata EPA
Zdaj je jasno - nevarne zračne blazine proizvajalca Takata so zakuhale največji vpoklic v zgodovini avtomobilizma. Tudi v Sloveniji je ali pa bo še moralo na pooblaščene servise več tisoč vozil. Nadzora pa ni nad nevarnimi rabljenimi blazinami, ki imajo status eksplozivnega telesa in jih med oglasi mrgoli.

Iz ZDA prihaja vest, da je tamkajšnja agencija za prometno varnost (NHTSA) v torek japonskemu proizvajalcu zračnih blazin Takata naložilo podvojitev vpoklica zaradi nevarnosti, ki jih blazine predstavljajo v primeru sprožitve in sledečega razpada kovinskih sestavnih delcev. Doslej so po vsem svetu vpoklicali že 36 milijonov vozil, ki imajo vgrajene sporne blazine, od tega 17 milijonov v ZDA. NHTSA pa je s Takato sklenila nov dogovor (oziroma verjetno gre bolj za prisilo), po katerem bodo samo v ZDA vpoklicali še dodatnih 13 milijonov vozil.

Katere znamke in modeli avtomobilov bodo podvrženi novemu vpoklicu, v tem trenutku še ni znano, prav tako ne, kako bo ta dogovor za ZDA vplival na nove vpoklice v ostalem delu sveta, tudi Evropi. Je pa že sedaj jasno, da gre za največji vpoklic v zgodovini avtomobilizma in enega največjih svetovnih vpoklicev kateregakoli izdelka sploh. 

Tudi v Sloveniji je ali pa bo moralo zaradi vgrajenih airbagov Takate na vpoklic precejšnje število vozil, natančni podatki še niso znani, na zurnal24.si se jih trudimo pridobiti.

Nova težava - nevarne blazine z odpadov

Nekatere znamke pa se potihoma zavedajo še ene nevarnosti, ki preti lastnikom vozil zaradi vpoklica. Ker gre tudi za deset let in več stara vozila, je za njihove lastnike zelo aktualen trg rabljenih avtomobilskih delov, med njimi pa so v primeru popravil po nesreči tudi airbagi. Honda je denimo zaradi tega v ZDA že stopila v akcijo in z odpadov po tihem odkupila več tisoč avtomobilov svoje znamke, da le ne bi ti služili kot vir za preprodajalce z blazinami. 

Bomba na "bolhi" za 20 evrov

In kako je s tem v Sloveniji? Po črki zakona težav ne bi smelo biti, saj legalizirani odpadi neuporabljenih zračnih blazin v nobenem primeru ne smejo preprodati naprej, temveč jih morajo vedno uničiti, saj gre zaradi vsebnosti eksploziva za nevaren produkt, pojasnjuje Igor Pipan iz sekcije avtoserviserjev, ki bdi tudi nad izrabljenimi motornimi vozili in prodajo rabljenih rezervnih delov.

"Kdorkoli takšno zračno blazino ponuja na trgu, je v prekršku," opozarja Pipan in dodaja, da se legalni odpadi zaradi inšpekcije gotovo ne gredo tovrstnega posla. 

Realnost je povsem drugačna, v manj kot minuti nam je uspelo prek dveh najbolj znanih spletnih strani za izmenjavo delov najti zračne blazine avtomobilov, ki so sicer predmet vpoklica. V konkretnem primeru za BMW serije 3 (E46) je mogoče voznikovo volansko blazino dobiti že za 25 evrov, stransko pa za 20 evrov. 

Komaj desetina legalno razgrajenih

"Zbiranje dovoljenj, ki jih potrebuješ za odprtje avto odpada, je mukotrpno početje, ko pa končno odpreš dejavnost, te čaka stalni nadzor. In ko je nek avtomobil proglašen za izrabljeno vozilo, sledijo natančni in sledljivi postopki, kdaj in kako se ga razgradi, med rabljene nadomestne dele pa gredo le tisti, za katere se oceni, da se jih lahko varno uporablja dalje," pojasnjuje predsednik sekcije Pipan.

A sledi podatek streznitve: "Po uradni poti v Sloveniji na leto razgradimo le okoli 6.000 vozil, glede na velikost trga in menjavo lastništev pa jih morali med 40 in 60 tisoč! Nelegalna trgovina z izrabljenimi deli pod krinko nekakšnih mehaničnih delavnic cveti, državi pa očitno ni mar za njihov nadzor, saj nova pravila, ki veljajo zadnji dve leti glede izrabljenih avtomobilov, ne delujejo."

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 4
  • punca05 09:27 21.maj 2015.

    nove blazine Z odpadkov??

  • kapibara 14:13 20.maj 2015.

    Tudi ta je lahko že rabljen... !!

  • 4krogci 13:42 20.maj 2015.

    rabljene? al imate bolj v mislih odstranjene iz vozil?