Avto
99590 ogledov

S 1. januarjem velika novost obvezna v vseh novih avtih

Ecall klic v sili Žurnal24
Z novim letom morajo v vseh na novo homologiranih vozilih proizvajalci vgraditi nov varnostni sistem, ki pomaga v primeru nesreče. Leto dni kasneje ga bodo morali imeti vgrajenega vsi novi avti v prodaji.

1. januarja 2026 bodo stopila v veljavo nova pravila, da morajo imeti avti vgrajeno naslednjo generacijo sistema klica v sili eCall (eKlic). Omogočil bo hitrejšo odzivnost reševalnih služb in več podatkov o nesreči, prilagojen pa bo tudi najsodobnejšim tehnološkim smernicam pri prenosu podatkov. Dosedanji eCall sistem je namreč deloval še na omrežju 2G/3G.

Evropski sistem eCall od leta 2018 zagotavlja, da se ob hudi prometni nesreči iz vozila samodejno vzpostavi klic na številko 112 in pošlje paket ključnih podatkov (lokacija, smer vožnje, število potnikov). Sistem je tudi v Sloveniji že dokazano pomagal reševati življenja zaradi hitrejšega odziva reševalcev.

Doslej je sistem deloval prek 2G/3G omrežij z 'in-band' modemom, kar je z današnjega vidika že zastarela tehnologija. Povprečni avto sicer na evropskih cestah vztraja po 20 let in več, medtem ko na drugi strani mobilni operaterji že ugašajo omrežja 2G in 3G. 

Pomanjkljivost sedanjega sistema je tudi dejstvo, da je omejen na vozila kategorij M1 in N1, torej osebna vozila in lahka gospodarska vozila. Tovornjaki in avtobusi doslej niso mogli uporabljati eCall sistema.

Evropska unija zato uvaja Next Generation eCall (NG eCall), zasnovan za 4G in 5G omrežja na osnovi IP-multimedijskega sistema (IMS).

Dispečerski center 112 rešilec nujna medicinska pomoč reševalec Avto Banalno, zakaj je kar polovica klicev iz avtov na 112 nepotrebnih

Nova različica omogoča, da se nujni klic in podatki prenašajo prek paketnega omrežja, kar prinaša več hitrosti, boljšo zanesljivost in dodatne možnosti. Minimalni nabor podatkov (MSD) se ne pošilja več prek govornega kanala, temveč neposredno v signalizaciji SIP. To zagotavlja hitrejši prenos in manj izgub, hkrati pa več prostora za dodatne informacije – tudi izven dosedanje omejitve 140 znakov.

Velik preskok nove generacije eKlica

NG eCall prinaša konkreten tehnološki preskok delovanja, še pomembnejša pa je širitev koncepta digitalne varnosti v prometu: hitrejši odziv reševalcev, bogatejše informacije s kraja nesreče in več možnosti za zaščito udeležencev v kritičnih minutah po trku.

Prometna nesreča, eklic | Avtor: Profimedia Profimedia

Operater bo na daljavo lahko sprožal rešilne funkcije v avtu

Ena od možnosti bo na primer, da bo poleg glasovnega klica mogoče prek eCall poslati video iz vozila, samodejno pretvorbo govora v besedilo ali komunikacijo za gluhe in naglušne. Center za klice v sili pa bo lahko vozilu pošiljal povratne ukaze, denimo sprožil hupo, utripanje luči ali blokado vžiga.

Nova generacija eCall je zasnovana tako, da lahko podpira tudi nove uporabniške skupine – od avtobusov in tovornih vozil z več potniki, do osebnih naprav in medicinskih senzorjev, ki bi reševalcem posredovali podatke o zdravju ponesrečenca.

1. januarja 2026 je datum, od katerega morajo biti z NG eCall sistemom naslednje generacije opremljeni vsi na novo homologirani modeli avtov (M1 in N1). 

1. januar 2027 se obveza vgradnje sistema razširi na vse avte v prodaji, ne glede na datum prve homologacije. 

Za ostale kategorije, torej težje tovornjake nad 3,5 tone skupne mase in avtobuse pa NG eCall še ne bo obvezen. Evropska komisija bo datum vpeljave še predpisala.

Proizvajalci se morajo podobno kot klicni centri in operaterji na uvedbo sistema temeljito pripraviti in ga še pravočasno stestirati. 

Slovenija že pripravljena

Klicni centri morajo do 1. januarja 2026 zagotoviti podporo za NG eCall, države članice pa do aprila 2026 poročati o stanju uvajanja. Ker bodo številna vozila še dolgo uporabljala stare 2G/3G module, bo treba v prehodnem obdobju vzdrževati sočasno delovanje obeh sistemov.

Iz Uprave RS za zaščito in reševanje so za Žurnal24 že pred nekaj meseci sporočili, da je oprema v centrih za obveščanje v Sloveniji že prilagojena za sprejem naslednje generacije eCall klicev prek omrežij 4G in 5G. "Po naših podatkih imajo vozila, ki so trenutno na trgu, še vedno vgrajene naprave za eKlic klice prve generacije. Odgovornost za nadgradnjo oziroma zamenjavo eKlic modulov teh vozil, da bodo lahko pošiljala klice tudi po ukinitvi omrežij 2G in 3G, je na strani proizvajalcev vozil. Mi bomo tudi v prihodnje zagotavljali sprejem eKlic klicev obeh generacij, vendar nimamo vpliva na to, kako dolgo bodo operaterji še zagotavljali delovanje vsaj 2G omrežja."

Tehnične rešitve za delovanje NG eCall sistema na mednarodni ravni razvijajo tudi v podjetju Isratel v Kranju.

Ecall, eklic Obvezna menjava Avto Za ta nov strošek pri avtu zelo verjetno še niste vedeli

V največjem operaterju mobilne telefonije Telekom Slovenija pa so pojasnili, da pozorno spremljajo razvoj storitve eKlic (eCall), ki je v Sloveniji sicer začel delovati že pred skoraj desetimi leti, decembra 2015. Naša država je bila namreč prva članica EU, ki ga je uvedla.

"Pripravljeni smo na uvedbo novejše generacije storitve (NG-eCall), ko bo to potrebno," pravijo pri Telekomu. "Iz izkušenj pri uvedbi novih tehnologij sicer predvidevamo, da bosta eCall in ng-ecall nekaj časa sobivala, vsaj prvih pet let."

Telekom Slovenije je sicer podobno kot drugi operaterji po Evropi že ugasnil omrežje 3G in sicer septembra 2022. "Za eCall zadošča omrežje 2G, ki ima boljšo pokritost, kot jo je imel 3G, in še vedno deluje kot rezervni komunikacijski sloj enotnega 2G/4G/5G omrežja Telekoma Slovenije," pojasnjujejo v podjetju namero, da bo stari 2G še kar nekaj časa služil tudi eKlicu prve generaciji.

Rešitev eCall je edinstvena rešitev na svetu, ki jo uporabljajo le v Evropi. Rusija, Belorusija in Kazahstan imajo sicer svojo različico (ERA), ki je harmonizirana z evropskim eCallom. Podobno rešitev, ki lahko reši na tisoče življenj letno, bo z 2026 uvedla Kitajska, vpeljavo so napovedali v arabskem svetu.

Kakšen je strošek?

Strošek vgradnje modula eCall v avte je težko oceniti. Sama tehnologija ni draga, pri prvi generaciji je po nekaterih ocenah modul stal okoli 100 evrov. Ker pa sistem deluje neodvisno od avta, mora imeti lasten zvočnik, tipko za ročno sprožitev in tudi lastno napajanje z baterijo. Vse to mora proizvajalec avtov pri razvoju naslednjega modela predviditi in pripraviti potreben prostor. 

Prav baterija pa je lahko šibka točka, saj se po nekaj letih izprazni in jo je treba zamenjati. Brez delujočega eCall sistema avto ne opravi tehničnega pregleda. 

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 23
  • galoper 10:18 30.september 2025.

    Sigma sport že nekaj let izdeluje kolesarske merilnike ROX, ki imajo to funkcijo že vgrajeno in prestavitev v avto je navadna fizična akcija. Bo sprejemljivo?

  • rd2dmk2 20:28 29.september 2025.

    kot prvo- kako pa ta reč deluje, če deluje na 5g? kdo bo pa dal sim kartico in kje piše da me ne bo kdo nadziral- recimo zavarovalnica ali pa kar policija. bodo merili hitrost na sektorju in potem zviševali ...prikaži več premijo in pošiljali položnice. in kdo bo plačal baterijo . in za povrh. kdo bo pa pritisnil tipko sos če bodo vsi nezavestni aki bo avto se kar sam od seb izmišljal da je treba poslati sos, če se bo kdo zaletev v prazno parkirano vozilo na parkirišču.

  • vzev 16:32 29.september 2025.

    Še ena neumnost, ki samo povišuje ceno avtov, je pa totalno neuporabna.