Kitajska nadzoruje veliko večino svetovne proizvodnje trajnih magnetov. Prevladujoč položaj ima v vseh fazah predelave 17 znanih redkih zemelj. "Res je, Kitajska v veliki meri nadzoruje svetovno proizvodnjo in svetovno predelavo redkih zemelj. Govorimo o 80 odstotkih vsega, kar je na svetu, morda še več," je za Žurnal24 dejal iztok Seljak.
Zakaj so redke zemlje pomembne? Izraz "redke zemlje" se nanaša na skupno 17 kemičnih elementov: lantan, cerij, prazeodim, neodim, prometij, samarij, evropij, gadolinij, terbij, disprozij, holmij, erbij, tulij, iterbij, lutecij in kemično podoben element itrij. Med redke zemeljne elemente občasno uvrščamo tudi skandij. Redke zemeljne elemente je mogoče kopati le skupaj. Čisto jih je mogoče ločiti le med nadaljnjo predelavo. Redke zemeljne kovine so potrebne v številnih visokotehnoloških in energetskih tehnologijah. Njihove glavne uporabe so trajni magneti, kovinske zlitine, baterije, katalizatorji, loščila, žarometi in razsvetljava.
Raziskovalci si že vrsto let prizadevajo nadomestiti redke zemeljne elemente ali vsaj zmanjšati njihovo potrebno količino. Do konca osemdesetih let prejšnjega stoletja so bile Združene države Amerike največji proizvajalec. Od takrat pa se delež Kitajske v svetovni proizvodnji vztrajno povečuje in je postal ključen za avtomobilsko industrijo, sploh ob prehodu na električno mobilnost. Še več, evropski in ameriški mediji, ki so v stiku z avtomobilsko industrijo, so pisali o alarmu, ki so ga prižgali v ZDA in Evropi zaradi pomanjkanja surovin. Največji svetovni proizvajalci vozil tako ne bi mogli več izdelovati ključnih komponent za avtomobile. "V štirih do šestih tednih bodo verjetno porabljene zadnje zaloge. Takrat bo treba ustaviti del proizvodnje," je pred kratkim za Automobilwoche povedal Christian Grimmelt, partner pri svetovalnem podjetju Berylls by AlixPartners, ki ne izključuje resnih posledic: "Ogrožen bi lahko bil razvoj elektromobilnosti v Evropi."
"Razmere so pravzaprav še resnejše kot med krizo čipov leta 2021; obstaja izjemno pomanjkanje in trenutno ni na vidiku nobenih alternativ," pravi Grimmelt. "Zelo nizke zaloge ustrezajo dejanski prepovedi izvoza." Ocenjuje se, da imajo dobavitelji prvega reda v EU in ZDA zaloge le za največ pet tednov. Skoraj ni več dokončanih modulov. "To pomeni, da bodo zaloge izčrpane do sredine junija, če se dobave do takrat ne bodo nadaljevale."
Med krizo čipov je morala avtomobilska industrija "skladiščiti" več deset tisoč nedokončanih vozil. Zaradi pomanjkanja je več proizvajalcev prešlo na opremljanje modelov z najvišjo maržo. Posledica je bila veliko pomanjkanje vozil, kar je povzročilo dolge čakalne dobe na nova vozila in visok skok cen rabljenih vozil.
Razlog za kitajsko prepoved izvoza redkih zemelj je carinska vojna z Združenimi državami Amerije. Kitajska je v odgovor že decembra uvedla izvozne omejitve za galij, germanij in antimon, po novih ameriških carinah so sredi aprila omejitve sledile še za dodatnih sedem redkih zemeljskih surovin. Potrebni so predvsem za izdelavo trajnih magnetov (NdFeB), ki se uporabljajo v sodobnih sinhronih elektromotorjih. Za izvoz teh materialov je zdaj treba posebno dovoljenje, ki je lahko izdano ali pa tudi ne.
Administraciji ameriškega predsednika Donalda Trumpa je Zavezništvo avtomobilskih proizvajalcev, ki vključuje General Motors, Toyoto, Volkswagen, Hyundai, že 9. maja opozorilo na pereče pomisleke.
"Brez zanesljivega dostopa do teh elementov in magnetov dobavitelji avtomobilske opreme ne bodo mogli proizvajati kritičnih avtomobilskih komponent, vključno z avtomatskimi menjalniki, ohišji, alternatorji, različnimi motorji, senzorji, varnostnimi pasovi, zvočniki, kamerami," so zapisali Trumpovi administraciji. V pismu, ki ga je podpisalo tudi združenje dobaviteljev vozil MEMA in ga povzema Reuters, so dodali, da bi bilo brez teh bistvenih avtomobilskih komponent le vprašanje časa, kdaj bi prišlo do motenj v delovanju ameriških avtomobilskih tovarn.
Seljak: Verjamem v sprostitve izvoza, stvari se urejajo
"Stvari se intenzivno urejajo. Verjamem, da se bo izvoz surovin iz Kitajske postopoma začel sproščati in da do krize in ustavitve avtomobilskih tovarn po svetu ne bo prišlo," nam je dejal Seljak, ki je dodal: "Vse se bo odvilo v prihodnjih dneh oziroma tednih. Vse bo odvisno od carinskih pogajanj. Če se bodo pogajanja zaostrila, bo ta tema zagotovo na dnevnem redu. Upamo, da se bo to dokončno uredilo." Seljak pojasnjuje, da so surovine ključne in da ima Kitajska na tem področju veliko moč. Še posebej, ko gre za izdelavo električnih vozil, kjer je v ospredju električni motor.
Odgovornost na politikih
Tudi združenje nemških avtomobilskih proizvajalcev (VDA) je začelo na glas opozarjati na preveliko odvisnost od Kitajske. Vendar to ni tako enostavno, piše spletni Automobiwoche. »Če se razmere ne bodo hitro spremenile, zamud pri proizvodnji in celo izpadov proizvodnje ni več mogoče izključiti,« je za Automobilwoche povedala predsednica VDA Hildegard Müllerjeva, ki odgovornost vidi v politikih: "Zato ponovno pozivamo tako Bruselj kot Berlin, naj to vprašanje odločno odpreta v pogajanjih s Kitajsko, da bi se hitro našla rešitev za nastalo situacijo." Kitajska trenutno izkorišča svojo prevlado na področju kritičnih mineralov, zlasti redkih zemelj, da bi v tarifni vojni z ZDA pokazala svojo moč. To vpliva tudi na evropska podjetja.
Nedavna analiza Nemškega ekonomskega inštituta (IW) ugotavlja: "To ekonomsko orožje ni prazna grožnja, ampak je bilo uporabljeno že dvakrat." Kitajska je Japonsko leta 2010 izključila iz izvoza; leta 2025 bo Kitajska izvozno orožje uporabila predvsem proti ZDA.
Automobilwoche je vprašanja naslovil na skupino Volkswagen, BMW in Mercedes. "Lahko pride do ponovitve scenarija, ki smo ga že videli med krizo čipov. Ko pride do pomanjkanja, se proizvajalci osredotočijo na izdelavo in dobavo modelov z visoko maržo, medtem ko odložijo proizvodnjo cenejših, manjših modelov," je za Automobilwoche dejal Grimmelt in dodal: "V štirih do šestih tednih bodo verjetno porabljene zadnje zaloge. Takrat bo treba del proizvodnje ustaviti."
Nemški proizvajalci avtomobilov pozorno spremljajo situacijo. Tiskovni predstavnik BMW je za Automobilwoche potrdil, da so kitajske izvozne omejitve prizadele dele dobaviteljske mreže BMW in pojasnil, da imajo skupino specialistov, ki je v tesnem stiku z dobavitelji in nenehno ocenjuje situacijo.
Tiskovni predstavnik BMW ni želel povedati, katere konkretne ukrepe podjetje sprejema za zagotovitev dobave teh redkih zemelj. Vendar je poudaril, da elektromotorji, ki jih BMW trenutno vgrajuje, ne bodo prizadeti. Tiskovni predstavnik Volkswagna je izjavil, da trenutno še ne občutijo pomanjkanja. "Naši dobavitelji nenehno sodelujejo s svojimi podizvajalci, da bi pridobili potrebna izvozna dovoljenja. Prejeli smo znake, da je bilo odobrenih omejeno število teh dovoljenj." Tiskovni predstavnik ni komentiral strategije skupine glede tega, kako se bo VW odzval v primeru resnih težav z dobavo. Iz Mercedesa so sporočili, da so se iz težav v dobavni verigi, s katerimi so se soočili med pandemijo, nekaj tudi naučili. "Pozicionirali smo se globalno z večjo možnostjo izbire pri nakupu. Nenehno delamo na diverzifikaciji dobavnih verig." To velja zlasti za dobavo redkih zemelj. "S partnerji prvega reda smo posebej opredelili jasno strategijo tveganja. To med drugim vključuje regionalno razdeljen nakup neodima, terbija in disprozija iz dveh virov."
Tiskovni predstavnik Mercedesa je dejal, da proizvajalec avtomobilov načeloma pozdravlja cilj EU o večji neodvisnosti pri oskrbi s surovinami in zakon o kritičnih materialih, ki ga je predlagala EU. "Pomembno je, da politiki sprejmejo ukrepe za okrepitev odpornosti evropske vrednostne verige baterij."
🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲
Kitajci niso pozabili, kako je prejsnji Dumpov mandat Pompeo hodil okrog muriških vazalov in jih silil v podpis izjave, da ne bodo sodelovali s kitajskimi tech podjetji, vazali so pa kar tekmovali, kdo bo bolj pasji do Kitajcev. No, zdaj… ...prikaži več si Kitajci mislijo "evo vam qurac, opice". Tako je to, če si turbo anus brez jajc in hrbtenice, ko delas tisto, kar ti reče gazda, ne pa tisto kar, ker je prav in bi moral. Na koncu vedno ti dobiš pi pi*ki. Tudi v primeru RU bo enako.
Ravno zato je ta vlada (Luka Mesec) že prejšnje leto sprejela zakon, ki omogoča skrajševanje delovnega časa...To pomeni, da bodo delavci v kriznih panogah delali manj ur ali manj dni tedensko in kljub temu prejemali polno plačo...Tako tovarn ne bo… ...prikaži več treba zapirati in bodo lahko prilagodili proizvodnjo...