Avto > Na Štrom
21537 ogledov

Mazda na trg ponudila spet nekaj čisto posebnega

mazda MX-30 R-EV
1/19
MatijaJanežič
Mazda se pogosto upira trenutnim smernicam avtomobilskega sveta. Zdaj smo imeli priložnost preizkusiti prav posebno mazdo MX-30, ki je že na voljo tudi v Sloveniji.

Mazda MX-30 je v avtomobilskem svetu že nekaj časa in je o njej že praktično vse znano, zdaj pa dobiva dodatno različico s podaljševalnikom dosega v obliki starega znanca iz Mazdine zgodovine.

Mazda se pogosto upira trenutnim smernicam avtomobilskega sveta, kar med drugim velja za njenega največjega križanca mazdo CX-60, ki je na voljo ne le s šestvaljnim bencinskim motorjem, ampak celo s šestvaljnim dizlom. Posebno pot je ubrala tudi, ko je konec leta 2020 predstavila svoj prvi električni avtomobil, mazdo MX-30.

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Ko so predstavljali mazdo MX-30, so pri Mazdi odkrito priznali, da brezemisijske vožnje ni in da so električni avtomobili lahko tudi veliki onesnaževalci, če denimo porabljajo elektriko iz fosilnih virov. Opozarjali so tudi na izbiro baterije, saj naj bi ta bila največji "zalogovnik" proizvodnih emisij. Kupci električnih avtomobilov zato ne bi smeli zahtevati, da z enim polnjenjem baterij prevozijo več kot 500 kilometrov.

Pri Mazdi so se zato odločili za kompromis in v svoj minimalistično oblikovani avtomobil vgradili razmeroma majhno baterijo s kapaciteto 35,5 kilovatne ure, ki naj bi v skladu s ciklusom WLTP v mestu zadostovala za dobrih 250 kilometrov vožnje. V praksi je bilo dosega še malo manj in mazda MX-30 kljub pojasnilu o dosegu ni zares prepričala voznikov, za katere se je, vsaj pri nas, izkazalo, da vendarle pričakujejo čim večji doseg.

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Stari znanec

Pri Mazdi zato po novem ponujajo rešitev v obliki starega znanca, ki je bil v načrtih že od vsega začetka in ga je na samosvoj način napovedoval tudi zajeten prazen prostor pod motornim pokrovom. Rešitev namreč prihaja z bencinskim podaljševalnikom dosega v obliki Wanklovega rotacijskega motorja.

Mazdo MX-30 R-EV je v Sloveniji že mogoče naročiti. V osnovi stane toliko kot baterijska električna mazda MX-30, kar pomeni, da jo je mogoče kupiti za najmanj 39.090 evrov. Razlika je v tem, da je za baterijsko električno mazdo MX-30 mogoče pridobiti subvencijo za električna vozila, za mazdo MX-30 s podaljševalnikom dosega pa ne.

Razloga za uvedbo Wanklovega motorja sta dva. Prvi je ta, da je Mazda z njim oživila veličastni del svoje zgodovine, saj je Wanklov motor med drugim poganjal legendarne športne mazde RX-7, kot tudi zelo privlačen kupe RX-8, prav tako pa tudi dirkalnik mazda 787B, ki je leta 1991 zmagal na dirki 24 ur Le Mansa.

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Drugi pa je ta, da je Wanklov motor zelo kompakten in ga je laže vgraditi pod motorni pokrov. Gre za enoploščni rotacijski motor z ohišjem iz aluminija namesto jekla, s čimer so konstruktorji dosegli 15 kilogramov masnega prihranka. V primerjavi s prednikom iz mazde RX-8 ima še nekaj izboljšav. Bočne površine so v izogib morebitni poroznosti aluminija obdelane s termalno brizganim keramičnim nanosom, ki zmanjšuje trenje in obrabo, površine, po katerih drsi rotor, pa so obdali tudi z nanosom, ki bolje zadržuje plast olja.

Za cel milimeter debelejša so tudi tesnila med komorami, zato so te bolj zatesnjene in učinkovite. Učinkovitost motorja so poleg tega izboljšali tudi z neposrednim vbrizgom goriva. Rezultat teh izboljšav je boljše kompresijsko razmerje 11,9:1 namesto 10:1 iz mazde RX-8 in moč 125 kilovatov, ki pa v tem primeru niti ni tako pomembna.

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Zaporedni priključni hibrid

Wanklov motor namreč v nobenem primeru ne sodeluje pri pogonu koles, ampak služi zgolj za proizvodnjo elektrike, ki preko baterije s kapaciteto 17,8 kilovatne ure (torej manjše kot v električni mazdi MX-30, saj je morala narediti prostor posodi za bencin) napaja pogonski elektromotor z močjo 125 kilovatov. Baterija sama po sebi zadostuje za 85 kilometrov vožnje, v kombinaciji z bencinom v posodi pa lahko mazda MX-30 E-RV prevozi do 680 kilometrov in 100 kilometrov na uro doseže v 9,1 sekunde.

Načini vožnje so trije. V načinu EV avtomobil vozi zgolj na elektriko iz baterije in ne vključi bencinskega motorja, v načinu normal se sistem trudi, da bi v bateriji vzdrževal 45 odstotkov kapacitete, v načinu charge pa lahko voznik v 10-odstotnih razdelkih sam določi kapaciteto napolnjenosti baterije.

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Mazda MX-30 R-EV je priključni hibrid, kar pomeni, da lahko baterijo na trifazni polnilnici z izmeničnim tokom napolnite v dobrih 50 minutah, ima pa tudi možnost hitrega polnjenja z enosmernim tokom, ko je za polno baterijo dovolj dobrih 25 minut.

Praktično električni avtomobil

Da elektromotor samostojno brez pomoči bencinskega poganja avtomobil se pozna tudi v praksi, saj ta deluje kot popolnoma električni avtomobil, torej so pospeški zelo konsistentni brez motenj s kombinacijami pogona. Morda malce na vozne lastnosti vpliva le dejstvo, da je avtomobila od baterijskega električnega težji za 131 kilogramov. Vendar bo to pokazal šele bolj temeljit test od kratke vožnje na mednarodni predstavitvi.

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Navaditi pa se je treba tudi na zvok motorja, ki seveda nima nič skupnega s pričakovanim zvokom. A tega smo iz hibridov različnih vrst že vajeni. V električnem načinu je pogon seveda tiho, v načinu charge se sliši konstantno brnenje, ki se kmalu izgubi v zvočni kulisi, v načinu normal, pa se Wanklov motor vključuje po potrebi in tudi spreminja vrtljaje, ki lahko sežejo precej visoko in dajo malce "občutka hitrosti".Ko Wanklov motor deluje se poleg simbola za napolnjenost baterije pokaže tudi majhen znakec v obliki trikotnega rotorja.

To pa je tudi bolj ali manj ve, kar mazdo MX-30 s podaljševalnikom dosega loči od baterijske električne. O občutkih v mazdi MX-30 R-EV bo torej, vsaj na prvi vtis, težko napisal kaj posebno novega, saj je občutek v kabini bolj ali manj enak kot v različici z baterijskim električnim pogonom.

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Mazda torej v mazdi MX-30 zdaj ponuja dve možnosti odločitve za voznike z različnimi potrebami. Tisti s potrebo po večjem dosegu,se bodo seveda odločili za novo mazdo MX-30 R-EV, za voznike s krajšimi dnevnimi vožnjami pa bo še naprej zadostovala mazda MX-30 BEV, za katero smo pred časom ugotovili, da je denimo lahko povsem solidno prevozno sredstvo za dnevne poti iz Kamnika v Ljubljano in podobne dnevne relacije.

dezurni@styria-media.si

mazda MX-30 R-EV | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

 

Komentarjev 4
  • Avatar Garancija
    Garancija 11:26 16.oktober 2023.

    Tako je prav,da delajo vse vrste avtov,potem pa se sam odločiš za katerega,ne pa da nas posiljujejo s to elektriko.

  • Avatar Zoran
    StarMačk 10:32 16.oktober 2023.

    Od leta 2014, ko se je na področju pogonskih agregatov iz sodelovanja z Mazdo umaknil Ford so Japonci, ki so nato začeli s svojo opevano Skyactive tehnologijo, prav vsak nov pogonski agregat kateri je zadostil kriterijem za redno proizvodnjo, reklamirali ...prikaži več kot revolucionaren. V praksi pa se je potem to pokazalo, da v ničemer bistvenem ne odstopa od povprečja tekmecev. Še posebno kar se porabe in posledično dosega tiče, ne!

  • samo.jst 08:53 16.oktober 2023.

    Zanimivo, ampak Wankli so poznani tudi po dveh precej slabih lastnostih - visoki porabi in katastrofalni vzdržljivosti. V oglasih za RX8 s cca 100k km je bila kar stalnica, da je bil motor menjan.